31.05.2012 13:00

Justin Lavash pokřtil album šampaňským s mnoha hosty na pódiu

V malém sále Elektra v prostorách KC Vltavská se ve středu 30. května křtilo. Britský rodák, kytarista a zpěvák Justin Lavash, právě v tento den pokřtil nový přírůstek do své diskografie. Počin nazvaný 25 Years završuje jeho prozatímní pětadvacetiletou hudební kariéru. Při křtu se na pódiu vystřídalo mnoho hostujících muzikantů.

Posluchači, kteří dorazili na místo křtu kolem půl osmé večer, se v klidu usadili ke čtyřmístným stolkům rozestavěným po celém sále. Postupně se menší sál, ve kterém již od počátku bylo velké horko, začal zaplňovat. Ve dvacet hodin a deset minut se na pódiu objevila tříčlenná americko-česká skupina Lo Dost. Během půlhodinového koncertu kapela představila vlastní tvorbu v podobě skladeb z nového, v lednu vydaného, alba The Delicate Art Of Being Human.

Justin Lavash Praha 30 05 2012 01V první skladbě se hudebníci ještě zcela nepředvedli, však s nástupem další se už naladili na správnou strunu. Vlastní skladby inspirované postupy šedesátých let či klasickým rockem vyznívaly díky netradičnímu pojetí hlasů. Frontman a kytarista Ian Kelosky zpíval po většinu času současně s druhým kytaristou Mattem Petrarcou. Dvojhlasné refrény, ale i sloky příjemně střídala technicky zdatná kytarová sóla. Obzvlášť pozoruhodný byl začátek skladby poklidným kytarovým vybrnkáváním ve spojení s gradací a následným mohutně znějícím refrénem.

V devět hodin večer na pódium vystoupil Justin Lavash spolu s bubeníkem Davidem Landštofem. Tato dvojka usedla za své nástroje a Justin postupně začal představovat nové kousky z právě vydané desky. Několik prvních skladeb odehrála pouze sestava nástrojů kytara, bicí a Justinův hlas. Rozverný rytmus skladby Give Up, Give Over se vystřídal s pomalejší melancholičtější skladbou Liverpool Rain. Spolu s dechovými nástroji se na pódiu při jedné skladbě objevili dva velmi mladí hudebníci, kteří tak byli prvními hostujícími.

Rytmus pod vedením Davida Landštofa celý koncert naprosto přesně šlapal a ve výrazu bubeníka bylo jasně vidět, jak si koncert užívá. Justin během večera vystřídal tři různé typy kytar, na které předvedl několik sól i akordové hry v průběhu slok. Jako další přizvaný host, který na nové desce spolupracoval, zasedla za křídlo jazzová pianistka Beata Hlavenková. Trio společně zahrálo starší píseň Strange Blues a poté ještě novou skladbu z alba nazvanou This Is A Song…

Ihned po těchto dvou skladbách Justin pozval k další skladbě Lenku Dusilovou. Zpěvačka si vzala do ruky svou červenou kytaru a kvartet spustil společnou píseň Lenky a Justina – Brother, který již vyšel na albu Baromantika. Lenka se předvedla jako zpěvačka s velkým hlasem především v refrénu, kde čistě vyzpívala vysoké tóny. Kontrastem výšek byl počátek sloky, kterou temným hlasem zazpíval Justin. Následovala ochutnávka jejich nové společné skladby Hold On.

2012 05 30 02 Justin Lavash Praha Deset minut po desáté hodině Justin pokřtil album šampaňským, poděkoval a pokračovalo se ve hraní. Spolu s bubeníkem se ještě pustili do dalších skladeb z alba. S Justinem si zazpíval Ian Kelosky, člen předkapely Lo Dost, ale také producent alba. Zazněla například nová Are You There? a poté se Justin s publikem rozloučil. Nazpět ho brzy přivolal potlesk posluchačů a tentokrát se Justin usadil na pódiu pouze on s kytarou. Jako přídavek zazněla starší Justinova skladba Sell My Soul, při které si akrobaticky vyhrál s prsty na pražcích. Levá ruka přebíhala z jednoho na druhý a Justin písničkářsky zpíval příběh. Poté se odněkud z publika ozvalo: Avalanche! Justin ihned odpověděl právě touhle, rytmicky originální, skladbou, kterou koncert zakončil.

Celý večer se nesl v příjemné atmosféře právě vzniklého Justinova díla. Koncert se stal tak jedinečnou příležitostí vidět pohromadě na jednom pódiu všechny hudebníky, kteří si na albu zahráli či se na něm jinak podíleli. Z autora samotného i z přizvaných hudebníků čišela radost z hraní i z právě vydaných pětadvaceti let.