Carla Bley Trio svou nonšalantností nadchlo české jazzové publikum Doporučený

Včerejší vystoupení Carly Bley a jejího tria v pražském Jazzdocku bylo pro české jazzové publikum obrovským zadostiučiněním. Přestože se tato světoznámá pianistka, varhanice a především skladatelka, která vyrostla z podhoubí newyorské avantgardní jazzové scény 60. let, skládala hudbu pro jazzové velikány Charlieho Hadena nebo Garyho Burtona a spolupracovala například i s Jackem Brucem z kapely Cream nebo Nickem Masonem z věhlasných Pink Floyd, mihla na přerovské Matějské jazzové pouti v roce 2012, do Prahy až do včerejšího večera nezavítala.

Carla Bley v pražském Jazz Docku 1. června 2014 Carla Bley v pražském Jazz Docku 1. června 2014 Foto: Jakub Macháček/musicweb.cz

Carla Bley v Jazz Docku představila své trio, ve kterém ji doprovází její manžel, baskytarista Steve Swallow, a anglický tenorsaxofonista a sopránsaxofonista Andy Sheppard. I když v tomto obsazení vystupuje kapela už přes 20 let, ani na vteřinu nezavládl dojem, že by muzikanti vykazovali známky únavy či nedostatku hráčské invence. Naopak, i bez rytmické opory bicích se skladby mohly pyšnit rytmickou přesností a nápaditostí, která vycházela ze všech tři muzikantů zároveň a dovolovala jim tak pouštět se do složitých změn tempa i všelijakých rytmických kudrlinek.

Sledujte jazz a blues na Facebooku:
 

Koncert zahájila kapela trojskladbou Wildlife: Horns/Paws without claws/Sex with Birds, v níž okamžitě rozpoutala svou delikátní souhru elegance, důvtipu a virtuozity. V této postupně se rozvíjející hymně k přírodě nejsilněji zapůsobila prostřední část, v níž se jemně rytmicky kladené akordy na piano spojovaly s lahodícím zvukem Swallowovy baskytary za znění Sheppardova zpěvného sopránsaxofonu. Ten navíc Sheppard ke konci skladby přiměl k rytmickému pohvízdávání, které nápadně připomínalo ptačí cvrlikání.

 

Skladba Naked Bridges - Diving Brides, při jejímž komponování Carla Bley částečně vycházela z Mendelssohn-Bartholdyho svatebního pochodu, zase stavěla na dialogu jazzu a klasiky, v jejichž prolínání dýchala krása pečlivě zkomponovaných melodických partů piana a saxofonu a zároveň radost z volnosti improvizace. Groove postavený na zdvojených basových tónech piana a baskytary a jejich vzájemném doplňování poté doprovázel skladbu Healing power, jejímž prostřednictvím se trio jalo osvěžit a popřípadě i vyléčit ty posluchače, kteří se ten večer necítili fyzicky nejlépe.

Poslední skladba programu večera The Girl who Cried Champagne  — nepočítáme-li krátký přídavek — byla pro změnu v rytmu samby. Ta jakoby svými nonšalantními harmonickými změnami, rozvolněným, kytaru připomínajícím sólem na baskytaru a trefně prostou melodií saxofonu vybízela k oslavnému popíjení šampaňského, kterého se Carla, jak Steve Swallow prozradil, vždy domáhá po domnělém dopsání každé ze svých skladeb, i když se později ukáže, že daná skladba ještě zcela hotová není.

Podobně humornými příběhy tato trojice výjimečných muzikantů koncert příjemně zpestřovala a ačkoliv byli všichni tři oblečeni v černém a na pohled působili velice profesionálně, dávali všemožně najevo, že si sami ze sebe dokážou tropit šprýmy, a že žádnou zahleděností sami do sebe rozhodně netrpí. Tato přirozenost a bezprostřednost dodávala seskupení na sympatičnosti stejně tak jako uvolněnost a vlídnost, která ze všech hráčů vyzařovala. Carla Bley se tedy ve svých 78 letech české jazzové veřejnosti představila bez jakýchkoliv projevů okázalosti či pompéznosti, a to jako nápaditá skladatelka, výborná aranžérka a talentovaná pianistka v jedné osobě.

 

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • V říjnu se v Praze uskuteční hudebně výtvarný festival pro děti Struny Teens

    Hudebně výtvarný festival Struny TEENS je tu v říjnu opět pro všechny, kteří chtějí proniknout do světa profesionálních mladých hudebníků i výtvarníků. 19. října na ně v Fa Fabrice čekají workshopy, debaty a unikátní koncert. Na workshopu s Jarem Cossigou se dozvědí mnoho užitečných rad a tipů, jak správně nahrávat, stříhat a mixovat muziku. Výrazná ilustrátorka a umělkyně Eliška Podzimková, kterou si ke spolupráci vybral Jamie Oliver nebo Tomáš Klus, zas předá své bohaté zkušenosti na výtvarném workshopu.

  • Italská dvojice Ilaria Graziano a Francesco Forni vystoupí v Café v lese

    Americana, folk, blues, rock, tango, vášnivé neapolské písně a ještě lépe, všechno pěkně dohromady. Jak to umí snad jen Ilaria Graziano & Francesco Forni. To vše budou moci poznat fanoušci, kteří tento týden navštíví pražský klub Café v lese.

  • Bluesman vypráví příběh Petera Jurkoviče

    Billy Gibbons ze ZZ TOP nebo Eric Clapton mají jedno společné. Elektrické kytary od českého výrobce Petera Jurkoviče. Na motivy jeho příběhu vznikl film, který mimo jiné dokazuje, že blues je nejen hudebním, ale i životním stylem.

  • Ve Futuru Music Baru vystoupí experimentální skupina Red Baraat

    Nezaměnitelný zvuk a nakažlivé rytmy mísící tradiční indickou hudbou s bollywoodskými melodiemi, new orleanským jazzem, psychedelií a vlivy celého hudební světa. Američtí Red Baraat se vrací po sedmi letech do Prahy.