Badi Assad prozářila klub Jazz Time brazilským temperamentem Doporučený

V Čechách je takřka neznámá, ve světě ji naopak uznávají coby nejen vynikající zpěvačku, ale rovněž technicky zdatnou kytaristku. O těchto kvalitách přijela přesvědčit sedmačtyřicetiletá brazilská umělkyně do pražského klubu Jazz Time.

Badi Assad na koncertě v klubu Jazz Time 10. března 2014 Badi Assad na koncertě v klubu Jazz Time 10. března 2014 Foto: Jakub Macháček/ musicweb.cz

„Sympatická a půvabná dáma," řekli si asi návštěvníci zaplněného klubu, když je z pódia poprvé oslovila Badi Assad. Ta zahájila koncert netradičně - povídáním o své početné rodině, odkud pochází a kolik jejích bratrů rovněž hraje na kytaru. Krátce nato ovšem spustila příjemnou latinu, při níž hned dala najevo, jak má vysoké hlasové dispozice. K tomu se navíc doprovázela na nevšedně vypadající elektrickou kytaru, která ovšem měla nastavený zvuk akustické kytary.

Čtěte také: Do Česka se vrací legenda fusion Larry Coryell se svým novým projektem

Konstrukce její kytary sice byla originální, ještě originálnější však bylo její vystupování. Badi Assad je pověstná svými hlasovými experimenty, které by vzbudily obdiv jistě i u populárního Bobbyho McFerrina. Od mírných poloh přes divoké se barva jejího hlasu měnila jak chameleon. Když nehrála na kytaru, pleskáním po tvářích, případně i po krku, dokázala úžasně imitovat perkusivní nástroje.

Dá se tedy říci, že Badi Assad je vlastně zpěvačka, kytaristka a ještě navíc perkusistka v jedné osobě. Na své si přišli zajisté i milovníci kytary, neboť Badi na kytaru zkrátka opravdu umí velice dobře hrát, však si ji pro své světové turné vybrali v roce 2004 samotní jazzoví velikáni Larry Coryell a John Abercrombie. Tehdy přirozeně zapadla mezi tyto kytarové veterány a ukázala, že svým způsobem se jim vyrovná i po technické stránce hry.

 

 

Soudě dle jejího setlistu, který ovšem, jak sama přiznala, si zapomněla v hotelu, se Badi Assad přijela do Prahy představit spíše jako zpěvačka. Právě její experimenty, kdy dokáže najednou zpívat a zároveň se jakýmsi „pomlaskáváním" doprovázet, budily u přítomných velké nadšení, a právem tak byla po každé podobné skladbě oceněna zaslouženým potleskem.

Sledujte jazz a blues na Facebooku:
 

Pro její hlasivky to jistě zároveň musela být dost náročná zkouška, proto si mezi skladbami dávala kratičké pauzy, aby se napila vody. Tyto mezery ovšem vyplňovala povídáním o sobě, své rodině či cestování, čímž rovněž diváky bavila. Na ní samotné bylo vidět, že temperamentní brazilskou povahu nezapře, což dokazovala svým častým, a pro přítomné jistě nakažlivým, smíchem.

Badi Assad zahrála i populární skladbu Valse d'Amelie od Yanna Tiersena

Kromě vlastního repertoáru zahrála i několik zajímavých coverů, jako ten nejchytlavěji pojatý je třeba zmínit Valse d'Amelie od Yanna Tiersena. V jejím aranžérském podání i covery ovšem zapadly do jednoho celku příjemné nálady, kterou splétala s pomocí technicky promyšlených kytarových sól, hlasového rozsahu a jeho častých proměn. S diváky se rozloučila po takřka hodině a půl dlouhém koncertu přídavkem, při němž opět bušením dlaněmi do tváří a krku ukázala, že umí odehrát dokonce celou melodii písně.

Je prostě neuvěřitelné, co tato nenápadná Brazilka dovede. V Praze ten večer jistojistě dokázala, že její národ má prostě hudbu v krvi, a ona sama navíc navazuje na odkaz, či spíše ho rozvíjí dále, takových osobností, jako jsou zpěvačka Flora Purim, perkusista Airto Moreira či skladatel Antonio Carlos Jobim. Od každého z nich si vzala evidentně to nejlepší.


Fotogalerii z koncertu Badi Assad naleznete zde.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Foto: Diana Krall, DRFG Arena Brno, 20. 9. 2017

    Jazzová zpěvačka a klavíristka Diana Krall si svým podmanivým hlasem získala posluchače velké brněnské DRFG Areny téměř okamžitě. Také špičkoví muzikanti její doprovodné kapely oslňovali svými excelentními sóly. Pro všechny velký zážitek. Prostě - byla to špica!

  • Rozhovor s pianistou Jasonem Moranem: Budoucnost jazzu závisí na empatii

    Jazzový pianista Jason Moran vystoupí 29. října znovu v rámci festivalu Struny podzimu v pražském Divadle Archa. Představí In My Mind: Monk at Town Hall, 1959, futuristický projekt, kterým vzdá hold legendě jazzového klavíru a kompozice Theloniu Monkovi. 

  • Jedinečná Rhonda Vincent oslnila české publikum špičkovým bluegrassem

    Doslova dechberoucí zážitek se naskytl těm, kteří se večer 6. září vypravili do pražského Rudolfina. Jeviště Dvořákovy síně zcela ovládla „královna bluegrassu" Rhonda Vincent se svojí kapelou The Rage, jejichž strhující výkon byl dokonalým příkladem toho, jak má vypadat kvalitní hudební vystoupení.

  • Soutěžte o 2x1 lístek na koncert Yat- Kha

    V samém centru Asie, v sibiřské republice Tuva, se zrodil hrdelní zpěv, unikátní vokální technika, kterou v tradiční formě ve světě zpopularizovala skupina Huun Huur-Tu. U jejího zrodu stál zpěvák ze skupiny Yat- Kha, který tuto bezkonkurenčně nejsyrovější pěveckou metodu propojil s rockovým zvukem. Ten, kdo zažil naživo například jakutskou skupinu Ayarkhaan nebo kanadskou Inuitku Tanyu Tagaq, ví, co může od hrdelního zpěvu očekávat. Opravdu jedinečný a exotický zážitek pak slibuje Futurum 22. listopadu, protože právě v ten den tam vystoupí Yat- Kha se svou syrovou punk-rockovou Sibiří! Tak si to přece nenechte ujít a pojďte s musicweb.cz soutěžit o lístky!