Guitar Shorty: Óda na bluesovou kytaru Doporučený

Do pražského Lucerna Music Baru přivezla agentura Liver music v rámci Prague International Bluenight s číslem 107 významného bluesového kytaristu Guitar Shortyho. Jak čtyřiasedmdesátiletý hudebník pojal svůj koncert a jestli se projevily znaky hendrixovské hry na kytaru, se dočtete níže.

Guitar Shorty v Lucerna Music Baru Guitar Shorty v Lucerna Music Baru Foto: Eva Makovská/musicweb.cz

Pondělní večer odstartovalo předskokanské manželské duo Petra Börnerová Duo. Žánrově se výběr kapely velmi zdařil, jelikož se pohyboval na folk-bluesových hranicích a zároveň nahlížel na blues zcela odlišně než hlavní hvězda večera. Ženská polovička dua, zpěvačka a akordeonistka Petra Börnerová, vybrala několik skladeb z vlastního repertoáru, mezi které se zařadila i autobiografická Cesta v pražském autobusu. Její tvorba i texty v češtině zapadají více do folku.

Mužská polovička dua, slovenský kytarista s maďarskými kořeny Tomáš Bobrovniczký, ukázala, že s kytarou to vážně dokáže. A to především s tou bluesovou. Vyhrával si s překrýváním kytarových linek, doprovodnými party a do nich vloženými sóly. Došlo taktéž na několik Petrou zpívaných anglických věcí, které předznamenaly blues v akustické podobě, jejichž vysvlečená podoba jim jednoduše seděla.

Před desátou hodinou večerní zpola zaplněný sál ožil při příchodu pětičlenné kapely včetně Guitar Shortyho, vlastním jménem Davida Williama Kearneyho. Elektrifikovaný zvuk se hned s prvními tóny doslova zařízl do celého sálu a na dvě další hodiny setrval a nepolevoval. Guitar Shorty během večera působil spíše jako kytarista než zpěvák. Instrumentálních částí bylo podstatně více.

 

 

Nutné je především vyzdvihnout čtyři doprovodné členy kapely. Shorty vsadil na dvougenerační kapelu, čímž docílil vyváženého a pulzujícího vystoupení. Za bicí zasedl Dan Gerass, který již s kytaristou koncertuje dvacet let. Malcolm Lukens obstaral klávesy, vyhrával si se zvuky a často současně doprovázel kytaru. Baskytarista spolu s druhým kytaristou po celou dobu koncertu sršeli energií a zdálo se, že snad ani není možné, aby na chvíli zpomalili. Při hře se zcela oddávali melodiím, v rytmu skladeb skotačili, skákali a dle jejich výrazů si každý moment užívali naplno. To ocenili i přihlížející a odměnili je vydatným potleskem.

Ale zpět k nejdůležitějšímu hudebníkovi. Guitar Shorty si od počátku pohrával s kytarou na hranici možností. Až desetiminutové verze skladeb prokládal hutnými sóly, která byla plná melodických variací, opakujících se riffů i rytmických smyček. Ve skladbě It´s too late koketoval s protáhlými i zkreslenými tóny, které se nesly v houpavém rytmu. Když se dostalo i na pěvecké party, Shortyho silný hlas zněl čistě, jasně a dokázal pořádně přitvrdit.

Sledujte jazz a blues na Facebooku:
 

Přibližně v polovině koncertu náhle Guitar Shorty zmizel z pódia a leckteré oko nezachytilo, kam se vydal. Stále však hrál svůj part a jeho kytara zněla sálem nejvýrazněji. Po chvilce se objevil na balkóně a překvapil svou přítomností tamní posluchače a odehrál kousek písně zde. Na pódiu dále pokračovala divoká jízda ostatních členů. V závěru došlo na srdcovou záležitost kytaristy, jak sám prozradil, a hned v zápětí zazněla Hey Joe. Po hodině a půl nepřetržitého energického koncertu se kapela na okamžik vytratila, ale hned nato následovaly tři přídavky. Poslední vyburcoval svou repetitivní povahou k tanci a kapela tak imaginativně ztělesnila obrovskou valící se vlnu naplněnou drivem a silou.

 

Prohlédněte si také Fotogalerii z koncertu

 

Koncert, který trval bezmála dvě hodiny, se nesl ve znamení bluesové kytary s prvky rock´n´rollu. Technika hudebníkovy kytarové hry je často srovnávána s hrou legendárního Jimiho Hendrixe. Sice i na něj během večera došlo, jak již bylo řečeno, a ožil tak jeho odkaz v odlišném a kvalitním podání, ale rozsekněme na závěr tento mýtus. Guitar Shorty hraje především Guitar Shortyho, a to Praze rozhodně dokázal.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 15. 11. 2018

    Tak to je pecka! Festival Blues Alive získal nejprestižnější světové žánrové ocenění nazvané Keeping The Blues Alive Award pro rok 2019! Cenu uděluje americká nadace Blues Foundation, přední světová organizace, která se snaží ocenit, uchovat a propagovat blues. Tohle úžasné překvapení na nás čekalo hned první večer.

  • Foto: Maceo Parker, Měšťanská beseda, Plzeň, 15. 11. 2018

    Maceo Parker je uznávaný americký funkový a souljazzový saxofonista. Proslavil se především v 60. letech díky známému hudebníkovi Jamesovi Brownovi. Podívejte se na naši fotogalerii z plzeňské Měšťanské besedy.

  • Nik Bärtsch's Ronin: Rytmus jako smysl života

    Koncert Nika Bärtsche a jeho kapely Ronin, s níž se tento švýcarský skladatel a klavírista, stoupenec minimalismu a průkopník hudby rituálního groovu představil 14. listopadu v pražském Paláci Akropolis v rámci koncertní série Music Infinity, nabídl opojný hudební rituál nesoucí se na hypnotizujících polyrytmech.

  • Foto: Joe Louis Walker, Lucerna Music Bar, 12. 11. 2018

    Americký bluesman Joe Louis Walker se podruhé vydal do České republiky, poprvé do Prahy. Nejprve zahrál sólový koncert v pražském Lucerna Music Baru, který se vlnil pod jeho taktovkou, a poté míří jako jedna z hlavních hvězd na šumperský festival Blues Alive. Více se dočtete v naší reportáži. Podívejte se zde na fotogalerii.