Druhé dějství festivalu METRONOME a divoká show Iggyho Popa a Foals

Snad jsme vás navnadili prvním dílem reportu z festivalu Metronome, který se uskutečnil 25. a 26. června a vy jste zvědaví, jak vypadalo vystoupení Iggyho Popa nebo Foals.

Iggy Pop na Metronome festivalu 2016 Iggy Pop na Metronome festivalu 2016 Foto: Jakub Macháček/ musicweb.cz

 Největší hvězdou prvního dne a možná i celého festivalu byl bezpochyby Iggy Pop. Již předem bylo avizováno, že nevystoupí s Joshem Hommem, který se významně podílel na jeho posledním skvělém albu Post Pop Depression, ale přijede se svou novou doprovodnou kapelou. Na pódium se však s Iggym postavili neméně zajímaví muzikanti, dá se říct jeho staří známí. Třeba kytarista Kevin Amstrong, kterého Iggy přebral už v roce 1986 Davidu Bowiemu a nahrál s ním album Blah Blah Blah, a který hrál i s Morrisseym nebo Sinead O’Connor. S klávesistou Seamusem Beaghenem spolupracoval Iggy v roce 1988 na hard rockové desce Instinct a ten své umění ukázal i s Morrisseym nebo ska kapelou Madness. Za bicí si sednul Matt Hector a na baskytaru ho podpořil Ben Ellis.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

Iggy kvůli obavám z blížící se bouřky začal o deset minut dřív a způsobil hromadný úprk fanoušků směrem k hlavní stage. Člověk ale měl dojem, jako by se tento praotec punku nemohl dočkat, až to na něj vybalí. Tradičně nahý do půl těla, které je vypracovanější než u většiny mladších ročníků. V jeho téměř sedmdesáti letech už si sice na stage diving netroufne, ale i tak je plný energie, příznačné „Lust for Life“. Tvrdil sice, že jeho poslední album je pravděpodobně opravdu poslední a napsal skrz něj svůj testament, stále je ale ve velké formě, je z něho cítit neuvěřitelná láska k řemeslu a naživo strčí do kapsy většinu svých kolegů. Kromě chvilky spočinutí na židli si nedovolil zpomalit, protože on je „Real Wild Child (Wild One)“.

Show začala starými hity ať už z doby The Stooges nebo z jeho sólové kariéry a ke konci potěšil i songy z nového alba. Skladbu Sunday uvedl slovy, že tohle si vybral, užívat si život každý den, dělat jen to, co ho baví, aby každý den byla neděle. A že ho tohle poskakování po pódiu opravdu baví, bylo evidentní a pod pódiem spolu s ním i ty o více než 50 let mladší. Z chóru hlasů zpívajících Lalala při Passenger až mrazilo. Tady bylo pobízení zbytečné. Jeho nadávky následované projevy lásky byly to nejupřímnější, co bylo na festivalu k vidění, Iggy neváhal sejít dolů k rozdivočelému davu, stihnul i podepsat vinyl a jediné projevy nelibosti byly směřovány směrem k překážejícím fotografům nebo ochrance. Oblohu nad Prahou osvětlovaly blesky, spustil se déšť a Iggy byl nucen kvůli obavám pořadatelů o bezpečnost návštěvníků koncert předčasně ukončit. Nezastavitelného Iggyho Popa zastavila až bouřka.

 

 

 

Neděle už byla ve znamení lepšího počasí a i objevování méně známých, ale zajímavých jmen. Představila se třeba v současnosti nejpopulárnější izraelská zpěvačka Ninet, která působila jako potomek Patti Smith a PJ Harvey. Ninet hned z úvodu vypálila ze svých rockových zbraní, na začátku poloprázdné hlediště se zaplnilo a blízkovýchodní hudební motivy působily v kontextu převažující angloamerické produkce svěže. Výrazná osobnost, skvělý hlas, živelná show i výtečná hra na kytaru, kterou ocenil i Steven Wilson, to bylo vystoupení Ninet, při kterém se roztrhaly mraky, a začalo zas svítit slunce.

