Gregory Porter připravil pro Jarní GALA neopakovatelný zážitek

Rok uplynul a znovu nastal čas na již každoroční zavedenou akci Jarní GALA pro Struny podzimu. Jazzový zpěvák Gregory Porter si pro tuto akci připravil speciální program, který představil v doprovodu své kapely i českých hudebníků.

Gregory Porter Gregory Porter Foto: Eva Makovská/musicweb.cz

Pozvání na Jarní GALA pro Struny podzimu letos přijal americký jazzový zpěvák Gregory Porter, který na podzim v pražském Lucerna Music Baru odehrál svůj maraton dvou koncertů v rámci jmenovaného festivalu. Ve čtvrtek 14. března se stal i hvězdou donátorského večera.

Zpěvákovu doprovodnou kapelu tvořili jeho stálí spoluhráči. Za klavír usedl Chip Crawford, kontrabas zněl pod taktovkou Aarona Jamese, bicí obstaral Emanuel Harrold a na saxofon zahrál Yosuke Sato. Kapelu je nutné zmínit hned na začátku, jelikož výkony těchto hudebníků byly oslňující a zároveň kapela tvoří neodmyslitelnou a autentickou část Gregoryho projevu.

Podívejte se také na fotogalerii z koncertu

Vznešenost Velkého sálu v Paláci Žofín s sebou přináší velkolepost, ale zároveň může značit mnoho úskalí pro vystupujícího hudebníka. Otázkou bylo, jak se Gregory Porter s tímto velmi specifickým prostředím vypořádá. Hned s první písní se pomalu na položenou otázku rýsovala odpověď. Zpěvák se ujal mikrofonu a spustil sloku sametovým, leč méně výrazným soulovým hlasem. Poté přišla řada na sólové projevy nástrojů.

 

 

Saxofonista Yosuke Sato sólem upřednostnil svůj nástroj. Tóny s lehkostí vybíhaly nad doprovodné nástroje a hlavní melodie byla plně v rukou dechového nástroje. Hra muzikanta patřila k nejlepším výkonům večera. Hudebník zněl, jako by právě unikl z veršů Allena Ginsberga. Hlavní slovo převzal Chip Crawford a rozezněl celou klaviaturu.

Pojetí a aranže skladeb si vyhrávaly se všemi nástroji

Celý večer kapelu doprovázel český Epoque Quartet ve složení housle, viola, violoncello. Aranže s přidanými smyčcovými party posunuly Gregoryho autorské skladby o kus dále a dodaly jim potřebnou komorní atmosféru. V některých částech se housle dostaly do popředí a umocnily naléhavost tónů. Nejen přidané nástroje, ale i delší pojetí skladeb se sóly a improvizacemi, se proměnily a odpoutaly se od verzí nahraných na albu. Tyto novinky tak pomohly značné autentičnosti večera.

2013 03 14 Gregory Porter 2

Druhá skladba večera On My Way to Harlem přivítala na pódiu českého hráče na hammondky – Ondřeje Pivce, který se s kapelou lehce sehrál, a zjevně mu spolupráce velmi seděla. Poetičnost prozrazuje nejen pojetí kompozic, ale i textová stránka. Velmi sevřená atmosféra vládla při působivé skladbě Imitation of Life. Gregory se stále držel v nižších hlasových polohách, ale svým projevem dokázal na publikum přenášet mnoho emocí. S nástupem slavné skladby Be Good zazněla basová linka, do které se přidaly vyšperkované tóny klavíru, a oba nástroje doplnil zvuk rytmiky. Postupné nabalování nástrojů na sebe, ve kterém zřetelně zněla každá linka, si s melodií pohrávalo a postupně gradovalo. Následovala dravost, živelnost i energičnost v podání Gregoryho i celé kapely.

Poté si zpěvák zvolil známou gospelovou píseň His Eye is on the Sparrow, ve které ohromil hloubkou procítění i výrazným hlasem. Zpočátku se nechal velmi jemně doprovázet klavírem, jinak všechnu pozornost strhl na zpěv. Legatové čistě znějící tóny přinášely emotivní prožitek, i ukázaly, s jakým hlasovým rozsahem, hlavně ve vyšších polohách, zpěvák disponuje. V případě skladby Wisdom protkal bez chyby přemýšlivý text s melodií. Takový moment během podzimního koncertu zpěváka nepřišel.

Publikum si po hodině a půl dlouhém koncertu bouřlivě vytleskalo přídavek. Poslední skladbu odehrál již bez smyčcové podpory, kapela střídmě doprovázela a saxofonista se přidával v nezpívaných částech. Poté ještě potěšil posluchače překvapením. Vystoupil na balkón nad pódiem a bez jakéhokoli nástroje i bez mikrofonu ještě zazpíval. I když se při této písni nejvíce přiblížil muzikálovému pojetí i přednesu, tečka večera zabodovala.

Možná je pro zpěváka velkou inspirací Nat King Cole a mnohdy z jeho tvorby čerpá, ale na koncertu ukázal, že Gregory Porter vystupuje jako osobnost s vlastním pojetím hudby i pohledem na dnešní jazz. Osobní prožitek mísí s historií a tradicí, jimiž je ovlivněn.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Jubilejní Khamoro slibuje výjimečný program

    Jubilejní ročník festivalu Khamoro představí současnou i tradiční romskou kulturu během intenzivního týdne plného hudby, tance, divadla, a dalších akcí od 27. května do 2. června v Praze. Mezi hosty nechybí velká jména romské kultury, výrazné a inspirativní osobnosti mezinárodního renomé.

  • Foto: Gypsy Kings, Forum Karlín, 18. 4. 2018

    Gipsy Kings je francouzská hudební skupina, jejíž hudební styl vychází z flamenca i jiných hispánských stylů a romské hudby. Kapela, která již dlouho na hudební scéně působí a dokáže svým temperamentem roztančit snad každého, vystupuje pod názvem The Original Gypsies of Camargue. Podívejte se na fotografie z koncertu!

  • Jak správně vybrat akustickou pěnu? Praktické tipy

    Nejeden hudebník se zamýšlel nad tím, jak dosáhnout lepšího zvuku. Plata od vajec, staré koberce či matrace. Znáte to? Možná jste si tím také prošli, ale stříleli jste naslepo nebo jste nedosáhli požadovaného akustického efektu. Doba se změnila, to co bylo kdysi nedostupné, je nyní dostupné za rozumnou cenu a v širokém výběru. O čem je řeč? O akustické pěně.

  • Jaga Jazzist ukazuje cestu mezi elektronikou a jazzem

    V neděli 15. dubna vystoupila v Praze populární jazzová skupina Jaga Jazzist. Po dvou a půl letech opět přijela připomenout svoji zatím poslední desku nazvanou Starfire.