Hidden Orchestra - mistři specifických atmosfér po dvou letech na Flédě Doporučený

V rámci večeru Enfilade navštívili Brno po dvouleté pauze skotští mistři táhlých zvuků Hidden Orchestra. Jejich nejen audio, ale i vizuální show rozparádila návštěvníky brněnské Flédy a tím vytvořila atmosféru, u které si každý alespoň na chvíli připadal jako uhranutý.

Hidden Orchestra Hidden Orchestra Foto: Zdeněk Němec/musicweb.cz

Jejich předskokani Zabelov Group, dvojice běloruského akordeonisty Jana Zabelova a českého bubeníka Jana Šikla, vytvořili ideální začátek celého večera. Výpravné minimalistické příběhy tohoto dua, kterému by to slušelo i na komornějším pódiu, skvěle připravily na hlavní hvězdy večera.

Všichni si kladli otázku, jakou v jejich slibované propracované vizuální části zahraje roli dvacet jedna bílých kruhů rozesetých téměř po celé scéně. Při prvních tónech houslistky Poppy Ackroyd a basáka Joeho Achesona však bylo jasné, že výjevy promítané dalším a neméně důležitým členem jejich uskupení, umělcem vystupujícím pod pseudonymem Lumen, právě na připravené bílé útvary skvěle doplní jejich vystoupení a podtrhnou psychedelickou část jejich hudby. Po mírně přebasované úvodní písni, ve které se velký důraz kladl právě na linku bubeníků Tima Lane a Jamieho Grahama, už to však byli staří dobří Hidden Orchestra v celé parádě.

 

 

Jejich skvěle na sebe navazující line-up písní rozproudil některé návštěvníky zpola plného velkého sálu až ke zběsilému tanci. Jiní si jen tiše užívali a zachytávali každý pohyb a pohled hrajících. Již zmiňovaná houslistka, která měla pod svým palcem i klávesy, se chvílemi plížila kolem svých nástrojů jako kočka. Tim Lane, který tu a tam vytáhl zpod svých bicích trombón, aby přidal více jazzových prvků, a Achesonův všudypřítomný skotský rukopis nenechali nikoho z přítomných chladným.

Při zavřených očích se představa večerní procházky po skotských hřebenech zdála ještě více uvěřitelná. Ach ta melancholie. Mít zavřené oči by však byla škoda, vše do sebe zapadalo jako ozubená kolečka nějakého stroje. Skladby více ovlivněné drum and bassem, při kterých se obrovský prostor nechával právě dvojici bubeníků, byly přímo famózní a svoje místo měly i pasáže jakoby převzaté z lidové tvorby, plné emocí, energie a specifické atmosféry. To vše zabaleno do elektrojazzového kabátu.

Sledujte jazz a blues na Facebooku:
 

Při zdánlivě konečné písni lídr skupiny Joe poděkoval všem přítomným, spoluhráčům i zvukaři a skupina spustila smršť posledních písní, ve kterých se prolínaly snad všechny vlivy, jež skupinu při jejich tvorbě inspirují. S dvojitým přídavkem se rozloučili a za příslibu setkání na baru odešli. Mohutný potlesk, který dozníval ještě velmi dlouho, byl zasloužený. Po koncertu byla možnost nechat si podepsat plakát, koupit LP nebo CD a nebo jen promluvit přímo s interprety vedle východu z velkého sálu. 

 

:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Soutěžte o 3x1 lístek na Respect festival 2018

    Víkend 16. a 17. června na Louce pod Bruselskou cestou na Výstavišti v pražských Holešovicích bude patřit již 21. ročníku festivalu world music Respect festivalu pořádaného agenturou Rachot v čele s Borkem Holečkem. Pojďte s redakcí musicweb.cz soutěžit o vstupenky na tento dvoudenní maraton už nyní!

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 18. 11. 2017

    Třetí a závěrečný večer hned naplno rozjela polská skupina Cheap Tobacco s úžasnou zpěvačkou Natalií Kwiatkowskou, kteří v Šumperku nejsou žádnými nováčky. Po nich jsme byli naladění do temné, psychedelické hudby Hugo Race & Michelangela Russo a teprve další kapela, „divoké dračice“ z New Yorku Jane Lee Hooker to pořádně rozjely. Nejen že skvěle zahrály, ale předvedly i velice živou show na podiu. Eric Bibb zahrál klasické blues na akustickou kytaru a po něm již následoval hřeb tohoto večera Mr. Sipp. Na závěr pořádný nářez elektrického blues !

  • Bobby McFerrin se vrací do Prahy

    Hvězda, co už několik desetiletí boří všechna hudební pravidla. Desetinásobný držitel Grammy, autor patnácti alb, prodaných ve více než 20 milionech kopiích, který smazává rozdíl mezi pop music a uměním. S bosýma nohama pobíhá po pódiích nejslavnějších světových scén, objevuje nepopsané hlasové rozsahy, inspiruje celou novou generaci a cappella zpěváků, ovlivňuje beatboxery. To je Bobby McFerrin.

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 17. 11. 2017

    Druhý večer bluesového festivalu byl opět skvělý! Pořadatelé nám i tentokrát nachystali pořádnou porci dobré muziky - zahájení patřilo „starým známým“ Slovak Blues Project a po nich následovala nepřehlédnutelná a zatím jediná bluesmanka Bex Marshall s Blues Bandem. Řádnou porci jazzu nám naservíroval skvělý John Medeski’s Mad Skillet a všechny zde zaujal suzafonista Kirk Joseph. Zac Harmon se svojí kapelou předvedli parádní pódiovou show a poslední vystoupení tohoto večera patřilo foukačkářům – Blues Harp Explosion feat. Billy Branch, James Harman a Magic Dick. Na závěr se všichni vystupující opět sešli na pódiu a zcela netradičně pokračovali v jam session.