U2 na nové desce vedou dialog se svým mladším já

Irští U2 se vracejí s dlouhou očekávaným následovníkem posledního alba Songs of Innocence. Na nové desce Songs of Experience skrze texty promlouvají k svému mladšímu já. Radí mu, jak naložit se životem. Album se ale spíše hodí do rádiových hitparád, věrného posluchače příliš nenadchne. I když kapela v posledních letech slábne, stále je tu naděje v nápravu.

U2 navazují na předchozí album Songs of Innocence. U2 navazují na předchozí album Songs of Innocence. Zdroj: přebal CD

Rok 2017 byl pro kapelu U2 zlomový. Nejdříve si střihli spolupráci s uznávaným americkým raperem Kendrickem Lamarem na písni XXX. Poté cestovali v rámci turné The Joshua Tree 2017 po celém světě, kde tisícům diváků měli možnost předvést písně z alba The Joshua Tree, které si v roce 1987 podmanilo hudební trh. Na začátku prosince stihli vydat čtrnácté řadové album s názvem Songs of Experience.

Songs of Experience mělo původně vyjít několik měsíců po vydání posledního počinu Songs of Innocence. Z měsíců se nakonec vyklubaly tři roky. V rozhovorech kapela uvádí, že se potřebovala znovu vrátit k novým písním, protože jejich původní sdělení časem zestárlo a nebylo aktuální. U2 zkrátka chtěli být opět více političtí a reagovat na velké světové události.

Songs of Innocence (anglicky Písně nevinnosti) se v textech navrací do irského Dublinu v 80. letech, kdy kapela teprve začínala. Vše bylo divoké, nespoutané, plné života. Nové album Songs of Experience (Písně zkušenosti) naopak slouží jako dialog, ve kterém dochází ke střetu mezi stářím a mládím. Mladý člověk písněmi dostává rady, jak odolávat vnějším tlakům světa, jak správně žít a nesejít z vlastní cesty.

Love Is All We Have Left je komorní skladba založená na syntezátoru vykreslujícím melancholickou atmosféru. V některý pasážích Bono zpívá skrze elektronický efekt, který mu propůjčuje robotický hlas. Tímto prvkem se chce kapela zařadit mezi stále relevantní umělce, kteří jdou s dobou. Jako celek píseň působí dost neurčitě, představuje spíše předzvěst toho, co má následovat.

A následuje píseň Lights Of Home. Ta opouští melancholii a přináší kompozici slouženou převážně ze sborově zpívaných pasáží. Ty se ale ke konci stávají otravnými. Lights Of Home nepřipomíná skoro vůbec U2, ale spíše rozhlasové odrhovačky od One Republic, Coldplay nebo Imagine Dragons. You're The Best Thing About Me pokračuje v duchu předchozí písně. Namísto stále se opakujících zpívaných textů nás po celou dobu doprovází jednoduchý kytarový riff. V refrénu pozorný posluchač uslyší pasáž z California (There Is No End To Love) z alba Songs of Innocence.

Get Out Of Your Own Way nabízí stále to samé. Nějaký ten sborový zpěv, výrazná basa, chytlavá kytara a Bonův přilnavý hlásek. American Soul se snaží oslnit rockovějším nádechem, který ztroskotává na své plastičnosti. Je to rock pouze na efekt, skladba postrádá uvěřitelnost. Ani text, který říká "ty jsi rock and roll, ty a já jsme rock and roll" nic nezmění.

Písně Summer Of Love, Red Flag Day, The Showman (Little More Better) patří koncepčně k sobě tím, jak si hrají s posluchačem. Jsou jednoduché, chytlavé, ale bez nějaké vyšší umělecké ambice. Snadno stravitelné kousky pro rádiové hitparády. Závěrečná 13 (There is A Light) se nese v duchu předchozího kousku Love Is All We Have Left. Identická komorní atmosféra je tentokrát obohacená o orchestrální aranžmá a perkuse. V textu se objevuje odkaz na píseň Song For Someone z minulého alba. Po neurčitém začátku se dostavuje neurčitý konec, jenž je doprovázen rozpaky z výsledku alba.

Songs of Experience je řemeslně dobře zvládnutá deska, která tratí na umělecké hodnotě. Skladby jsou sice bravurně zahrané a různorodé, ale namísto něčeho nového kapela přišla z lehce stravitelným kýčem moderního rocku. U2 se svojí novinkou snadno zazáří v rádiu nebo na koncertech, ale skalní fanoušci budou toto album oplakávat s očekáváním úctyhodnějšího a promyšlenějšího nástupce.

• Interpret: U2
  • Název: Songs of Experience
  • Skladby: Love Is All We Have Left, Lights Of Home, You're The Best Thing About Me, Get Out Of Your Own Way, American Soul, Summer Of Love, Red Flag Day, The Showman (Little More Better), The Little Things That Give You Away, Landlady, The Blackout, Love Is Bigger Than Anything In Its Way, 13 (There is A Light)
  • Čas: 51:07
  • Datum vydání: 1.12.2017
  • Vydavatel: Island/Universal Records