Jacob Collier poprvé představil svou osobitou produkci českému publiku Doporučený

Génius, talent čišící z každého póru, osmý div světa, hudební naděje, tyto a další přídomky pro jednadvacetiletého Londýňana, Guardianem označeného za mesiáše jazzu. Řeč je o Jacobovi Collierovi, multiinstrumentalistovi, který včera poprvé vystoupil v Praze jako jedna z hlavních hvězd festivalu Mladí ladí jazz.

Během koncertu se na plátnu takřka zhmotnili „naklonovaní" hráči. Během koncertu se na plátnu takřka zhmotnili „naklonovaní" hráči. Foto: Eva Makovská / musicweb.cz

Collier přijel do Prahy představit svou novou koncertní koncepci, kterou celých šest měsíců vyvíjel ve spolupráci s Massachusettským technologickým institutem v Bostonu. Prakticky se jedná o hudební one man show, pokud byste ale čekali minimalismus, jste na omylu. Produkce představuje vrstvení několika hudebních nástrojů (bicí soupravu, perkuse, klávesy, křídlo, baskytaru, kontrabas a klávesovou foukací harmoniku) ve smyčkách, vše odehrané Collierem. Kromě toho využívá vokálního harmonizéru. Velkolepou podívanou dovršuje plátno, díky němuž se na pódiu takřka zhmotňuje „naklonovaná“ kapela.

Koncert započal symbolicky remakem písně Stevieho Wondera Don´t You Worry ´Bout A Thing, té, jež mu jako jedna z prvních přinesla úspěch na Youtube, skrze které doposud publikuje úpravy cizích skladeb nebo svou tvorbu. Třeba dále jmenovat autorskou Don´t You Know, originálně nahranou společně s americkými, Grammy oceněnými Snarky Puppy. Následoval remake skladby In My Room od Beach Boys – stejně tak se bude jmenovat chystaná Collierova debutová deska - odkazující k několika letům hudební tvořivosti a publikování videí ze svého vlastního pokoje. V Praze poprvé živě představil také první singl ke své desce, do jehož nahrávky zahrnul značné množství etnických nástrojů a harmoniku. Nesměla také chybět skladba Collierova mentora, Quincyho Jonese. Nadšené publikum si nakonec vyskandovalo dva přídavky, a tehdy Collier zasedl k piánu a zahrál virtuózně dvě balady.

Jak sám říká, je velký experimentátor na samé hranici možností, konfrontuje jazz s popem, klasickou a elektronickou hudbou. A co je důležité, oslovuje široké posluchačské spektrum, aniž by byl konstruktem nahrávacích společností. Dokazuje, že i bez skvělého studia se dá vytvořit perfektní a neotřelý zvuk, navíc tím získává absolutní autorskou volnost. Collierův projekt má hlavu a patu, přestože se jedná o tak mladého interpreta. Nespokojí se se současnými hudebními trendy a chce inovovat, na výše zmíněné massachusettské univerzitě se nyní podílí na vývoji nového vokalizačního nástroje.

Svou debutovou desku vydá prvního července a do té doby každý měsíc poskytne prostřednictvím Youtube nový singl. Desku si produkuje sám a fanoušci její vznik mohou finančně podpořit.

Těžko říct, jestli Jacob Collier dnes již okrajový žánr spasí. Každopádně mu v současné době leží u nohou jazzové špičky z celého světa a je možnou inspirací pro své vrstevníky a generace nové.

A abychom nezapomněli: Již brzy se můžete těšit na rozhovor s Jacobem, který pro vás připravili redaktoři Martin Adamovský a Nela Dusová.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Rozhovor s pianistou Jasonem Moranem: Budoucnost jazzu závisí na empatii

    Jazzový pianista Jason Moran vystoupí 29. října znovu v rámci festivalu Struny podzimu v pražském Divadle Archa. Představí In My Mind: Monk at Town Hall, 1959, futuristický projekt, kterým vzdá hold legendě jazzového klavíru a kompozice Theloniu Monkovi. 

  • Jedinečná Rhonda Vincent oslnila české publikum špičkovým bluegrassem

    Doslova dechberoucí zážitek se naskytl těm, kteří se večer 6. září vypravili do pražského Rudolfina. Jeviště Dvořákovy síně zcela ovládla „královna bluegrassu" Rhonda Vincent se svojí kapelou The Rage, jejichž strhující výkon byl dokonalým příkladem toho, jak má vypadat kvalitní hudební vystoupení.

  • Soutěžte o 2x1 lístek na koncert Yat- Kha

    V samém centru Asie, v sibiřské republice Tuva, se zrodil hrdelní zpěv, unikátní vokální technika, kterou v tradiční formě ve světě zpopularizovala skupina Huun Huur-Tu. U jejího zrodu stál zpěvák ze skupiny Yat- Kha, který tuto bezkonkurenčně nejsyrovější pěveckou metodu propojil s rockovým zvukem. Ten, kdo zažil naživo například jakutskou skupinu Ayarkhaan nebo kanadskou Inuitku Tanyu Tagaq, ví, co může od hrdelního zpěvu očekávat. Opravdu jedinečný a exotický zážitek pak slibuje Futurum 22. listopadu, protože právě v ten den tam vystoupí Yat- Kha se svou syrovou punk-rockovou Sibiří! Tak si to přece nenechte ujít a pojďte s musicweb.cz soutěžit o lístky!

  • Soutěžte o 2x1 lístek na koncert Orchestre Les Mangelepa

    Tuzemský debut legendárních Orchestre Les Mangelepa měl původně proběhnout už v loňském roce v rámci festivalu Respect. Kvůli problémům s vízy musel být koncert nakonec zrušen. Díky tomu, že Les Mangelepa jsou vybráni jako jedni z účinkujících na letošní Womex, můžeme se těšit na jedinečný zážitek s legendou ze zlaté éry africké hudby. Pojďte s musicweb.cz soutěžit o lístky na tento koncert! Uvidíme se 1. listopadu v Paláci Akropolis?

Další podobné články