foals metro

Naopak melancholickou náladu a temnotu nabídla dánská kapela Get Your Gun, o kterou se dělil festival Metronome s United Islands of Prague. Zpěvák v dlouhém hábitu hypnoticky vzýval severské bohy nebo nabízel instantní depresi. Vezmi si zbraň a zastřel se, bicí už ti pomalu odpočítávají čas. Get Your Gun oscilují mezi post-metalovými hlukovými stěnami, stoner-rockem i temným folkem a jde jim to moc dobře.
Abychom zůstali u těch hudebních kombinací, londýnští Crystal Fighters mixují elektroniku, folk, world music a na festivalu měli nejpropracovanější image. Jejich oslava léta a lásky nepůsobila vůbec uměle, jejich výzvy k seznámení se s cizím člověkem stojícím po vašem boku nebo vypuštění obřích plážových míčů do publika při písní Plage vykouzlily úsměv na tváři a hispánské rytmy rozvlnily boky. Festival Metronome měl v nabídce evidentně celou škálu emocí.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

Britský hudební export hrál na festivalu Metronome prim. To potvrdilo i vystoupení Foals, jedné z nejlepších koncertních kapel, která dorazila do Prahy přímo z festivalu Glastonbury. Únava na nich nebyla vůbec patrná a od první tónů bylo jasné, že Foals nejsou žádná hříbata, ale nespoutaní hřebci. Frontman Yannis Philippakis nasadil zuřivý výraz, zapnul svůj ječák a jako jediný na festivalu otestoval (poněkud s neúspěchem) stagediving, který odnesl natrhnutým trikem. Foals to zkusili i s češtinou, jednotlivé štace jim pravděpodobně ještě nesplývají, pohlceni hudbou nabídli extatický a divoký koncert. Naše malé Glastonbury, kde však každý měl dostatek prostoru ze sebe dostat emoce a oddat se hudbě, hlavně během přídavku perfektně vygradované skladby What Went Down, kde Foals hrozí „Nepřistupuj ke mně, dítě, nikdy už tě nenajdou…“. My ale snad příští rok opět najdeme skvělou hudbu na holešovickém Výstavišti.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Grizzly Bear vystoupí poprvé v Praze

    Brooklynská kapela Grizzly Bear tvoří své hloubavé indie už 15 let, ale v pražském klubu Roxy se představí poprvé až letošní léto, a to už 13. srpna.

  • Litovelský otvírák 2018

    Jedním z mnoha letních festivalů u nás je i Litovelský otvírák, jehož letos již čtrnástý ročník ocení všichni milovníci hudby a piva.

  • Rock Werchter: Nejlepší festival v Evropě?

    Belgie se může pyšnit jedním z nejpropracovanějších festivalů v Evropě. Kousek od Lovaně se rozprostírá masivní pole, na kterém stojí areál festivalu. Čtyři pódia, obsáhlá směsice žánrů, interpreti světového rázu, perfektní organizace a úsměvy, kam se člověk podívá. Rock Werchter je definicí toho, že i festival takové velikosti se dá připravit téměř k dokonalosti a jeho návštěvníci měli možnost se o tom přesvědčit 5. až 8. července 2018.

  • Festival Beseda u Bigbítu zveřejňuje další program, nabídne i Slam Poetry

    Multižánrový festival Beseda u Bigbítu uzavřel mimohudební část letošního ročníku, jenž se uskuteční v Tasově u Veselí nad Moravou 3. a 4. srpna. Mezi ohlášenými jmény je například dvojnásobný mistr republiky ve Slam poetry Jiří Charvát, literáti Jiří Borkovec či Emma Kausc. Tito se představí v rámci Apollónovy návštěvy, speciální scény, kde si na své přijdou především literární fanoušci. Chybět nebude ani tradiční Soutěž písničkářů, která letos slaví kulatých deset let. Do finální podoby se dostal také hudební program letošní Besedy – dramaturgie byla rozšířena o dalších 8 jmen, mezi kterými ční například polský projekt Syny nebo Market, tuzemské zjevení domácí scény posledních měsíců.