John Scofield naservíroval druhý Überjam Doporučený

Skvělá atmosféra, téměř tři hodiny scofieldovského soundu, nadhled a radost, jazzrocková sóla plná energie a několik poněkud rozporuplných momentů. Takový byl koncert Johna Scofielda v Divadle Archa.

John Scofield na koncertě v divadle Archa John Scofield na koncertě v divadle Archa Foto: Michal Adamovský/musicweb.cz

Zatímco asi patnáct minut před oficiálním začátkem koncertu byl prostor pražské Archy ještě poloprázdný, již o několik minut později byla situace zcela jiná. Koncert Johna Scofielda, obzvláště s programem, jaký si připravil, byl pro značnou spoustu lidí velkým lákadlem a na návštěvnosti to bylo rozhodně znát. Nechybělo totiž mnoho a Archa by byla zaplněna zcela. Akademická čtvrthodinka sice na začátku nechyběla, ale v kontextu celého koncertu se tento detail jevil jako zcela zanedbatelný. Málokdo totiž v okamžiku, kdy kapela vstupovala na pódium, tušil, že ho čeká téměř tříhodinový koncert. V tomto směru tedy jedenašedesátiletý Scofield strčil do kapsy velkou většinu svých o mnoho mladších kolegů.

Čtěte také: Kytarista John Scofield s orchestrem a big bandem zahájil koncertem dánské předsednictví Evropské unie

Již po prvních skladbách bylo zcela jasné, že posluchači „dostanou přesně to, co chtějí“, tedy především mix scofieldových kompozic z obou überjamovských alb, přičemž převažovaly především písně z alba nejnovějšího, nesoucího se v duchu jazzrocku a groovu. Většina skladeb se nevyznačovala přílišnou harmonickou složitostí, ale o to víc se zde projevoval jako tmelící prvek zvuk a výraz scofieldova telecastera. Právě díky této kytaře a jejímu zvuku byl občas jakoby odněkud z dálky cítit i vliv country, následně ovšem zcela zapuzený energickým jazzrockovým sólem na pozadí perfektně vygradované rytmiky. Scofieldova kytara působila celý večer velice vůdčím a přesvědčivým dojmem a mistr rozhodně věděl, co dělá.

2013 11 13 john scofield 001Po několika úvodních zahřívacích skladbách se kapela rozjela na plné obrátky a po prvním perfektně vystavěném sóle plném rychlých hadů a nečekaných rytmických zvratů již nikdo nepochyboval, že John Scofield rozhodně patří ve svém oboru stále ke světové špičce. Jeho osobitý styl je snadno rozpoznatelný a velmi technický, protože nezřídka hraje i poměrně rychlé pasáže prstovou technikou, což není zcela obvyklé. Velmi podstatnou složkou většiny scofieldových písní jsou i různé samply a doprovodné zvuky, které celou zvukovou plochu výrazně dotvářejí a byly v tento večer zcela v režii doprovodného kytaristy Aviho Bortnicka. Tyto efekty ovládal Bortnick nejen pomocí notebooku umístěného přímo před ním na pódiu, ale i úderem do strun na své kytaře. Kromě něho nesmíme zapomenout i na bezchybně pracující rytmickou sekci, kterou tvořil baskytarista Andy Hess a teprve 28letý bubeník Louis Cato, který byl kromě Johna Scofielda asi nejvýraznější postavou večera. V průběhu koncertu se blýsknul několika údernými sóly a zcela na závěr dokonce přesvědčil posluchače i o tom, že rozhodně není ani špatný zpěvák (to, že je i špičkovým hráčem na baskytaru posluchačům ovšem zatajil).

Sledujte jazz a blues na Facebooku:
 

Pokud byl úterní koncert něčím vyjímečný, rozhodně to byla jeho délka. Nestává se totiž často, aby koncert trval bez přestávky déle, jak dvě hodiny. V případě Johna Scofielda nechybělo ale mnoho a byla by pokořena hranice ještě o hodinu delší. S ohledem na celý průběh koncertu nebyl tento fakt příliš pozitivní. Tak jako tak John Scofield dokázal, že je skvělým kytaristou a velmi osobitým skladatelem.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Colours of Ostrava 2018: Vzdorovitá Aurora i rozpačitý Pharrell Williams

    Festivalová sezona je v plném proudu a jeden z největších českých festivalů se právě koná a láká na mnoho zajímavých českých a především zahraničních hvězd. Jaké byly první dva dny letošních Colours of Ostrava? Rozhodně bez velkých front a tropických teplot. Úvodní den naopak přivítal návštěvníky svěží déšť, který byl a je patrně i jednou z příčin, proč není letošní festival vyprodaný.

  • Jan Hammer na nové desce navazuje na své elektronické období

    Uplynulo takřka čtvrtstoletí od doby, kdy Jan Hammer vydal poslední sólovou desku Drive. Od té doby sice vyšlo několik záznamů starších koncertů, ale až na jednotlivé písně, které složil pro film či své hudební kolegy zůstával ve své produkci v ústraní. Letos v lednu magazínu musicweb prozradil, že chystá vydání nového alba a právě 20. července 2018 budou mít jeho fanoušci opět možnost se zaposlouchat do hudby možná nejúspěšnějšího českého skladatele na zahraniční scéně, neboť vychází jeho nová deska nazvaná Seasons Pt. 1.

  • Foto: Knower, Jazz Dock, Praha, 17. 7. 2018

    V rámci série koncertů Jazz čtyř kontinentů vystoupila v klubu Jazz Dock americká skupina Knower, která ve své tvorbě experimentuje s fúzí jazzu, soulu, popu ale i taneční hudby. Z koncertu vám přinášíme fotoreport.

  • Foto: Chick Corea, Obecní dům, Praha, 11. 07. 2018

    V rámci festivalu Prague Proms vystoupil v pražském Obecním domě legendární americký jazzový klavírista Chick Corea s neméně zajímavou rytmikou - Dave Weck a John Patitucci za doprovodu Českého národní symfonického orchestru. Z počátku koncertu, kde vystupovalo jen samotné trio vám přinášíme fotoreport.

Další podobné články