Chris Potter přesvědčil v Jazz Docku o svých kvalitách

Návštěvníky klubu Jazz Dock čekalo poslední zářijový den příjemné překvapení, neboť zde vystoupil americký saxofonista Chris Potter se svým kvartetem. Ten v pražském klubu rozpoutal pořádnou jazzovou divočinu.

Chris Potter na koncertě v pražském Jazz Docku Chris Potter na koncertě v pražském Jazz Docku Foto: Jakub Macháček/ Musicweb.cz

Fakt, že Chris Potter přijel s kapelou, kde obměnil klávesistu za baskytaristu, způsobil, že koncert se nesl převážně v úžasně drtivé síle rytmiky. Té kraloval na basu Fima Ephron, jenž s nádherně barevnými tóny trefně posiloval drtivé groovy, na kterých stála většina Potterových skladeb toho večera.

Čtěte také: Struny podzimu přivítají osmdesátiletého Waynea Shortera

Další osobností byl bezesporu bubeník Nate Smith. Ten prokázal znalost jazzové historie, ze které si evidentně pro svůj divoký styl hry vzal to nejlepší. Dalece přesáhl pozici doprovodnou, naopak povýšil bicí na nástroj, kterým rozvíjel groovy svými skoro až permanentními sóly, která ovšem nepřekračovala přitom onu hranici rytmické posily. Takový Billy Cobham by ho za tento výkon jistě pochválil.

S takovouto divokou sílou za zády se pak kytaristovi Adamovi Rogersovi a samozřejmě samotnému Chrisovi Potterovi mohlo hrát více než dobře. Na příjemně vystavěných groovech při skladbách si oba dokázali vyhrávat s jemnými tóny, aby následně mohli i pěkně zazlobit. Ono zlobení se projevovalo u Chrise Pottera v tom, že v jazzových a funkových pasážích skladeb, a že jich nebylo málo, rozjížděl pekelně divoká sóla, která stavěl na přesném frázování a rytmické údernosti.

Chris Potter přivezl do Prahy zkušenou kapelu, zazářil bubeník Nate Smith

1 chris potter 300913Vytvořil tak v klubu nádhernou atmosféru, jež rozhýbala početné publikum, které na koncert amerického hudebníka dorazilo. Projekt Underground je jeden z mnoha projektů, se kterými Chris Potter cestuje po světě. Nicméně již podle názvu tohoto je patrné, že v tomto případě se jedná o drsnější jazzovější formu koncertu, což se setkalo u publika s velkým nadšením, neboť takové energie, která prýštila z kapely, se přeci jen v našich podmínkách tolik nevidí.

Je nutno též ocenit výkon kytarista Adama Rogerse. Ten nápaditě doprovázel sóla svého saxofonového kolegy tak, že groovy poté byly ještě údernější a funkověji více taneční. Když poté došla řada na jeho sólo, a že jich během koncertu měl hodně, dokázal si záhy získat pozornost diváků, neboť svojí dokonalou hráčskou technikou skoro až připomněl Potterova dřívějšího hudebního partnera – Pata Methenyho. Nicméně Rogersův styl byl unikátní a zaslouží si stejný obdiv jako zbytek kapely, která podávala opravdu vrcholové jazzové výkony.

Svým koncertem Chris Potter ukázal, že ne nadarmo je celosvětově uznáván jako jeden z nejlepších jazzových saxofonistů současnosti. Čeho se mu ještě nedostává na zkušenostech, kterých pravda už má také mnoho, to dohání na koncertní divokosti. Je až obdivuhodné, že jeho plíce ustály takové výkony, jako předváděl v po povodních obnoveném klubu Jazz Dock. Zbývá jen vyjádřit díky za skvělý koncert a těšit se, že do našich končin si znovu najde cestu. Fotografie z koncertu si můžete prohlédnout zde.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Soutěžte o 3x1 lístek na Respect festival 2018

    Víkend 16. a 17. června na Louce pod Bruselskou cestou na Výstavišti v pražských Holešovicích bude patřit již 21. ročníku festivalu world music Respect festivalu pořádaného agenturou Rachot v čele s Borkem Holečkem. Pojďte s redakcí musicweb.cz soutěžit o vstupenky na tento dvoudenní maraton už nyní!

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 18. 11. 2017

    Třetí a závěrečný večer hned naplno rozjela polská skupina Cheap Tobacco s úžasnou zpěvačkou Natalií Kwiatkowskou, kteří v Šumperku nejsou žádnými nováčky. Po nich jsme byli naladění do temné, psychedelické hudby Hugo Race & Michelangela Russo a teprve další kapela, „divoké dračice“ z New Yorku Jane Lee Hooker to pořádně rozjely. Nejen že skvěle zahrály, ale předvedly i velice živou show na podiu. Eric Bibb zahrál klasické blues na akustickou kytaru a po něm již následoval hřeb tohoto večera Mr. Sipp. Na závěr pořádný nářez elektrického blues !

  • Bobby McFerrin se vrací do Prahy

    Hvězda, co už několik desetiletí boří všechna hudební pravidla. Desetinásobný držitel Grammy, autor patnácti alb, prodaných ve více než 20 milionech kopiích, který smazává rozdíl mezi pop music a uměním. S bosýma nohama pobíhá po pódiích nejslavnějších světových scén, objevuje nepopsané hlasové rozsahy, inspiruje celou novou generaci a cappella zpěváků, ovlivňuje beatboxery. To je Bobby McFerrin.

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 17. 11. 2017

    Druhý večer bluesového festivalu byl opět skvělý! Pořadatelé nám i tentokrát nachystali pořádnou porci dobré muziky - zahájení patřilo „starým známým“ Slovak Blues Project a po nich následovala nepřehlédnutelná a zatím jediná bluesmanka Bex Marshall s Blues Bandem. Řádnou porci jazzu nám naservíroval skvělý John Medeski’s Mad Skillet a všechny zde zaujal suzafonista Kirk Joseph. Zac Harmon se svojí kapelou předvedli parádní pódiovou show a poslední vystoupení tohoto večera patřilo foukačkářům – Blues Harp Explosion feat. Billy Branch, James Harman a Magic Dick. Na závěr se všichni vystupující opět sešli na pódiu a zcela netradičně pokračovali v jam session.