Count Portmon dává kazetám nový život

Může být hluk a rozklad nahrávek produktivní technikou umělecké tvorby? Touto otázku se již nějakou dobu zabývá zvukový experimentátor a všestranný instrumentalista vystupující pod jménem Count Portmon.

Jan Faix Jan Faix Zdroj: facebook.com

Count Portmon je sólový projekt Jana Faixe, jenž mimojiné působí v kapelách Skrytý půvab byrokracie, Stratocluster a Unifiction. Faix samozřejmě není jediným, kdo se na domácí hudební scéně této poměrně okrajové tvorbě manipulace s nahrávkami věnuje, svou vyprofilovaností, angažovaností (věnuje se hudební publicistice a zároveň vede netlabel Signals from Arkaim) a volbou ústředního nástroje - walkmanu -si však právě jako Count Portmon dokázal vydobýt svébytnou pozici.

Manipulací s nahrávkami Count Portmon nechává vyvstát ze zvukového pole nahrávek to, co jsme většinou zvyklí při poslechu hudby ignorovat, ne-li dokonce potlačovat- šum, brum, pískání zkrátka vše, co lze označit termínem glitch. Tím se mu daří smazávat hranice mezi hudbou a hlukem. Je to právě pomocí hluku, který se postupně do nahrávky vkrádá a zamořuje ji, jímž nás upozorňuje na naše často omezené způsoby vnímání hudby.

V pořadí již šestá deska s eponymním názvem představuje nevšedně plastický zvukový počin, ve kterém se kloubí hra na nástroje s elektronikou, efektováním a prací s terénními nahrávkami. Ve využití hluku je tentokrát Count Portmon opatrnější a tak ve srovnání s jeho předchozími počiny působí nové album poměrně umírněně. Estetiku dekadence a jakousi sympatickou zvrácenost si ovšem stále udržuje.

Album zahajuje až téměř nostalgicky osmdesátkový ambientní syntezátor, na který se postupně nabalují všelijaké elektronické zvuky a ruchy, překotný beat, low-fi basa a hlučení lidí pořízené nejspíš v nějakém zapadlém lokále. Druhá skladba si pohrává se smyčkou z jakési obskurní ezoterické meditativní nahrávky, jejíž hlas je postupně odlidšťován zkreslením a hlukem až je nakonec přetvořen k nepoznání od originálu. Následující skladba těží z průrazných syntezátorových vln a různých zvukových průniků - příznivci glitche si přijdou na své především zde. Další zase svou temnou zvukovou náplní připomíná broušení kovu a zvuky asocijující ohýbané a lámající se železo, které se postupně rozprostírají do vyšších i nižších frekvenčních pásem. Ve zbylých skladbách zazní zajímavě zpitvořená nahrávka Mozarta, jakožto i zvířecí halekání členů kapely Unifiction. Poslední kus trvající přes 23 minut svou monotóností a všudypřítomným tikavým beatem jen potvrzuje časovou neukotvenost a neukončenost alba.

Zpracování obalu koresponduje výborně s tekutostí celého alba. Obal je politý zlatou barvou, která je nesouměrně rozmazána na různých místech. Na pravém dolním rohu vystupuje z této abstraktní malby lehce gotizujícím fontem název interpreta i alba. Více informací na bookletu nečekejte. Minimalisticky je pořešena i informační stránka alba - skladby jsou označeny jen pořadovými čísly.

Přesto, že Count Portmon na svém novém albu dosti vzpomíná a reflektuje své inspirační zdroje, nepřestává v nich objevovat stále čerstvý potenciál a neotřelé způsoby jejich reprodukce. Lze tedy říct, že dekonstrukcí nahrávek na kazetách hudební materiál tohoto téměř mrtvého media aktualizuje a dává mu nový život. Jak Count Portmon rozkládá nahrávky naživo si můžeme poslechnout již nadcházející pátek 26. září na palubě (A)void Floating Gallery.

Album je volně k poslechu na http://poli5.bandcamp.com/album/count-portmon nebo lze zakoupit na cd v obchodu vydavatelství Polí5 Rekomando.

Přehled

  • Interpret: Count Portmon
  • Formát: CD
  • Skladby: 8 skladeb
  • Čas: 58:18
  • Datum vydání: 2014
  • Vydavatel: Polí5
Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Foto: Hugo Race Fatalists, Jazz Dock, Praha, 24. 5. 2019

    Po výletech do světů etnické elektroniky (album Bu Bir Ruya skupiny Dirtmusic) a blues jednadvacátého století (album John Lee Hooker’s World Today) se dávný člen The Bad Seeds vrací s albem moderně pojatých písní Taken By The Dream nahraným ve spolupráci se skupinou Fatalists. Podívejte se na fotografie z jeho vystoupení v Jazz Docku.

  • Foto: Will Johns Trio, Jazz Dock, Praha, 22. 5. 2019

    Will Johns je synovcem hudebních legend Erica Claptona a George Harrisona. Podívejte se na fotogalerii z pražského Jazz Docku.

  • Struny podzimu chystají české premiéry i hiphopový večer

    Mezinárodní hudební festival Struny podzimu už potřiadvacáté přinese typicky osobitý výběr kvalitní hudby. Letošní ročník zahájí 15. října ve Foru Karlín britská zpěvačka a pianistka Laura Mvula, o zakončení se 13. listopadu v Lucerně postarají legendy hip-hopové scény De La Soul. K vrcholům 23. ročníku Strun podzimu bude patřit unikátní scénický projekt věnovaný Jiřímu Suchému a Jiřímu Šlitrovi.

  • Foto: Lewis Creaven Band, Stará Pekárna, Brno, 21. 5. 2019

    Skupina Lewis Creaven Band se zastavila na svém českém turné v legendárním brněnském bluesovém klubu Stará Pekárna a odehrála zde skvělý a strhující koncert, ze kterého vám přinášíme fotoreport. Bristolského kytaristu Lewise Creawena zde doprovázeli Tomáš Skřivánek (baskytara) a Jan Ježek (bicí).