Gregory Porter připravil pro Jarní GALA neopakovatelný zážitek

Rok uplynul a znovu nastal čas na již každoroční zavedenou akci Jarní GALA pro Struny podzimu. Jazzový zpěvák Gregory Porter si pro tuto akci připravil speciální program, který představil v doprovodu své kapely i českých hudebníků.

Gregory Porter Gregory Porter Foto: Eva Makovská/musicweb.cz

Pozvání na Jarní GALA pro Struny podzimu letos přijal americký jazzový zpěvák Gregory Porter, který na podzim v pražském Lucerna Music Baru odehrál svůj maraton dvou koncertů v rámci jmenovaného festivalu. Ve čtvrtek 14. března se stal i hvězdou donátorského večera.

Zpěvákovu doprovodnou kapelu tvořili jeho stálí spoluhráči. Za klavír usedl Chip Crawford, kontrabas zněl pod taktovkou Aarona Jamese, bicí obstaral Emanuel Harrold a na saxofon zahrál Yosuke Sato. Kapelu je nutné zmínit hned na začátku, jelikož výkony těchto hudebníků byly oslňující a zároveň kapela tvoří neodmyslitelnou a autentickou část Gregoryho projevu.

Podívejte se také na fotogalerii z koncertu

Vznešenost Velkého sálu v Paláci Žofín s sebou přináší velkolepost, ale zároveň může značit mnoho úskalí pro vystupujícího hudebníka. Otázkou bylo, jak se Gregory Porter s tímto velmi specifickým prostředím vypořádá. Hned s první písní se pomalu na položenou otázku rýsovala odpověď. Zpěvák se ujal mikrofonu a spustil sloku sametovým, leč méně výrazným soulovým hlasem. Poté přišla řada na sólové projevy nástrojů.

 

 

Saxofonista Yosuke Sato sólem upřednostnil svůj nástroj. Tóny s lehkostí vybíhaly nad doprovodné nástroje a hlavní melodie byla plně v rukou dechového nástroje. Hra muzikanta patřila k nejlepším výkonům večera. Hudebník zněl, jako by právě unikl z veršů Allena Ginsberga. Hlavní slovo převzal Chip Crawford a rozezněl celou klaviaturu.

Pojetí a aranže skladeb si vyhrávaly se všemi nástroji

Celý večer kapelu doprovázel český Epoque Quartet ve složení housle, viola, violoncello. Aranže s přidanými smyčcovými party posunuly Gregoryho autorské skladby o kus dále a dodaly jim potřebnou komorní atmosféru. V některých částech se housle dostaly do popředí a umocnily naléhavost tónů. Nejen přidané nástroje, ale i delší pojetí skladeb se sóly a improvizacemi, se proměnily a odpoutaly se od verzí nahraných na albu. Tyto novinky tak pomohly značné autentičnosti večera.

2013 03 14 Gregory Porter 2

Druhá skladba večera On My Way to Harlem přivítala na pódiu českého hráče na hammondky – Ondřeje Pivce, který se s kapelou lehce sehrál, a zjevně mu spolupráce velmi seděla. Poetičnost prozrazuje nejen pojetí kompozic, ale i textová stránka. Velmi sevřená atmosféra vládla při působivé skladbě Imitation of Life. Gregory se stále držel v nižších hlasových polohách, ale svým projevem dokázal na publikum přenášet mnoho emocí. S nástupem slavné skladby Be Good zazněla basová linka, do které se přidaly vyšperkované tóny klavíru, a oba nástroje doplnil zvuk rytmiky. Postupné nabalování nástrojů na sebe, ve kterém zřetelně zněla každá linka, si s melodií pohrávalo a postupně gradovalo. Následovala dravost, živelnost i energičnost v podání Gregoryho i celé kapely.

