Colours of Ostrava - den první přivítal Björk

Třicetistupňová vedra přivítala během úvodního dne festivalu Colours of Ostrava přes třicet tisíc návštěvníků a ačkoli za tímto rekordním číslem stála především hlavní hvězda festivalu, Björk, čtvrtek na Colours rozhodně nebyl jen o ní.

Zpěvačka Björk na festivalu Colours of Ostrava Zpěvačka Björk na festivalu Colours of Ostrava Zdroj: Matyáš Theuer, Colours of Ostrava

Být hlavní hvězdou festivalu musí být těžké. Člověk totiž musí na pódium vstupovat s pocitem, že očekávání jeho výkonu ze strany fanoušků jsou (možná až neúměrně) obrovská a zároveň u řady z nich budou ona očekávání zákonitě nenaplněna, i kdyby se interpret na pódiu rozkrájel. Pokud tento fakt platí o nějakém umělci dvojnásob, pak rozhodně o Björk. Ti, co milují její hlas, který člověka dokázal dostat někam nespecifikovatelně daleko od horkem rozpálených ostravských hutí, rozhodně nemohil být zklamáni. Její hlasové schopnosti a výraz byly naprosto stejné, jako ty, které známe z jejích sofistikovaných a propracovaných alb. Ti, kteří milují její starší skladby (zejména z alba Homogenic) více, než ty z jejího výrazně osobnějšího a depresivnějšího alba posledního, museli být také spokojeni, protože v průběhu zaznělo obojí. Přesto někteří koncert opouštěli již po deseti minutách, což byla možná trochu škoda, protože její koncert byl koncipován jako celek, který vyvrcholil za zvuku a vjemu ohňostroje a různých dalších efektů až v závěru. Vysoce profesionální a promyšlený výkon, který ovšem vyžadoval ze strany posluchačů jisté zamyšlení. Tak tomu ale bylo u Björk (naštěstí) vždy.

Björk vystřídala na hlavním pódiu kapela Zrní, která se tentokrát vytasila s novinkou, přizvala si k sobě totiž ostravskou Janáčkovu filharmonii. Výborné aranže Stano Palúcha si zjevně užívali i filharmonici, pro které muselo být vystoupení v takové atmosféře rozhodně nezapomenutelným a dosti nezvyklým zážitkem. Na jednu skladbu přišla příjemně narušit mužskou hegemonii kapely Zrní i houslistka a zpěvačka Nina Marinová, která právě Stano Palúcha jako aranžéra kapele pro tento společný koncert doporučila. Koncert kapely Zrní se Skupina Zrní, Zdroj: Tereza Ticháčková, Musicweb.czstal, a to zcela po právu, jedním z vrcholů čtvrtečního programu a kapela mimojiné jasně dokázala, že není jen skvělou klubovou kapelou, ale bez mrknutí oka utáhne i největší stage na Colours a mnoho tisíc diváků k tomu.

Sledujte jazz a blues na Facebooku:
 

Závěr koncertního programu měl na starosti britský elektronický mistr Caribou, který si k sobě tentokrát přizval i tři další spoluhráče na baskytaru, bicí a elektrickou kytaru. Všichni jmenovaní měli kromě svých klasických nástrojů k dispozici i další samplery, navíc Caribou dokonce i další menší bicí soupravu, občas to tedy byla Skupina Caribou, Zdroj: Tereza Ticháčková, Musicweb.czopravdu smršť, kterou měl ale hlavní aktér na pódiu celý večer (na rozdíl od zvukaře) pod kontrolou. Velká očekávání a dojem z koncertu totiž poněkud zchladil dosti podivný zvuk, zejména některé basové frekvence v hrudní dutině dosti nepříjemně rezonovaly. To je ovšem jistá daň za spojení elektronické hudby a živého hraní a pro zvukaře často složitější oříšek, než nazvučení komorního tělesa či celé filharmonie.

 

 

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Soutěžte o 3x1 lístek na Respect festival 2018

    Víkend 16. a 17. června na Louce pod Bruselskou cestou na Výstavišti v pražských Holešovicích bude patřit již 21. ročníku festivalu world music Respect festivalu pořádaného agenturou Rachot v čele s Borkem Holečkem. Pojďte s redakcí musicweb.cz soutěžit o vstupenky na tento dvoudenní maraton už nyní!

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 18. 11. 2017

    Třetí a závěrečný večer hned naplno rozjela polská skupina Cheap Tobacco s úžasnou zpěvačkou Natalií Kwiatkowskou, kteří v Šumperku nejsou žádnými nováčky. Po nich jsme byli naladění do temné, psychedelické hudby Hugo Race & Michelangela Russo a teprve další kapela, „divoké dračice“ z New Yorku Jane Lee Hooker to pořádně rozjely. Nejen že skvěle zahrály, ale předvedly i velice živou show na podiu. Eric Bibb zahrál klasické blues na akustickou kytaru a po něm již následoval hřeb tohoto večera Mr. Sipp. Na závěr pořádný nářez elektrického blues !

  • Bobby McFerrin se vrací do Prahy

    Hvězda, co už několik desetiletí boří všechna hudební pravidla. Desetinásobný držitel Grammy, autor patnácti alb, prodaných ve více než 20 milionech kopiích, který smazává rozdíl mezi pop music a uměním. S bosýma nohama pobíhá po pódiích nejslavnějších světových scén, objevuje nepopsané hlasové rozsahy, inspiruje celou novou generaci a cappella zpěváků, ovlivňuje beatboxery. To je Bobby McFerrin.

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 17. 11. 2017

    Druhý večer bluesového festivalu byl opět skvělý! Pořadatelé nám i tentokrát nachystali pořádnou porci dobré muziky - zahájení patřilo „starým známým“ Slovak Blues Project a po nich následovala nepřehlédnutelná a zatím jediná bluesmanka Bex Marshall s Blues Bandem. Řádnou porci jazzu nám naservíroval skvělý John Medeski’s Mad Skillet a všechny zde zaujal suzafonista Kirk Joseph. Zac Harmon se svojí kapelou předvedli parádní pódiovou show a poslední vystoupení tohoto večera patřilo foukačkářům – Blues Harp Explosion feat. Billy Branch, James Harman a Magic Dick. Na závěr se všichni vystupující opět sešli na pódiu a zcela netradičně pokračovali v jam session.

Další podobné články