Noel Gallagher na nové desce uzavírá svou dřívější éru

Noel Gallagher, tvůrčí mozek rozpadlých Oasis, hlásí po dvou letech návrat s novým přírůstkem do své sólové tvorby. Řadově třetí album má za cíl vymanit se ze zaběhlé britpopové šablony a ukázat světu, že Gallagher nepatří do rockového důchodu.

Noel Gallagher's High Flying Birds vydali další desku. Noel Gallagher's High Flying Birds vydali další desku. Zdroj: přebal CD

Britský hudební trh letos na podzim přivítal hned dvě alba dvou nejvýraznějších členů devadesátkové britpopové legendy Oasis. Zpěvák Liam Gallagher vydal 5. října svoji první sólovou desku As You Were, která byla kritiky přijata relativně kladně. Noel Gallagher neotálel a dal se do protiútoku v podobě Who Built the Moon?. Zatímco jeho mladší bratr Liam sází na známou britpopovou notu, Noel kráčí po kreativní cestě za objevením něčeho nového.

Největší inspirací ke vzniku Who Built the Moon? byla důvtipná kombinace psychedelického popu s klasickým rockem, soulem či východní world music. Tentokrát nepřišel Gallagher do studia s již připravenými písničkami, ale vše vznikalo na místě, pod dohledem irského producenta Davida Holmese. Změna procesu tvorby vnesla do alba nové tvůrčí přístupy jako například práce s novými nástroji, ambientní elektroniku nebo obskurní samply. Poprvé zde není kladen takový důraz na kytary, proto můžeme směle považovat tento počin za jeden z nejvíce experimentálních v Noelově diskografii.

Skladba Fort Knox, odkazující k vojenské základně v USA, startuje desku ve velkolepém stylu. Tlumená basa, rytmické bicí a kytarová fanfára nastolující drama, které v posluchači vzbudí touhu slyšet víc. Pilotní singl Holy Mountain drama udržuje: monotónně účelné Gallagherovy vokály, dechové nástroje hrající funk, pískání.

V Keep On Reaching nejvíce překvapí hravé piano v pozadí, které spolu se skřípavou kytarou udržuje chod písně. Opět máme možnost slyšet směsici dechových nástrojů podléhajících hravému rytmu. It's A Beautiful World se zněním pohybuje na vlně rocku, nad níž jsou jen snové vokály. She Taught Me How To Fly přináší obdobný princip, ale v poněkud uhlazenějším kabátku, čímž přináší posluchači příjemně stravitelnou popovou skladbu.

Be Careful What You Wish For v sobě nese skrytý odkaz na beatlesáckou Come Together. Noelův hlas se hýbe jako velbloud na poušti (nahoru a dolů), výrazné kytarové ozvěny a podmanivé vokály v pozadí. Výsledkem je píseň s mírnou dávkou mystéria. If Love Is The Law je romantický kousek plný touhy, který jak sám Gallagher rád hlásá, napsal ve spánku (což možná i udělal).

Interlude (Wednesday Part 1) a End Credits (Wednesday Part 2) jsou dvě ryze instrumentální písně, kde nejvíce dominuje akustická kytara vybrnkávající tóniny, jež vzdáleně mohou připomenout španělského mistra Isaaca Albenize.

Deska Who Built the Moon? odhaluje nové já Noela Gallaghera. Vymanění z britpopové kategorie a prozkoumání nové oblasti hudby dělá z tohoto alba jeho nejlepší a nejzajímavější výtvor v době po Oasis. Noel se tak stává volným, nesrovnatelným s minulostí, žijícím v přítomnosti s tím co má před sebou.

Noel Gallagher se spolu s kapelou High Flying Birds vydá 14. dubna 2018 poprvé do Prahy, kde vystoupí ve Velkém sálu Lucerny. I když je koncert beznadějně vyprodán, stále je možnost si lístky opatřit skrze sociální sítě či internetový bazar.

• Interpret: Noel Gallagher's High Flying Birds
  • Název: Who Built the Moon?
  • Skladby: Fort Knox, Holy Mountain, Keep On Reaching, It's A Beautiful World, She Taught Me How To Fly, Be Careful What You Wish For, Black & White Sunshine, Interlude (Wednesday Part 1), If Love Is The Law, The Man Who Built The Moon, End Credits (Wednesday Part2)
  • Čas: 43:25
  • Datum vydání: 24.10.2017
  • Vydavatel: Sour Mash Records