23.01.2012 16:00

CD: Beth Hart a Joe Bonamassa nemusejí na albu Don´t Explain nic vysvětlovat

Přebal CD Don´t Explain Přebal CD Don´t Explain přebal

Zatím posledním studiovým počinem kytaristy Joea Bonamassy je deska s názvem Don´t Explain, kterou natočil společně s kalifornskou zpěvačkou Beth Hart. Nahrávka vyšla v srpnu 2011.

Bluesová hudba často a ráda čerpá ze starších, již nahraných skladeb. Mnoho hudebníků tohoto žánru vydává alba jako pocty svým předchůdcům, a tak vznikají nové a neotřelé verze starších, leckdy i zapomenutých písní. Příkladem je i album Don´t Explain, které nabízí deset vesměs známých skladeb. Ty ve své době proslavily mnoho hvězd dvacátého století a nyní výběrem skladeb Joe Bonamassa a Beth Hart vzdávají hold bluesovým a soulovým umělcům.

Vyhrajte vstupenky na koncert Joea Bonamassy

Číslo jedna na albu si opravdu jedničku zasluhuje. Slepý pianista Ray Charles komponoval gospelové skladby vycházející z náboženských kořenů a upravoval je do bluesovo-soulové podoby. Sinner´s Prayer je jednou z nich. Bonamassa nahrazuje původní piano elektrickou kytarou, Hart hned v první písni ukazuje silný a výrazný hlas.

S hravou skladbou Chocolate Jesus z tvorby Toma Waitse se album otevírá mnoha úhlům. Beth Hart celé skladbě vévodí zpěvem, který posluchače přenáší atmosférou o několik desetiletí zpět. Your Heart Is as Black as Night zastupuje mladou generaci jazzovo-bluesových melodií. Jako singl vyšla tato píseň minulý rok a nahrála jej šestadvacetiletá Američanka Melody Gardot. Avšak oproti originálu má Hart mnohem větší nasazení. Emoce, které ve zpěvu ukazuje, ze skladby přímo srší. Barová balada, která není příliš známou, se v podání Hart a Bonamassy zařazuje mezi zapamatovatelné verze skladeb na albu.

Ve skladbě For My Friend se o slovo hlásí rockový zvuk Bonamassovy kytary. Experiment s nástrojem se po celou dobu skladby obměňuje, ale setrvává ve stejném tempu. Poprvé se Joe s kytarou dostává ke svým typicky výrazným tónům. Kompletní deska se jmenuje dle skladby Don´t Explain. Trefně vybrali název melancholické skladby Billy Holiday, která uklidňuje atmosféru celé nahrávky. Beth Hart zde zpívá jemně, bez předešlých tvrdších rockových kudrlinek, ale příliš se snaží podobat originálu.

V hlavní roli zpěv

Výběr dvou následujících skladeb se velmi povedl a je zlatým středem desky. Kromě sázky na posluchačskou jistotu při nahrání skladeb Etty James se oba hudebníci trefili do svého stylu. Plouživá I´d Rather Go Blind navazuje na předešlou skladbu. Bonamassa podkresluje zpěv a zahraje pohodová, ale zato naléhavá sóla. V kontrastu zazní našlápnutá Something's Got a Hold on Me, která už v počátečních tónech slibuje kvalitní cover verzi. Když Hart, která si po celou dobu hraje se svým nakřáplým hlasem, zpívá slova I believe, naopak posluchač věří tomu, co zpívá ona. Struktura skladby, kde se střídají oba muzikanti, je doplněna o zadní vokály.

I'll Take Care of You je od počátku nabitá emocemi, Joe si zde bere prostor pro zastřený zvuk své kytary v technicky bravurním sólu. Bonamassova kytara hned pokračuje na začátku skladby Well, Well, kde Hart i Bonamassa zpívají.

Začít jedním velikánem a s jiným skončit. To o této desce můžeme těžko tvrdit - každá skladba je zde pojem. Desátá skladba a zároveň zakončení celé nahrávky Arethou Franklin je spíše průměrnou nápodobou a kytara Bonamassy se zde objevuje jen v pouhých náznacích.

Album zahrnuje velkou škálu skladeb i období bluesové a soulové hudby. Osvěžení jednotlivých kousků v nových úpravách je bezpochyby posunuje kupředu a obléká je tak do hávu současnosti. Ze spolupráce virtuózního kytaristy a kvalitní zpěvačky rázem vznikla deska, která oslní jak výběrem skladeb a talentem obou hudebníků, tak propracovaností, ovšem v některých pasážích alba je lepší vrátit se k originálům.

Sinner's Prayer, Chocolate Jesus, Your Heart Is as Black as Night, For My Friends, Don't Explain, I'd Rather Go Blind, Something's Got a Hold on Me, I'll Take Care of You, Well, Well, Ain't No Way

50:44

Provogue