05.07.2012 17:00

CD: Dick O'Brass se vydali na Noční hlídku

Po šesti letech se fanoušci keltského rocku v české kotlině dočkali. Dick O'brass má novou desku. Naplňte rohy medovinou a vzhůru na Noční hlídku.

Kapela Dick O'Brass vznikla v roce 2001. Přes počáteční snahu o interpretaci irských a bretaňských tradicionálů se zvuk kapely ustálil v rockovější podobě a vše vyvrcholilo vydáním prvního alba Dick O'Brass (2006).

Na druhou placku čekali fanoušci dlouhých šest let a je třeba říci, že za těch šest let kapela opravdu nezahálela. Na cestě k Noční hlídce absolvovala celou řadu koncertů, z nichž nejzásadnější bylo vystoupení na českobudějovickém festivalu Lugnasad v roce 2008 spolu s nejznámějším bretonským bardem - harfistou Alanem Stivellem. A setkání to bylo osudové.

Ispirováno bretonským bardem

Okouzlení Alanem Stivellem je patrné i na albu Noční hlídka. Přímočaré melodie, ze kterých je cítit melancholie, sychravé oceánské podnebí i dávná historie se rozvíjejí do nápaditých rockových aranžmá.  Na rozdíl od prvního alba na něm převažují autorské skladby ( z celkem třinácti jsou pouze dvě tradiční), ale i ty v sobě mají ukrytou keltskou duši. Irskou atmosféru navozuje harfa, kterou mistrně zvládá Sean Barry, flétny zvané whistle a bretonskou zase charakteristicky mečivý zvuk dud a bombardy (nástroje připomínajícího šalmaj). Vše je zabaleno v rockovém hávu, který je utkán ze souhry kytary, baskytary a bubnů.

Album vznikalo ve studiu Solisko a do vínku dostalo opravdu kvalitní zvukové zpracování. Zní velmi vyváženě a na rozdíl od koncertů, kdy je zvuk akustických nástrojů (harfy, fléten a houslí) často zcela přehlušen bicími a kytarami, si v klidu domova můžete vychutnat jejich nezkreslený tón. Doplňují je neškolený a chlapský zpěv Tomáše Nedělky i hostujícího slovenského Bretonce Fredericka Jacqua (mj. kapela Roc'hann). Jeho francouzština zdobí refrén první písně, tak trochu ekologického protest songu - Jednou za sto let i bretonskou bojovou píseň An Alarc'h. O doprovodné vokály se postarala celá kapela.

Černomodré album zaujme už na první pohled, celý booklet je totiž malým uměleckým dílem. Autorkou obrazů s mořskou tematikou je mladá výtvarnice Alice Máselníková, zdařilé černobílé fotografie pořídil Štepán Hona a graficky vše upravila Zuzana Pálešová.

Slabinou Noční hlídky jsou bohužel české texty. Ty působí povrchně a svou prvoplánovostí se často dostávají  až k hranici laciných odrhovaček. Texty jsou o holkách, alkoholu a  cestování, hlubší význam v nich tak nehledejte. Příkladem mohou být skladby Tak se napij, Nožem do stolu a Atlantik. Pokud tedy patříte k milovníkům hloubavých textů a skrytých slovních hříček, patrně budete zklamáni.

Album vyšlo 1. března 2012 u Indies Scope, možná symbolicky v den svátku sv. Davida (velšského patrona),  a pokřtěno bylo 24. března v pražské Akropoli.

Dick O'Brass– Noční hlídka

Jednou za sto let, Dálnice, Nožem do stolu, Píseň pro bombarde, Tak se napij, Atlantik, Svítání, Noční hlídka, Svatá Maria, Vlnolam, Anděl strážnej, Le fôret noir, An Alarc'h