Light Coorporation dávají prostor napětí a emocím

Kapela Light Coorporation z polské Poznaně u nás zůstává poměrně neznámá, přestože se během krátké doby doma zapsala do povědomí posluchačů i kritiků jako jeden z nejzajímavějších jazzrockových projektů posledních let.

Light Coorporation Light Coorporation Zdroj: facebook stránky kapely

Rovnováha je něco, co se získává jen těžko. Přesto se o ni nepřestáváme pokoušet. Snažíme se zklidnit napětí, divoké emoce, strach, rozmělňujeme je, vstřebáváme, a stejně zase přijde ten neklid, z kterého pramení další proud energie. Light Coorporation umí tento pocit nacházení a ztrácení rovnováhy vložit do své hudby. Jejich hudební projev osciluje mezi ambientem, free-jazzovou improvizací a rockovým zvukem. Skladby se plynule překlápí z dravého jazzrocku do klidného a soustředěného ambientu, a vytváří tak neobyčejně silné zvukové napětí. Mezi tím vším funguje vzácná vyváženost různých motivů, které se proměňují někdy pozvolna, a někdy také nečekaně.

Čtěte také: Dvě podoby české jazzové skupiny Limbo

Koncerty doprovází projekce dokumentárních obrazů, které nejsou ani narativní ani pouze efektní. Díky záběrům z aktuálních i archivních úryvků reportáží (zachycují události zejména 80. let v Polsku, Rusku, Americe a Číně) vzniká interakce mezi obrazem a zvukem. Autorem je Tom Lietzau, který obrazy mixuje během vystoupení a přizpůsobuje charakteru hudby, rytmu a tempu. Tahle srážka dvou elementů má za následek, že si je každý posluchač spojí ve vlastní audiovizuální zážitek. Hudba se stává pouze prostředkem naší interpretace.

 

 


Light Coorporation zatím vydali dvě alba u britského labelu RéR MEGACORP. Hlavním iniciátorem celého projektu zůstává kytarista a autor většiny skladeb Mariusz Sobański, zatímco zbytek sestavy je poměrně proměnlivý. Na posledních dvou nahrávkách se vystřídalo několik talentovaných hudebníků a ani nástrojová sestava nezůstává stejná. Stabilní část kapely tvoří ještě bubeník Miłosz Krauz a houslista Robert Bielak, na posledním albu hraje tenor saxofonista Paweł Rogoża a basista Krzysztof Waśkiewicz. Nové album a koncerty doplní trumpetista Kuba Jankowiak, Mariusz Gregorowicz na vibrafon, klávesista Marcin Szczesny a basista Piotr Oses.

První album Rare DIALECT vyšlo teprve v roce 2011 a rok poté následovala deska Aliens From Planets Earth. Obě nahrávky sklidily velký ohlas u posluchačů i kritiků, kteří je neváhali označit za jednu z nejzajímavějších kapel, která za poslední dobu v Polsku vznikla. Light Coorporation 2013 06 02 light coorporationpřesto nikam nespěchají a snaží se prostě dělat dobrou hudbu, objevovat v ní to, co je baví a čím se mohou vyjádřit, posouvat hranice vlastní tvořivosti. S tím je spojená jistá vzácnost, s jakou je můžeme potkat na koncertech, a zároveň originalita, která jim zatím neschází.

Koncem května kapela vydala v pořadí třetí album s názvem About a krátká prezentační ukázka na internetu napovídá, že bude čerpat z předchozích materiálů, které posune ještě více k experimentálnímu rocku s nádechem improvizace. Komorní podoba Light Coorporation zůstala na posledním albu, teď přijde ostřejší zvuk elektrické kytary a celé řady akustických nástrojů. Na desce spolupracoval úctyhodný počet dvanácti hudebníků, tentokrát důrazněji zazní dechová sekce posílená o saxofonisty Michała Pijewskiho a Michaela Fetlera, a nejspíš nebude nouze ani o výraznější zvukové experimenty a improvizace.

