Zemřel saxofonista a jazzman Ornette Coleman

Jeden z největších hudebních inovátorů a světoznámý altsaxofonista Ornette Coleman zemřel ve čtvrtek 11. června 2015 v osmdesáti pěti letech.

Ornette Coleman Ornette Coleman Zdroj: sfjazz.org

Ornette Coleman byl (a stále je) jedním z předních představitelů free jazzu. Texaský rodák začal na alt saxofon hrát ve svých čtrnácti letech, a poté koncertoval v nejrůznějších uskupeních hrajících bluesové a jazzové skladby, stejně jako taneční muziku. Ornette Coleman působil v kapele, kterou tvořili trumpetista Don Cherry, bubeník Billy Higgins a později i basista Charlie Haden. V roce 1960 nahrál desku Free Jazz: A Collective Improvisation, která je jednou ze stěžejních desek free jazzu dodnes.

Free jazz je již odnoží jazzu, která lecjakého dnešního posluchače zcela obchází, nicméně Ornette Coleman byl i velkou inspirací pro mnohé mladé nadějné jazzové umělce. Není tomu tak dávno, co festival Mladí ladí jazz přivezl americké trio The Bad Plus, kteří vystoupili 19. dubna 2015 se skladbami z desky Science Fiction (1972) právě od Ornetta Colemana. Divoká, nezvladatelná smršť free jazzu se tak dostala prostřednictvím kapely i nyní k českému publiku.

 


Se jménem Ornetta Colemana je jednoznačně spojený alternativní improvizační přístup, a to nejen k jazzu, ale k hudbě jako takové. Experimentoval i s žánrem, který měl vlivy jazzu a punku zároveň, ale vždy nechal zaznít i jasné kořeny blues nebo klasického jazzu. Pouštěl se do funku, ale stejně tak se podílel na tvorbě spolu s Jerrym Garciou ze skupiny Grateful Dead. V roce 2007 se Ornettu Colemanovi dostalo hned dvou významných ocenění (z mnoha) – získal Pullizerovu cenu za desku Sound Grammar a taktéž Grammy za celoživotní dílo.

Sledujte jazz a blues na Facebooku:
 

Hudebníkův koncertní kalendář se během posledních pěti let již tolik nezaplňoval. Jeho poslední veřejné vystoupení se konalo přesně před rokem v červnu 2014 v Prospect Parku v Brooklynu. Toto vystoupení zorganizoval jeho jediný syn Denardo jako poctu jeho tvorbě. Průkopník experimentální hudby, která je i dnes pro leckterého zapřisáhlého alternativce oříškem k rozlousknutí, zemřel dle rodinných příslušníků v Manhattanu na srdeční zástavu.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Bagatelles Marathon Johna Zorna představí ve čtvrtek elitu amerického jazzu

    Již tento čtvrtek 20. června odstartuje v pražskému Foru Karlín Bagatelles Marathon - unikátní projekt, v němž fenomenální hudebník a skladatel John Zorn představí publiku výběr 50 skladeb z cyklu The Bagatelles. Elita amerických muzikantů, seskupená do čtrnácti úderných sestav, rozproudí více než čtyřhodinový gejzír úchvatné hudební kreativity, který v podstatě vydá za samostatný skvěle obsazený jazzový a alternativní festival.

  • Kytarista Al McKay k nám přiveze zvuk slavných Earth, Wind & Fire

    Dynamickou a pestrobarevnou dobu přelomu éry hippies a třpytivých funky sedmdesátých a osmdesátých let symbolizuje kapela Earth, Wind and Fire. Hudbu, která zásadně ovlivnila vývoj funku a R'n'B, přiveze do Velkého sálu pražské Lucerny kytarista Al McKay, jenž byl její oporou a významným spolutvůrcem v klíčových sedmdesátých a osmdesátých letech.Majitelem šesti cen Grammy vystoupí ve stylovém prostředí Lucerny s jeho formací Earth, Wind & Fire Experience.

  • Blues Alive 2019 se ponese ve znamení velkých ženských hlasů i mistrovských kytaristů

    Letošní držitel nejprestižnější ceny bluesového světa Blues Music Award v kategorii současného blues, louisianský multiinstrumentalista a zpěvák Kenny Neal. Nejlepší současná pianistka podle týchž cen Marcia Ball, jeden z nejvýznamnějších představitelů střední generace chicagského blues Ronnie Baker Brooks či mimořádně úspěšná gospel-bluesová zpěvačka Lizz Wright. To jsou jen některá ze jmen hvězd letošního čtyřiadvacátého ročníku mezinárodního festivalu Blues Alive. 

  • Kenny Wayne Shepherd našel svou cestu

    Kytarista a zpěvák Kenny Wayne Shepherd se svou kapelou vydává nové, již osmé studiové album. The Traveler, jak se deska jmenuje, nabízí deset skladeb, které se pohybují na pomezí blues, country a kytarového rocku. Kenny působí po skladatelské stránce čím dál sebejistěji a stejně tak se pouští více do zpěvu. A jak působí album jako celek?