Intermezzo pořadatele: Objednat si kapelu stojí statisíce

Produkování, nebo chcete-li pořádání hudebních večerů, koncertů, festivalů rozhodně není žádný med. Mohlo by se zdát, že si stačí vybrat interpreta, zaplatit mu domluvenou částku a pak už si jen živě užívat. Je to však mnohem složitější. Byť peníze hrají roli hlavní.

Pódium připravené pro koncert Pódium připravené pro koncert Zdroj: promo festivalu NEXT Fest

Pojďme si říci, co uskutečnění takové hudební akce obnáší a kolik to může stát. Jde samozřejmě o to, koho a kam si pořadatel chce pozvat. Náklady na koncert mohou začít na tisícikorunách v případě malé a vcelku neznámé garážové kapely, která zahraje v malém maloměstském klubu, a skončit mohou v desítkách milionů korun v případě velkého hudebního festivalu nebo koncertu mezinárodně známého interpreta, schopného vyprodat celý stadion.

Koncert se nerovná pouze honoráři interpreta

Malé a neznámé kapely hrají leckdy i zdarma čistě za možnost ukázat se, a nechají si proplatit jen cesťák (doprava – pozn. red.), nebo si řeknou o pár stovek na hlavu (v kapele, ne v hledišti). Známé tváře již stojí desítky tisíc za hodinovou produkci a za ty TOP se zaplatí i na české scéně stovky tisíc za vystoupení. Zahraniční megahvězdy stojí samozřejmě na absolutní špičce pyramidy a jejich finanční požadavky často sahají i vysoko nad deset milionů korun. V nedávném editorialu šéfredaktora se psalo například o Maroon 5, kteří nepřijedou ani když máte k uspořádání akce k dispozici milion euro.

Vezmeme-li v úvahu, že manažer známého zpěváka, pravidelně se umísťujícího mezi prvními nejlepšími v cenách Anděl/Slavík, vyhrávajícího řadu dalších ocenění a hitparád, požaduje za vystoupení částku 160 tisíc korun, částka nutná na uspořádání jeho koncertu se snadno vyšplhá až na dvojnásobek této ceny.

Uspořádat koncert na maloměstě vyžaduje zaplatit:

zpěváka (který se o honorář podělí se svým manažerem) = 160 tisíc korun,

místo koncertu, tedy pronájem klubu, kulturního domu, areálu = 30 tisíc korun,

vybavení potřebné k produkci, tedy pronájem především zvukové a světelné aparatury (není-li v ceně pronájmu sálu) = 40 tisíc korun,

návrh, výrobu a umístění reklamních letáků, plakátů = 15 tisíc korun,

reklama v novinách, rádiích = 30 tisíc korun,

poplatek OSA = 10 tisíc korun (záleží především na počtu míst sálu)

Výsledek? 285 tisíc korun. A to do některých věcí, zejména reklamy, lze samozřejmě vložit i mnohem větší finanční obnos. Stále není započítáno občerstvení pro interpreta, bezpečnostní služba, ubytování ap. Kde vzít takovou částku? Relevatnví jsou v podstatě jen tři zdroje: sponzorské příspěvky, zisk z prodeje vstupenek, vlastní zdroje.

Vlastní zdroje je nejlepší vyloučit rovnou, protože cílem pořadatele bývá na akci neprodělat (pokud není jediným synem ropného magnáta). Přesto jsou ale vlastní zdroje mnohdy tím, do čeho je potřeba také sáhnout. Zisk z prodeje vstupenek rozhodně, ač si mnozí návštěvníci NEXT Fest přípravaleckdy myslí opak, celou akci nepokryje. Vezměme si průměrný maloměstský kulturní dům s kapacitou čtyři sta lidí. Při potřebě 285 tisíc korun to tedy dělá přes 700 korun za jednu vstupenku, podaří-li se lístky úplně vyprodat. A tolik korun lidé za vstupenku na devadesáti minutový koncert jednoho z českých zpěváků dají nebo nedají?

Pravděpodobně nedají. I v případě, že bude cena poloviční, tedy 350 korun, bude si mnoho lidí myslet, že je to moc a že si pořadatelé chtějí zřejmě pěkně napakovat kapsu. A to v tu chvíli k pokrytí nákladů chybí ještě téměř 150 tisíc korun, v případě nedostatečné návštěvnosti ještě mnohem více. Zbývá tedy možnost sponzorských příspěvků od podnikatelů a větších či menších firem. Právě těm ve skutečnosti všichni vděčíme za to, že si svého oblíbeného interpreta můžeme poslechnout živě.

Za uspořádáním samotným poté ještě stojí mraky práce spojené s celkovou organizací, přípravou sálu a dalšími potřebami, které běžný návštěvník nevidí. O tom možná příště...

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Druhý den Masters of Rock ve znamení epiky a pekelných symfonií

    Pátek byl na Masters of Rock asi nejdeštivější den, ale protože nebyla zima, dalo se to vydržet. Na Ronnie James Dio stagi hřály diváky v prvních brázdách nejen plameny z pyroefektů, ale také plameny pekelné. Menu, které pořadatelé pro tento den nabídli, bylo totiž patřičně pestré.

  • Foto: Masters of Rock, Vizovice, 14. 7. 2019

    Neděle 14. července byla zároveň posledním dnem Masters of Rock 2019, vystoupili Dark Tranquillity, Primal Fear, Children of Bodom. Naplněný areál pobavili glam-metaloví američané Steel Panther a celý festival završili Dream Theater. Z posledního dne Masters of Rock vám přinášíme fotoreportáž.

  • Foto: Masters of Rock, Vizovice, 13. 7. 2019

    Třetí den letošního ročníku Masters of Rock dominovaly kapely Within Temptation a sólový projekt zpevačky Tarji Turunen. Zpěvačky Sharon den Adel a Tarja Turunen tak zazpívaly i duet Paradise. Dále vystoupila neměcká heavymetalová kapela Rage doprovázena Zlínskou Filharmonií, norové Satyricon či kapela Brainstorm. Z třetího dne festivalu vám přinášíme fotoreportáž.

  • Rammsteini představili v Praze nové album

    Veliká show a prověřené hity. Tak by se dal ve zkratce shrnout zážitek z koncertu skupiny Rammstein, který se konal v úterý 16. července. V den, kdy byl článek vydán, kapela odehrávala právě druhý vyprodaný koncert.

Další podobné články

Další články z rubriky

Trochu jiné svátky: Vánoce 1914 inspirovaly mnoho hudebníků

Štědrý den je jedním z mála dní v roce, kdy...

Jak na metalové Vánoce?

Také vás neustále štvou pořád ty samé koledy dokola? Rok...

The Dubliners. Jedinečná atmosféra irských náleven v písních legendární kapely

Půl století parta vousatých sympaťáků z Dublinu oslňovala svět nejlepšími...

Cruel - patnáct let boje progrese s prokrastinací

Kapela Cruel patří mezi nejoriginálnější sestavy na naší rockové scéně...

Od hillbilly po bluegrass. Z muzicírování apalačských horalů se zrodil hudební fenomén

Earl Scruggs, Del McCoury, Tony Rice, Jimmy Martin a samozřejmě...