Poté si zpěvák zvolil známou gospelovou píseň His Eye is on the Sparrow, ve které ohromil hloubkou procítění i výrazným hlasem. Zpočátku se nechal velmi jemně doprovázet klavírem, jinak všechnu pozornost strhl na zpěv. Legatové čistě znějící tóny přinášely emotivní prožitek, i ukázaly, s jakým hlasovým rozsahem, hlavně ve vyšších polohách, zpěvák disponuje. V případě skladby Wisdom protkal bez chyby přemýšlivý text s melodií. Takový moment během podzimního koncertu zpěváka nepřišel.

Publikum si po hodině a půl dlouhém koncertu bouřlivě vytleskalo přídavek. Poslední skladbu odehrál již bez smyčcové podpory, kapela střídmě doprovázela a saxofonista se přidával v nezpívaných částech. Poté ještě potěšil posluchače překvapením. Vystoupil na balkón nad pódiem a bez jakéhokoli nástroje i bez mikrofonu ještě zazpíval. I když se při této písni nejvíce přiblížil muzikálovému pojetí i přednesu, tečka večera zabodovala.

Možná je pro zpěváka velkou inspirací Nat King Cole a mnohdy z jeho tvorby čerpá, ale na koncertu ukázal, že Gregory Porter vystupuje jako osobnost s vlastním pojetím hudby i pohledem na dnešní jazz. Osobní prožitek mísí s historií a tradicí, jimiž je ovlivněn.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Foto: Chick Corea, Obecní dům, Praha, 11. 07. 2018

    V rámci festivalu Prague Proms vystoupil v pražském Obecním domě legendární americký jazzový klavírista Chick Corea s neméně zajímavou rytmikou - Dave Weck a John Patitucci za doprovodu Českého národní symfonického orchestru. Z počátku koncertu, kde vystupovalo jen samotné trio vám přinášíme fotoreport.

  • Chick Corea s ČNSO a jeho návod na štěstí

    Ve středu 11. července se s úderem sedmé hodiny ve Smetanově síni rozezvučely struny piána. Klavírním intrem k živé jazzové skladbě Morning Sprite otevíral očekávaný koncert nikdo menší než Armando Anthony "Chick" Corea v mikině, poté, co pořídil hojné množství fotek publika na instagram.

  • Festival Beseda u Bigbítu zveřejňuje další program, nabídne i Slam Poetry

    Multižánrový festival Beseda u Bigbítu uzavřel mimohudební část letošního ročníku, jenž se uskuteční v Tasově u Veselí nad Moravou 3. a 4. srpna. Mezi ohlášenými jmény je například dvojnásobný mistr republiky ve Slam poetry Jiří Charvát, literáti Jiří Borkovec či Emma Kausc. Tito se představí v rámci Apollónovy návštěvy, speciální scény, kde si na své přijdou především literární fanoušci. Chybět nebude ani tradiční Soutěž písničkářů, která letos slaví kulatých deset let. Do finální podoby se dostal také hudební program letošní Besedy – dramaturgie byla rozšířena o dalších 8 jmen, mezi kterými ční například polský projekt Syny nebo Market, tuzemské zjevení domácí scény posledních měsíců.

  • Foto: Festival Boskovice, 7. 7. 2018

    Krásné počasí, pohoda, přátelská rodinná atmosféra a kulturní vyžití, ze kterého si každý vybere to své. Malebné městečko severně od Brna žilo posledních několik dní multižánrovým festivalem Boskovice 2018, které se letos konalo již po šestadvacaté.

    Sobota nabídla odpolední program na hradě, který se návštěvníkům festivalu pro tento den volně otevřel a kde si mohli třeba zalyžovat s Bratry v Tricku. Večer pak znovu patřil hudbě. V komorním prostředí Synagogy sklidili potlesk ve stoje brněnští Urband, kteří museli dávat přídavky ještě v ulicích Boskovic. V letním kině pak vystoupili Jan P. Muchow & The Antagonists, Fernando Saunders nebo Circus Brothers.

Další podobné články