Kapela Sdružení rodičů a přátel RoPy vydává nové album

Krása recenzí interperů, se kterými se člověk potkává teprve poprvé, je v tom, že jsou vždy dosti nepředvídatelné a často velmi překvapující. Jedním z těchto typických případů je právě i nové album kapely Sdružení rodičů a přátel RoPy, která minulý rok oslavila již 20 let od svého založení.

7777 7777 Zdroj: přebal CD

Pokud jste příznivci krásných a nosných melodií, příjemně optimistických textů a konsonantních harmonií, pak nová deska 7777 pravděpodobně nebude příliš pro vás. Podstata hudebního vyjádření však (naštěstí) zdaleka netkví vždy jen ve výše zmíněných charakteristikách a pokud nějaká kapela boří zaběhnuté hranice mainstreamu, pak je to právě skupina Sdružení rodičů a přátel RoPy (mimochodem zkratka RoPa je tvořena křestními jmény obou zakladatelů kapely, Romana Nerudy a Pavla Tice).

Drtivá většina skladeb na novém albu je založena na kontrastu. Kontrastu monotónního spíše recitování než zpěvu leadera kapely Romana Nerudy a hutného a často i dosti složitého a velmi proměnlivého doprovodu. Hudebníci velmi často, takřka v každé skladbě, experimentují s lichými rytmy, náhlými přechody a překvapivými zvukovými proměnami. Syrové a někdy i dosti drsné až vulgární texty se monotónně vynořují do popředí rozbouřeného pozadí jen tu a tam, ale s o to větší úderností. Skladby působí na první poslech často dosti depresivním dojmem člověka, který nemá daleko k sebevraždě, avšak při širším pohledu posluchač objeví i řadu skrytých ironických souvislostí, které jsou v mnoha případech velice vtipné.

Téměř pokaždé se textová myšlenka objeví náhle v takřka žádné návaznosti na doprovod a s překvapivým významem. Po nástrojové stránce je album poměrně rozmanité. Slyšíme na něm kromě baskytary, bicích a kytar i saxofony, harmoniku, klávesy, ale i syntezátory. V celém kontextu působí skladby podobně, ale v tomto případě pravděpodobně nebyl autorský záměr vnést do celkového vjemu rozmanitost. Ba naopak. Tato unifikace spíše ještě podporuje celkový dojem, který je ale dobrý vnímat spíše jako celek a ne v rámci jednotlivých skladeb.

I když se hudba kapely Sdružení rodičů a přátel RoPy pravděpodobně v rádiích nikdy hrát nebude (ač by to byl velmi zajímavý konstrast), možná právě proto stojí za to si alespoň jednu píseň z nového alba poslechnout. A ještě jedno doporučení na závěr. Pokud si album poslechnete a budete na něj mít jakýkoli názor, poslechněte si ho druhý den ještě jednou.

• Interpret: Sdružení rodičů a přátel RoPy
  • Název: 7777
  • Skladby: Narozeniny, Fenka, Vzducholoď, Dotazník, Arabelka, Jizvy, Káva, Jana, Řeka