Chris Potter přesvědčil v Jazz Docku o svých kvalitách

Návštěvníky klubu Jazz Dock čekalo poslední zářijový den příjemné překvapení, neboť zde vystoupil americký saxofonista Chris Potter se svým kvartetem. Ten v pražském klubu rozpoutal pořádnou jazzovou divočinu.

Chris Potter na koncertě v pražském Jazz Docku Chris Potter na koncertě v pražském Jazz Docku Foto: Jakub Macháček/ Musicweb.cz

Fakt, že Chris Potter přijel s kapelou, kde obměnil klávesistu za baskytaristu, způsobil, že koncert se nesl převážně v úžasně drtivé síle rytmiky. Té kraloval na basu Fima Ephron, jenž s nádherně barevnými tóny trefně posiloval drtivé groovy, na kterých stála většina Potterových skladeb toho večera.

Čtěte také: Struny podzimu přivítají osmdesátiletého Waynea Shortera

Další osobností byl bezesporu bubeník Nate Smith. Ten prokázal znalost jazzové historie, ze které si evidentně pro svůj divoký styl hry vzal to nejlepší. Dalece přesáhl pozici doprovodnou, naopak povýšil bicí na nástroj, kterým rozvíjel groovy svými skoro až permanentními sóly, která ovšem nepřekračovala přitom onu hranici rytmické posily. Takový Billy Cobham by ho za tento výkon jistě pochválil.

S takovouto divokou sílou za zády se pak kytaristovi Adamovi Rogersovi a samozřejmě samotnému Chrisovi Potterovi mohlo hrát více než dobře. Na příjemně vystavěných groovech při skladbách si oba dokázali vyhrávat s jemnými tóny, aby následně mohli i pěkně zazlobit. Ono zlobení se projevovalo u Chrise Pottera v tom, že v jazzových a funkových pasážích skladeb, a že jich nebylo málo, rozjížděl pekelně divoká sóla, která stavěl na přesném frázování a rytmické údernosti.

Chris Potter přivezl do Prahy zkušenou kapelu, zazářil bubeník Nate Smith

1 chris potter 300913Vytvořil tak v klubu nádhernou atmosféru, jež rozhýbala početné publikum, které na koncert amerického hudebníka dorazilo. Projekt Underground je jeden z mnoha projektů, se kterými Chris Potter cestuje po světě. Nicméně již podle názvu tohoto je patrné, že v tomto případě se jedná o drsnější jazzovější formu koncertu, což se setkalo u publika s velkým nadšením, neboť takové energie, která prýštila z kapely, se přeci jen v našich podmínkách tolik nevidí.

Je nutno též ocenit výkon kytarista Adama Rogerse. Ten nápaditě doprovázel sóla svého saxofonového kolegy tak, že groovy poté byly ještě údernější a funkověji více taneční. Když poté došla řada na jeho sólo, a že jich během koncertu měl hodně, dokázal si záhy získat pozornost diváků, neboť svojí dokonalou hráčskou technikou skoro až připomněl Potterova dřívějšího hudebního partnera – Pata Methenyho. Nicméně Rogersův styl byl unikátní a zaslouží si stejný obdiv jako zbytek kapely, která podávala opravdu vrcholové jazzové výkony.

Svým koncertem Chris Potter ukázal, že ne nadarmo je celosvětově uznáván jako jeden z nejlepších jazzových saxofonistů současnosti. Čeho se mu ještě nedostává na zkušenostech, kterých pravda už má také mnoho, to dohání na koncertní divokosti. Je až obdivuhodné, že jeho plíce ustály takové výkony, jako předváděl v po povodních obnoveném klubu Jazz Dock. Zbývá jen vyjádřit díky za skvělý koncert a těšit se, že do našich končin si znovu najde cestu. Fotografie z koncertu si můžete prohlédnout zde.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Rozhovor s pianistou Jasonem Moranem: Budoucnost jazzu závisí na empatii

    Jazzový pianista Jason Moran vystoupí 29. října znovu v rámci festivalu Struny podzimu v pražském Divadle Archa. Představí In My Mind: Monk at Town Hall, 1959, futuristický projekt, kterým vzdá hold legendě jazzového klavíru a kompozice Theloniu Monkovi. 

  • Jedinečná Rhonda Vincent oslnila české publikum špičkovým bluegrassem

    Doslova dechberoucí zážitek se naskytl těm, kteří se večer 6. září vypravili do pražského Rudolfina. Jeviště Dvořákovy síně zcela ovládla „královna bluegrassu" Rhonda Vincent se svojí kapelou The Rage, jejichž strhující výkon byl dokonalým příkladem toho, jak má vypadat kvalitní hudební vystoupení.

  • Soutěžte o 2x1 lístek na koncert Yat- Kha

    V samém centru Asie, v sibiřské republice Tuva, se zrodil hrdelní zpěv, unikátní vokální technika, kterou v tradiční formě ve světě zpopularizovala skupina Huun Huur-Tu. U jejího zrodu stál zpěvák ze skupiny Yat- Kha, který tuto bezkonkurenčně nejsyrovější pěveckou metodu propojil s rockovým zvukem. Ten, kdo zažil naživo například jakutskou skupinu Ayarkhaan nebo kanadskou Inuitku Tanyu Tagaq, ví, co může od hrdelního zpěvu očekávat. Opravdu jedinečný a exotický zážitek pak slibuje Futurum 22. listopadu, protože právě v ten den tam vystoupí Yat- Kha se svou syrovou punk-rockovou Sibiří! Tak si to přece nenechte ujít a pojďte s musicweb.cz soutěžit o lístky!

  • Soutěžte o 2x1 lístek na koncert Orchestre Les Mangelepa

    Tuzemský debut legendárních Orchestre Les Mangelepa měl původně proběhnout už v loňském roce v rámci festivalu Respect. Kvůli problémům s vízy musel být koncert nakonec zrušen. Díky tomu, že Les Mangelepa jsou vybráni jako jedni z účinkujících na letošní Womex, můžeme se těšit na jedinečný zážitek s legendou ze zlaté éry africké hudby. Pojďte s musicweb.cz soutěžit o lístky na tento koncert! Uvidíme se 1. listopadu v Paláci Akropolis?

Další podobné články