Intermezzo pořadatele: Objednat si kapelu stojí statisíce

Produkování, nebo chcete-li pořádání hudebních večerů, koncertů, festivalů rozhodně není žádný med. Mohlo by se zdát, že si stačí vybrat interpreta, zaplatit mu domluvenou částku a pak už si jen živě užívat. Je to však mnohem složitější. Byť peníze hrají roli hlavní.

Pódium připravené pro koncert Pódium připravené pro koncert Zdroj: promo festivalu NEXT Fest

Pojďme si říci, co uskutečnění takové hudební akce obnáší a kolik to může stát. Jde samozřejmě o to, koho a kam si pořadatel chce pozvat. Náklady na koncert mohou začít na tisícikorunách v případě malé a vcelku neznámé garážové kapely, která zahraje v malém maloměstském klubu, a skončit mohou v desítkách milionů korun v případě velkého hudebního festivalu nebo koncertu mezinárodně známého interpreta, schopného vyprodat celý stadion.

Koncert se nerovná pouze honoráři interpreta

Malé a neznámé kapely hrají leckdy i zdarma čistě za možnost ukázat se, a nechají si proplatit jen cesťák (doprava – pozn. red.), nebo si řeknou o pár stovek na hlavu (v kapele, ne v hledišti). Známé tváře již stojí desítky tisíc za hodinovou produkci a za ty TOP se zaplatí i na české scéně stovky tisíc za vystoupení. Zahraniční megahvězdy stojí samozřejmě na absolutní špičce pyramidy a jejich finanční požadavky často sahají i vysoko nad deset milionů korun. V nedávném editorialu šéfredaktora se psalo například o Maroon 5, kteří nepřijedou ani když máte k uspořádání akce k dispozici milion euro.

Vezmeme-li v úvahu, že manažer známého zpěváka, pravidelně se umísťujícího mezi prvními nejlepšími v cenách Anděl/Slavík, vyhrávajícího řadu dalších ocenění a hitparád, požaduje za vystoupení částku 160 tisíc korun, částka nutná na uspořádání jeho koncertu se snadno vyšplhá až na dvojnásobek této ceny.

Uspořádat koncert na maloměstě vyžaduje zaplatit:

zpěváka (který se o honorář podělí se svým manažerem) = 160 tisíc korun,

místo koncertu, tedy pronájem klubu, kulturního domu, areálu = 30 tisíc korun,

vybavení potřebné k produkci, tedy pronájem především zvukové a světelné aparatury (není-li v ceně pronájmu sálu) = 40 tisíc korun,

návrh, výrobu a umístění reklamních letáků, plakátů = 15 tisíc korun,

reklama v novinách, rádiích = 30 tisíc korun,

poplatek OSA = 10 tisíc korun (záleží především na počtu míst sálu)

Výsledek? 285 tisíc korun. A to do některých věcí, zejména reklamy, lze samozřejmě vložit i mnohem větší finanční obnos. Stále není započítáno občerstvení pro interpreta, bezpečnostní služba, ubytování ap. Kde vzít takovou částku? Relevatnví jsou v podstatě jen tři zdroje: sponzorské příspěvky, zisk z prodeje vstupenek, vlastní zdroje.

Vlastní zdroje je nejlepší vyloučit rovnou, protože cílem pořadatele bývá na akci neprodělat (pokud není jediným synem ropného magnáta). Přesto jsou ale vlastní zdroje mnohdy tím, do čeho je potřeba také sáhnout. Zisk z prodeje vstupenek rozhodně, ač si mnozí návštěvníci NEXT Fest přípravaleckdy myslí opak, celou akci nepokryje. Vezměme si průměrný maloměstský kulturní dům s kapacitou čtyři sta lidí. Při potřebě 285 tisíc korun to tedy dělá přes 700 korun za jednu vstupenku, podaří-li se lístky úplně vyprodat. A tolik korun lidé za vstupenku na devadesáti minutový koncert jednoho z českých zpěváků dají nebo nedají?

Pravděpodobně nedají. I v případě, že bude cena poloviční, tedy 350 korun, bude si mnoho lidí myslet, že je to moc a že si pořadatelé chtějí zřejmě pěkně napakovat kapsu. A to v tu chvíli k pokrytí nákladů chybí ještě téměř 150 tisíc korun, v případě nedostatečné návštěvnosti ještě mnohem více. Zbývá tedy možnost sponzorských příspěvků od podnikatelů a větších či menších firem. Právě těm ve skutečnosti všichni vděčíme za to, že si svého oblíbeného interpreta můžeme poslechnout živě.

Za uspořádáním samotným poté ještě stojí mraky práce spojené s celkovou organizací, přípravou sálu a dalšími potřebami, které běžný návštěvník nevidí. O tom možná příště...

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Rozlučka s Deep Purple jako rocková mše

    Pražská O2 arena zažila 22. května večer velkolepou show v podání britské rockové legendy Deep Purple. Jejich světové turné Infinite dává tušit, že může být poslední, což české fanoušky vyburcovalo k maximální účasti. Plno bylo na ploše i na tribunách.

  • Oheň, krev a staré pecky. Kiss připomněli Brnu, jak se dělá rock and roll

    Nosný pilíř amerického rock and rollu, kapela Kiss, navštívila v rámci svého evropského turné brněnské Výstaviště. V sobotu 20. května patřilo Brno jednoznačně fanouškům těchto pomalovaných rockerů. A to i přes to, že souběžně s koncertem probíhal o pár metrů dále festival japonské kultury Animefest. Kiss svým fanouškům zahráli největší pecky své kariéry a vytěžili ze staré slávy, co se dalo.

  • Muse se vrací, pozitivní a plní naděje

    Po dvou letech od vydání posledního alba Drones se na scénu znovu vracejí britští rockeři Muse. Ještě předtím než vyjedou na očekávané stadionové turné po Americe s Thirty Seconds To Mars a PVRIS, vyslali do světa novinku s názvem Dig Down.

  • Papa Roach přivezou do Prahy novou desku

    V září letošního roku se můžeme těšit na koncert kapely Papa Roach, která právě vydává svou devátou studiovou desku Crooked Teeth.

Další podobné články

Další články z rubriky

Musicweb: Ohlédnutí za hudebním rokem 2015

Poslední den roku 2015 se nabízí k bilancování letošní koncertní...

Finsko: Z Helsinek až na Severní pól po stopách metalové hudby

Proč zrovna z Helsinek? A proč na Severní pól? Myslím, že...

Slash Story - Snakepit, Revolver & Conspirators 2. část

V prvním díle Slash Story jsme zmapovali Slashovy počátky a...

Slash Story: Počátky a Guns N' Roses - část první

Nezadržitelně se blíží pražský koncert kytarového mága SLASHE, který vystoupí...

Iron Maiden: od počátků ke klasice (část I.)

Skupina Iron Maiden bezesporu dosáhla hvězdné slávy i statusu klasiky...