Erik Truffaz zpestřil Plzeňanům páteční noc

Po úspěšném pražském koncertě zavítal kvartet Erika Truffaze o den později do Plzně, a i když jeho zdejší koncert probíhal o poznání v komornějším prostředí, rozhodně nenechal obecenstvo v klidu.

Erik Truffaz v pražském Paláci Akropolis 15. října 2015 Erik Truffaz v pražském Paláci Akropolis 15. října 2015 Foto: Tomáš Feuerstein/musicweb.cz

Volba menšího ze sálů plzeňské Měšťanské besedy se zdála před začátkem pátečního koncertu poněkud překvapivá, ale nakonec musel člověk uznat, že to byl velmi dobrý tah. Ačkoli je Erik Truffaz leaderem celé kapely a doslova již po několika vteřinách i jejím poznávacím znamením, klíčovou roli v celém soukolí hrají i jeho spoluhráči. Truffazův jemný tón, při kterém chtě nechtě zavíráte oči, a hojně nahallený zvuk jeho trubky, který člověku dává pocit jakési absence zemské přitažlivosti, by totiž s nevýraznou a plochou rytmikou a upozaděnými spoluhráči už po několika desítkách minut buď člověka uspal (což ale nemusí být nutně špatně), a nebo přinutil k tomu, aby se jeho myšlenky rozběhly někam daleko z koncertního sálu.

Tak tomu ale v případě kvartetu Erika Truffaze v pátek 16. října rozhodně nebylo, a proto tedy to, co by v Truffazově případě mohlo znamenat spíše handicap, nakonec v celém kontextu vyznělo parádně. A velkou zásluhu na tom měli již jednou zmínění spoluhráči. Zejména je nutné vyzvednout výkon klávesisty Benoita Corboze, který vetšinu večera hrál na Fender piano, ale tu a tam se natočil i ke svým druhým klávesám simulujícím hammondky. Jeho sóla v jednotlivých skladbách byla hravá, melodická, a zapálení tento extrovertní hudebník projevoval někdy až s takovým elánem, že měl člověk obavy, aby nespadl ze své stoličky.

 

 

Blýskl se také krásným momentem, kdy se přibližně v polovině koncertu přesunul ke křídlu, umístěnému nalevo od jeviště, a uvedl jemným intrem krásnou intimní skladbu, kterou poté skvěle podtrhl i Erik Truffaz. Neméně důležitým členem kvartetu byl i všestranný bubeník Arthur Hnatek. Ač nejmladší člen kvarteta, rozhodně za svými spoluhráči nezaostával, ba naopak. Ukázal se jako všestranný hudebník, velmi citlivě reagující na jemné nuance Truffazova výrazu, ale zároveň schopný řádně "zazlobit" jak v rovnejších a groovovějších pasážích, tak i v těch jazzových. Největší potlesk publika také sklízela jeho sóla. 

Podívejte se na fotografie z koncertu v Praze

Rytmická rozmanitost jednotlivých skladeb pohybujících se od poměrně složitých patternů "na pět" až po rovné a často až funkové groovy byla hlavním poznávacím znamením večera a zároveň protikladem k Truffazovu jemnému a stabilnímu tónu. Arthur Hnatek společně se skvělým baskytaristou Marcellem Giulianim tvořili nerozbitný stroj, který v závěru koncertu strhl většinu osazenstva i k tanci mezi stoly. Vzhledem k poměrně formálnímu prostřední koncertního sálu, se jednalo o okamžik poměrně vtipný, ale přesně vystihoval to, jak se Plzeňanům koncert líbil. Mimo skvělé výkony hudebníků nutno vyzvednout i znamenitý zvuk, který byl v režii osobního zvukaře kapely.

Sledujte jazz a blues na Facebooku:
 

Festival Jazz bez hranic již opět po několikáté potvrdil, že dokáže do západočeské metropole nalákat zajímavá jména a nezbývá, než se těšit na to, co si pro nás pořadatelé připraví příští rok. 

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Foto: Diana Krall, DRFG Arena Brno, 20. 9. 2017

    Jazzová zpěvačka a klavíristka Diana Krall si svým podmanivým hlasem získala posluchače velké brněnské DRFG Areny téměř okamžitě. Také špičkoví muzikanti její doprovodné kapely oslňovali svými excelentními sóly. Pro všechny velký zážitek. Prostě - byla to špica!

  • Rozhovor s pianistou Jasonem Moranem: Budoucnost jazzu závisí na empatii

    Jazzový pianista Jason Moran vystoupí 29. října znovu v rámci festivalu Struny podzimu v pražském Divadle Archa. Představí In My Mind: Monk at Town Hall, 1959, futuristický projekt, kterým vzdá hold legendě jazzového klavíru a kompozice Theloniu Monkovi. 

  • Jedinečná Rhonda Vincent oslnila české publikum špičkovým bluegrassem

    Doslova dechberoucí zážitek se naskytl těm, kteří se večer 6. září vypravili do pražského Rudolfina. Jeviště Dvořákovy síně zcela ovládla „královna bluegrassu" Rhonda Vincent se svojí kapelou The Rage, jejichž strhující výkon byl dokonalým příkladem toho, jak má vypadat kvalitní hudební vystoupení.

  • Soutěžte o 2x1 lístek na koncert Yat- Kha

    V samém centru Asie, v sibiřské republice Tuva, se zrodil hrdelní zpěv, unikátní vokální technika, kterou v tradiční formě ve světě zpopularizovala skupina Huun Huur-Tu. U jejího zrodu stál zpěvák ze skupiny Yat- Kha, který tuto bezkonkurenčně nejsyrovější pěveckou metodu propojil s rockovým zvukem. Ten, kdo zažil naživo například jakutskou skupinu Ayarkhaan nebo kanadskou Inuitku Tanyu Tagaq, ví, co může od hrdelního zpěvu očekávat. Opravdu jedinečný a exotický zážitek pak slibuje Futurum 22. listopadu, protože právě v ten den tam vystoupí Yat- Kha se svou syrovou punk-rockovou Sibiří! Tak si to přece nenechte ujít a pojďte s musicweb.cz soutěžit o lístky!