Badi Assad prozářila klub Jazz Time brazilským temperamentem Doporučený

V Čechách je takřka neznámá, ve světě ji naopak uznávají coby nejen vynikající zpěvačku, ale rovněž technicky zdatnou kytaristku. O těchto kvalitách přijela přesvědčit sedmačtyřicetiletá brazilská umělkyně do pražského klubu Jazz Time.

Badi Assad na koncertě v klubu Jazz Time 10. března 2014 Badi Assad na koncertě v klubu Jazz Time 10. března 2014 Foto: Jakub Macháček/ musicweb.cz

„Sympatická a půvabná dáma," řekli si asi návštěvníci zaplněného klubu, když je z pódia poprvé oslovila Badi Assad. Ta zahájila koncert netradičně - povídáním o své početné rodině, odkud pochází a kolik jejích bratrů rovněž hraje na kytaru. Krátce nato ovšem spustila příjemnou latinu, při níž hned dala najevo, jak má vysoké hlasové dispozice. K tomu se navíc doprovázela na nevšedně vypadající elektrickou kytaru, která ovšem měla nastavený zvuk akustické kytary.

Čtěte také: Do Česka se vrací legenda fusion Larry Coryell se svým novým projektem

Konstrukce její kytary sice byla originální, ještě originálnější však bylo její vystupování. Badi Assad je pověstná svými hlasovými experimenty, které by vzbudily obdiv jistě i u populárního Bobbyho McFerrina. Od mírných poloh přes divoké se barva jejího hlasu měnila jak chameleon. Když nehrála na kytaru, pleskáním po tvářích, případně i po krku, dokázala úžasně imitovat perkusivní nástroje.

Dá se tedy říci, že Badi Assad je vlastně zpěvačka, kytaristka a ještě navíc perkusistka v jedné osobě. Na své si přišli zajisté i milovníci kytary, neboť Badi na kytaru zkrátka opravdu umí velice dobře hrát, však si ji pro své světové turné vybrali v roce 2004 samotní jazzoví velikáni Larry Coryell a John Abercrombie. Tehdy přirozeně zapadla mezi tyto kytarové veterány a ukázala, že svým způsobem se jim vyrovná i po technické stránce hry.

 

 

Soudě dle jejího setlistu, který ovšem, jak sama přiznala, si zapomněla v hotelu, se Badi Assad přijela do Prahy představit spíše jako zpěvačka. Právě její experimenty, kdy dokáže najednou zpívat a zároveň se jakýmsi „pomlaskáváním" doprovázet, budily u přítomných velké nadšení, a právem tak byla po každé podobné skladbě oceněna zaslouženým potleskem.

Sledujte jazz a blues na Facebooku:
 

Pro její hlasivky to jistě zároveň musela být dost náročná zkouška, proto si mezi skladbami dávala kratičké pauzy, aby se napila vody. Tyto mezery ovšem vyplňovala povídáním o sobě, své rodině či cestování, čímž rovněž diváky bavila. Na ní samotné bylo vidět, že temperamentní brazilskou povahu nezapře, což dokazovala svým častým, a pro přítomné jistě nakažlivým, smíchem.

Badi Assad zahrála i populární skladbu Valse d'Amelie od Yanna Tiersena

Kromě vlastního repertoáru zahrála i několik zajímavých coverů, jako ten nejchytlavěji pojatý je třeba zmínit Valse d'Amelie od Yanna Tiersena. V jejím aranžérském podání i covery ovšem zapadly do jednoho celku příjemné nálady, kterou splétala s pomocí technicky promyšlených kytarových sól, hlasového rozsahu a jeho častých proměn. S diváky se rozloučila po takřka hodině a půl dlouhém koncertu přídavkem, při němž opět bušením dlaněmi do tváří a krku ukázala, že umí odehrát dokonce celou melodii písně.

Je prostě neuvěřitelné, co tato nenápadná Brazilka dovede. V Praze ten večer jistojistě dokázala, že její národ má prostě hudbu v krvi, a ona sama navíc navazuje na odkaz, či spíše ho rozvíjí dále, takových osobností, jako jsou zpěvačka Flora Purim, perkusista Airto Moreira či skladatel Antonio Carlos Jobim. Od každého z nich si vzala evidentně to nejlepší.


Fotogalerii z koncertu Badi Assad naleznete zde.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Soutěžte o 3x1 lístek na Respect festival 2018

    Víkend 16. a 17. června na Louce pod Bruselskou cestou na Výstavišti v pražských Holešovicích bude patřit již 21. ročníku festivalu world music Respect festivalu pořádaného agenturou Rachot v čele s Borkem Holečkem. Pojďte s redakcí musicweb.cz soutěžit o vstupenky na tento dvoudenní maraton už nyní!

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 18. 11. 2017

    Třetí a závěrečný večer hned naplno rozjela polská skupina Cheap Tobacco s úžasnou zpěvačkou Natalií Kwiatkowskou, kteří v Šumperku nejsou žádnými nováčky. Po nich jsme byli naladění do temné, psychedelické hudby Hugo Race & Michelangela Russo a teprve další kapela, „divoké dračice“ z New Yorku Jane Lee Hooker to pořádně rozjely. Nejen že skvěle zahrály, ale předvedly i velice živou show na podiu. Eric Bibb zahrál klasické blues na akustickou kytaru a po něm již následoval hřeb tohoto večera Mr. Sipp. Na závěr pořádný nářez elektrického blues !

  • Bobby McFerrin se vrací do Prahy

    Hvězda, co už několik desetiletí boří všechna hudební pravidla. Desetinásobný držitel Grammy, autor patnácti alb, prodaných ve více než 20 milionech kopiích, který smazává rozdíl mezi pop music a uměním. S bosýma nohama pobíhá po pódiích nejslavnějších světových scén, objevuje nepopsané hlasové rozsahy, inspiruje celou novou generaci a cappella zpěváků, ovlivňuje beatboxery. To je Bobby McFerrin.

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 17. 11. 2017

    Druhý večer bluesového festivalu byl opět skvělý! Pořadatelé nám i tentokrát nachystali pořádnou porci dobré muziky - zahájení patřilo „starým známým“ Slovak Blues Project a po nich následovala nepřehlédnutelná a zatím jediná bluesmanka Bex Marshall s Blues Bandem. Řádnou porci jazzu nám naservíroval skvělý John Medeski’s Mad Skillet a všechny zde zaujal suzafonista Kirk Joseph. Zac Harmon se svojí kapelou předvedli parádní pódiovou show a poslední vystoupení tohoto večera patřilo foukačkářům – Blues Harp Explosion feat. Billy Branch, James Harman a Magic Dick. Na závěr se všichni vystupující opět sešli na pódiu a zcela netradičně pokračovali v jam session.