Bugge Wesseltoft a nové pojetí jazzu

Mezi průkopníky moderního jazzu, kteří Čechy v říjnu a listopadu navštíví (Nils Petter Molvaer, Dhafer Youssef, Billy Cobham či John Scofield), nebo již navštívili (Nik Bärtsch), nebude chybět ani norský samorost Bugge Wesseltoft. Ten se představí 25. listopadu v žižkovském Paláci Akropolis se svou obrozenou formací New Conception of Jazz, v níž ho doprovodí čtyři smělé a nadané hudebnice.

Bugge Wesseltoft Bugge Wesseltoft Zdroj: BBC.co.uk

A jak začala Buggeho dráha jazzového inovátora? Přestože na klavír hrál již ve třech letech, veškerého dalšího hudebního vzdělání se důrazně stranil a největší školu mu zprostředkovala otcova sbírka jazzových desek. Ve svých rebelských letech hrál i v punkové kapele, nebránil se však ani elektronické hudbě, která ho nakonec spolu s jeho vášní pro improvizaci dovedla na křižovatku jazzu a elektroniky. A byla to právě tato linie jeho tvorby, která vykrystalizovala do projektu New Conception of Jazz razícího „nové pojetí jazzu". První přelomové album nesoucí stejný název vyšlo v roce 1996 a letošní dvacetileté jubileum projektu Wesseltofta přimělo vyrazit na turné a vzdát hold tomuto počinu, který přinesl světu skutečně impozantní fúzi jazzu a elektroniky.

 

 

Od té doby vyšlo pod hlavičkou New Conception of Jazz celkem šest alb (včetně jednoho živáku) představujících dynamickou směs jazzu, housu, drum´n´bassu a dalších žánrů elektronické hudby, na nichž se vystřídaly takové ikony norského i světového jazzu jako jsou Nils Petter Molvaer, kytarista Eivind Aarset, vokalistka Sidsel Endresen, saxofonista Håkon Kornstad a bubeníci Audun Kleive a Paolo Vinaccia. Každé album série se vždy vyznačovalo improvizační svěžestí, zvukovou nápaditostí i smyslem pro humor. Potutelný úsměv na tváří mi vždy vykouzlí skladba „Oh Ye" z alba Film ing, které začíná komickým huhláním stvořeným zpomalením lidského hlasu, respektive jeho přenesením do nízkých frekvencí.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

V nové sestavě se Bugge obklopil mladými dámami saxofonistkou Marthou Lea, kytaristkou Oddrun Lilja Jonsdottir, bubenicí a zpěvačkou Siv Øyunn Kjenstad a tablistkou Sanskriti Shrestha. Z kapely díky této ženské přesile sálá docela jiná energie, než na jakou jsme zvyklí u většiny maskulinních jazzových těles dneška – v popředí tu stojí intimita, smyslnost a lehkost a naopak upozaděna je průraznost, improvizační syrovost a do určité míry i improvizační invence. Co se týče rytmu, který vždy v Buggeho kapelách hraje zásadní roli, to kapele skvěle šlape a rozhodně netrpí nedostatkem drivu. O tom, zda dokáže být „nové pojetí jazzu" nové i po dvaceti letech se přijďte přesvědčit 25. října do Paláce Akropolis. Cena vstupenek se pohybuje od 380 do 450 korun.

Přehled

  • Název akce: Bugge Wesseltoft
  • Datum: pátek, 25 listopad 2016
  • Místo: Palác Akropolis Praha
  • Cena: 380-450 Kč
Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Foto: Colours of Ostrava, 21. 7. 2017

    Třetí den festivalu Colours of Ostrava přinesl vystoupení Moderat, Speed Caravan, Walking On Cars nebo legendárních Midnight Oil. Na fotografie se můžete podívat v galerii. 

  • Colours of Ostrava: Norah Jones odehrála velmi "hodné" vystoupení

    Druhý a třetí den festivalu Colours of Ostrava nabídl opět pořádnou porci zajímavých koncertů. Pojďme se tedy na ně podívat podrobněji.

  • Foto: Colours of Ostrava 2017 - 3. den

    Počasí festivalu přálo a přes propršené dopoledne jsme se zase dostali ke krásnému slunečnímu dni. Třetí den byl lidmi označován jako programově nejslabší, Kromě největší hvězdy současné elektro scény, Moderat, a kapela jednoho hitu Midnight Oil. Menší pódia ovšem opět nabídla zajímavé interprety v čele s výborným Louisem Berrym nebo kapelou Roosevelt, která roztančila snad úplně každého, stejně tak neskutečný výkon předvedl St. Poul & the Broken Bones. Podívejte se na fotoreport.

  • Foto: Colours of Ostrava, 20. 7. 2017

    LP, Norah Jones, Zrní nebo Aneta Langerová. Ti všichni byli součástí druhého dne festivalu Colours of Ostrava. Na další fotografie se můžete podívat zde.