Album Moonglow fanoušky Avantasie uspokojí, ale nenadchne

V půlce února vydal neposeda Tobias Sammet další album svého projektu Avantasia. Při jeho tvorbě se prý nenechal ovládat žádnými vnějšími okolnostmi a tlaky. Výsledek jeho snažení však zůstává za svým předchůdcem pozadu.

Avantasia - Moonglow Avantasia - Moonglow Zdroj: přebal CD

Vlastně jsem to tak měl s nahrávkami Avantasie od začátku. První dvě desky metalové opery hnalo do výšin hlavně Tobiasovo nezměrné nadšení a energie. Následná Scarecrow měla sice svá silná místa (hlavně úvodní dvě pecky), ale nijak mě nepřesvědčila, že má smysl v tomto snažení pokračovat. Jenže potom se Sammet rozhodl vzít tenhle cirkus na cesty a koncertováním jako by Avantasia chytla druhý dech. Ten následně zúročila na famózní dvojalbu Wicked Symphony/Angel of Babylon, které pro mě dodnes zůstává tím nejlepším, co kdy pod touhle značkou vzniklo. I přes svou délku se v celé kolekci neobjevují žádná hluchá místa, hudba překvapuje neotřelými postupy a brilantním zakomponování orchestru. Jaké bylo mé zklamání, když jsem něco podobného čekal od The Mystery of Time, jehož poslech mi připadal jako jedno velké déjà vu. Jako by Tobias všechny náboje vystřílel na předchůdci a žádné mu už nezbyly. Před vydáním Ghostlights před třemi roky jsem tedy opět propadl skepsi a myslel si něco o mlácení prázdné slámy. Ale Sammet mě znovu vyvedl z omylu a prokázal, že jeho pramen inspirace ještě zdaleka nevyschl. Když tedy prohlašoval, že na Moonglow nejdeme nějaké nové, neotřelé postupy, měl jsem být opatrnější.

A na první pohled to tak opravdu vypadá. Album je inspirované Anglií, v níž bylo také z velké části napsáno. Obal je netradiční, žádný kostlivec, spíš něco jako výjev z animovaných filmů Tima Burtona. S titulní písní se Tobias Sammet opět pokouší dostat do rádií. Na pomoc si tentokrát bere Candice Night (Blackmore's Night) a výsledkem je další balancování na pomezí metalu a popu, navíc podpořené dalším generickým videoklipem plným levného CGI a dlouhých pohledů do kamery. Vzhledem k tomu, že to v minulosti zafungovalo snad jenom v případě Dying for an Angel, mi není úplně jasné, proč to vlastně zpěvák pořád zkouší.

 

 

Zbytek alba, jak už to tak bývá, je přeci jenom od dost zajímavější. Jeho středobodem je bezpochyby epická The Raven Child. Zde Sammet opět dokazuje, že je mistrem dlouhých kompozic, ve kterých dokáže bez problémů udržet posluchačovu pozornost. Pěvecky tu svým hlasem vypravěče pohádek exceluje frontman Blind Guardian Hansi Kürsch. Ten do konceptu metalové opery zapadl tak samozřejmě, že si říkám, proč ho autor neoslovil už dávno.

Posledním čerstvým přírůstkem je zpěvák Kreator Mille Petrozza. Jeho deklamování v Book of Shallows zní výborně, jen jsem si při poslechu mimoděk vzpomněl, že něco podobného předváděl Marco Hietala na minulé desce v písni Master of the Pendulum. A tak se to má s většinou alba. Na dvě písně se vrátil Geoff Tate (ex Queensrÿche) a i když je píseň Alchemy výborná věc, na Seduction of Decay zkrátka nemá. Na albu není žádný moment, který by mě zaujal na první dobrou, jako když Herbie Langhans netypicky hlubokým hlasem zpíval "you shed draconian love, you shed draconian love". Další záhadou pro mě je, že Sammet nedokázal pro Erica Martina (Mr. Big) přijít s ničím lepším, než coverem popového hitu z osmdesátkového filmu Flashdace Maniac. Skladba, která by se hodila spíše jako bonus, tady nabourává celou koncepci alba.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

Moonglow ale rozhodně není odfláknuté. Jedná se o poctivé řemeslo a všichni zúčastnění bez výjimky do něj otiskli svou duši. Na jeden song se vrátil Michael Kiske (moc času mu asi znovuzrození Helloween nedali), aby opět potěšil fanoušky speedových vypalovaček. Mnohem větší roli tentokrát hraje Geoff Tate, Jorn Lande je stále ve formě a nikdy nezklame ani Bob Catley (Magnum) - Lavender má díky němu až muzikálový feeling. Sammet si stále udržuje svou schopnost vplétání orchestru do metalu tak, aby zvukově nevyčuhoval a sloužil celku. Takže je Moonglow ve finále hodně solidním zářezem. Jenom ten wow efekt se u mě tentokrát nedostavil. Jeho nástupce budu opět vyhlížet s obavami.

Přehled

  • Interpret: Avantasia
  • Název: Moonglow
  • Formát: CD
  • Skladby: Ghost in the Moon, Book of Shallows, Moonglow, The Raven Child, Starlight, Invincible, Alchemy, The Piper at the Gates of Dawn, Lavender, Requiem for a Dream, Maniac, Heart
  • Čas: 70:30
  • Datum vydání: 15. února 2019
  • Vydavatel: Nuclear Blast
  • Hodnocení: 8/10
Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Foto: Kiss, Sinobo, Praha, 19. 6. 2019

    Na jednom pódiu se sešli kapely Kiss a ZZ Top na festivalu Prague Rocks. Podívejte se na legendy v našem fotoreportu!

  • Kiss nabídli svým fanouškům bombastickou rozlučku

    Pod názvem Prague Rocks se v pražském Edenu odehrála údajná koncertní derniéra jedné z nejznámějších rockových kapel všech dob - amerických Kiss. Počasí bylo přívětivé, a tak si všichni zúčastnění mohli koncert užít. Kiss totiž neponechali nic náhodě.

  • Dune Rats zveřejnili nový singl z připravovaného alba

    Dune Rats jsou zpátky a nekompromisně vyhlašují válku komukoli, kdo by jim chtěl lajnovat jejich životy. Australští punkeři připravují novou desku.

  • V Praze se velkolepě vzpomínalo na Vláďu Šafránka

    13. června by se fenomenální frontman Harleje a Walda Gangu Vláďa Šafránek dožil 47 let. A právě toto datum si vybrali jeho kamarádi a spoluhráči pro společný koncert, na němž si jeho život a tvorbu připomněli vskutku ve velkém stylu. Akce se odehrála ve Žlutých lázních na břehu Vltavy.