Cuncordu e Tenore de Orosei přivezli polyfonní mečení koz

Léto se již překlenulo a znovu nastává čas, aby se vystřídalo období venkovních koncertů za sálové. Takovým příkladem byl i koncert uskupení Cuncordu e Tenore de Orosei ze Sardinie, který odstartoval podzimní koncertní sezónu agentury Rachot.

Cuncordu e Tenore de Orosei Cuncordu e Tenore de Orosei Zdroj: rachot.cz/Holger Schneider

Pět mužů – dva mladší a tři starší – se ke zpěvu dostali hned s úderem osmé hodiny večerní. V neotřelém prostoru v pražském domě Hlaholu na nábřeží se tak posluchačům otevřelo místo, které v sobě skrývá dlouholetou tradici českého muzikantství, které čišelo z byst i komorně uspořádaného sálu. Právě prostor připravil pro koncert velmi vřelou, a zároveň intimní atmosféru, které zpěváci v zápětí využili.

Krátké polyfonní skladby byly vesměs pouze pěveckými kousky, až na dvě, ve kterých zazněla flétna a brumle. Jinak si vystačili pouze s hlasovými instrumenty a nechali tak promluvit tradici italského ostrova. Po několika kouscích se uskupení představilo v italštině, což nemělo v hledišti očekávanou odezvu, a tak se poté jeden ze zpěváků pustil do angličtiny. Škoda, že několik vět o duchovních a světských písních, které zaznívaly po celý večer, nemohl někdo představit v češtině nebo v plynné angličtině, jelikož se zpěvák očividně jazykem trápil. Nicméně když nechali promluvit své hlasy a prostřednictvím jich představili dlouholetou sardskou tradici, posluchač ihned jejich jazyku porozuměl i bez znalosti italštiny.

Ve většině písní zpívali pouze čtyři zpěváci, střídali se dle toho, zda byla píseň světská nebo duchovní, a jeden z nich vždy zpíval sólový nápěv, ke kterému se pak ostatní tři hlasy připojovaly nebo mu odpovídaly. Souhra různě barevných a různě položených hlasů tak vyjadřovala mnoho emocí, jelikož většina skladeb zněla velmi pochmurně a utrápeně. Těžký život pastevců ovcí, jež je tak typický pro Sardinii, se zhmotnil pomocí tradičních melodií a vřelé procítěnosti.

Polyfonie je velmi hravá hudba, která nabízí takzvaně něco navíc, ať už je to v podání mužských sborů jako jsou A Filetta, Tenores di Bitti nebo Albánský iso-polyfonický soubor. Právě tomu dostáli i Cuncordu e Tenore de Orosei (Orosei je město pozn. red.), kteří podali tradici s respektem, uchovali její tvář, ale přesto si ji očividně užívali a s radostí předávali publiku. Chvílemi připomínali i odkaz sibiřské Tuvy, která polyfonii v hrdelním podání zná také, byť je od Středomoří na hony vzdálená.

Tradiční hudba často využívá citoslovcí nebo zvuků, které připomínají nebo vědomě napodobují části přírody. Jak již bylo řečeno, Sardinie je ostrov ovcí, ale také koz, a právě tato domácí zvířata jsou pro zdejší obyvatele obživou i každodenním životem. Proto byl slyšet jasný odkaz na mečení a bečení, které se ve skladbách neustále objevovalo.

Sledujte jazz a blues na Facebooku:
 

Koncert, jež trval něco málo přes hodinu, tak nabídl posluchači nahlédnutí do dvou, zcela odlišných světů – do staré české tradice Hlaholu a do nejstarší formy vokální polyfonie ze Sardinie. Spojení, které na první pohled nemá společného jmenovatele, se vydařilo svou nevšedností. Čtyři zpívající Sardové v černém naklonění k sobě v kroužku a zakrývající si rukou jedno ucho jsou tak nezapomenutelným zážitkem pro hudebního fanouška, který rád objeví i notnou část kultury právě díky hudbě.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Rozhovor s pianistou Jasonem Moranem: Budoucnost jazzu závisí na empatii

    Jazzový pianista Jason Moran vystoupí 29. října znovu v rámci festivalu Struny podzimu v pražském Divadle Archa. Představí In My Mind: Monk at Town Hall, 1959, futuristický projekt, kterým vzdá hold legendě jazzového klavíru a kompozice Theloniu Monkovi. 

  • Jedinečná Rhonda Vincent oslnila české publikum špičkovým bluegrassem

    Doslova dechberoucí zážitek se naskytl těm, kteří se večer 6. září vypravili do pražského Rudolfina. Jeviště Dvořákovy síně zcela ovládla „královna bluegrassu" Rhonda Vincent se svojí kapelou The Rage, jejichž strhující výkon byl dokonalým příkladem toho, jak má vypadat kvalitní hudební vystoupení.

  • Soutěžte o 2x1 lístek na koncert Yat- Kha

    V samém centru Asie, v sibiřské republice Tuva, se zrodil hrdelní zpěv, unikátní vokální technika, kterou v tradiční formě ve světě zpopularizovala skupina Huun Huur-Tu. U jejího zrodu stál zpěvák ze skupiny Yat- Kha, který tuto bezkonkurenčně nejsyrovější pěveckou metodu propojil s rockovým zvukem. Ten, kdo zažil naživo například jakutskou skupinu Ayarkhaan nebo kanadskou Inuitku Tanyu Tagaq, ví, co může od hrdelního zpěvu očekávat. Opravdu jedinečný a exotický zážitek pak slibuje Futurum 22. listopadu, protože právě v ten den tam vystoupí Yat- Kha se svou syrovou punk-rockovou Sibiří! Tak si to přece nenechte ujít a pojďte s musicweb.cz soutěžit o lístky!

  • Soutěžte o 2x1 lístek na koncert Orchestre Les Mangelepa

    Tuzemský debut legendárních Orchestre Les Mangelepa měl původně proběhnout už v loňském roce v rámci festivalu Respect. Kvůli problémům s vízy musel být koncert nakonec zrušen. Díky tomu, že Les Mangelepa jsou vybráni jako jedni z účinkujících na letošní Womex, můžeme se těšit na jedinečný zážitek s legendou ze zlaté éry africké hudby. Pojďte s musicweb.cz soutěžit o lístky na tento koncert! Uvidíme se 1. listopadu v Paláci Akropolis?

Další podobné články