V pátek 7. června se ostatně můžete sami přesvědčit v Poznani, kde proběhne první koncert k novému albu v klubu Blue Note. Jinak nezbývá než doufat, že Light Coorporation přijedou za námi. Zatím posledním a ojedinělým vystoupením u nás byl koncert loni v prosinci v rámci brněnského projektu Jazz Off, který si kapelu pozval do Kabinetu Múz na večer věnovaný spojení jazzu a minimalismu. Komorní klubová atmosféra a projekce na pozadí scény dotvářela skvělou atmosférickou náladu celého koncertu. Light Coorporation posluchače provedli přes klidnější reflexivní pasáže k temnějším a dramatičtějším momentům. Zkrátka pořád je co zajímavého objevovat a zdá se, že polská hudební scéna je stále dost neprobádané území.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • FOTO: BLUES ALIVE, DŮM KULTURY, ŠUMPERK, 17.11.2018

    Třetí večer bluesového maratonu pokračoval ve strhující jízdě dnů předešlých. Zahájili jej slovenští Missisippi Mixtape a po nich rozpohybovala publikum strhující skupina Welch Ledbetter Connection. Takovým bonbónkem na pomyslném dortu byla skupina Tamikrest z Mali, kteří přivezli původní africkou hudbu, která se na americkém kontinentě kdysi dávno přetavila v blues. Sice v trochu modernějším, až rockovém podání, ale určitě to byl skvělý hudební zážitek. Kytarové mistrovství nám předvedl Rick Derringer, legenda amerického bluesrocku se svým nepřehlédnutelným bosonohým bubenickým obrem. Posledním vystupujícím byl pestrobarevný Fantastic Negrito, který nenechal posluchače do posledních minut vydechnout a svým strhujícím vystoupením ukončil letošní Blues Alive v Šumperku.

  • Seasick Steve zahraje konečně v Praze

    Již dvakrát svým strhujícím koncertem okouzlil návštěvníky festivalu Colours of Ostrava, letos dokonce na hlavní scéně. Příští rok v březnu se svérázný americký bluesman Seasick Steve, který často hraje na vlastnoručně vyrobené kytary, konečně představí poprvé v Praze.

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 16. 11. 2018

    Druhý večer festivalu zahájila prostějovská skupina King Bee s velšským zpěvákem a kytaristou Daley B. Williamsem. Reverend Sekou, na fotkách seriózně vyhlížející kazatel, to tady řádně roztočil. Během prvních písní z něj postupně odlétl klobouk, sako, kravata i košile a zbytek koncertu již poletoval tento malý a dredatý mužík po pódiu i pod ním jen v nátělníku. Tak to byla přímo strhující ďábelská mše! Nesourodé seskupení North Mississippi Blues Project trojice bluesmanů RL Boyceho, Kennyho Browna a Roberta Kimbrougha mě už tolik nenadchlo. Závěr večera patřil očekávané hvězdě festivalu, kterou nebyl nikdo jiný než legenda moderního blues, Joe Luis Walker.

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 15. 11. 2018

    Tak to je pecka! Festival Blues Alive získal nejprestižnější světové žánrové ocenění nazvané Keeping The Blues Alive Award pro rok 2019! Cenu uděluje americká nadace Blues Foundation, přední světová organizace, která se snaží ocenit, uchovat a propagovat blues. Tohle úžasné překvapení na nás čekalo hned první večer.

Další podobné články

Další články z rubriky

Od hillbilly po bluegrass. Z muzicírování apalačských horalů se zrodil hudební fenomén

Earl Scruggs, Del McCoury, Tony Rice, Jimmy Martin a samozřejmě...

Zachraňování princezny metalistou naruby: Jak si místo prince vedou metalistky?

„Pohádku" o tom, jak dopadá zachraňování krásné princezny z věže...

Waylon Jennings: Americký padouch s velkým srdcem by oslavil osmdesátiny

Vnesl do country hudby svobodu. Položil základy novému subžánru, který...

Pat Metheny ovlivňuje již přes 40 let mladé kytaristy

Jeden z nejoriginálnějších a nejuznávanějších kytaristů. Následující řádky budou patřit...

První dáma americké country Loretta Lynn z pódia ještě odejít nehodlá

Ve čtvrtek 4. května byla po mozkové příhodě v nashvillské...