Joshua Redman zavítal do Prahy v rámci festivalu Prague Proms. Nepřekvapil, ani neurazil

Včerejší Redmanův koncert přilákal do hybernského divadla přeměněného v Loop Jazz Club nejen pražské, ale i přespolní hudební příznivce. Redman naposledy vystoupil v České republice před třemi lety a nyní se představil poněkud uhlazeněji než na posledním koncertu v zaplněném a jásajícím Lucerna Music Baru.

Joshua Redman Quartet vystoupili v sále pražského divadla Hybernia 11. července 2016 Joshua Redman Quartet vystoupili v sále pražského divadla Hybernia 11. července 2016 Foto: Eva Makovská / musicweb.cz

Saxofonistu Joshuu Redmana nemusíme zdlouhavě představovat, i když si ve svých sedmačtyřiceti letech stihl zahrát již s tolika význačnými jmény, že by jejich výčet obsahově postačil na tři články. Od svého posledního pražského vystoupení ale nahrál velmi úspěšné album s triem The Bad Plus, se kterým pravidelně vystupuje, a mimojiné byl také znovu nominován na loňských hudebních cenách Grammy v kategorii pro nejlepší improvizované sólo.

Prohlédněte si také fotografie z koncertu

Kvartet zahrál kromě lídra ve složení pianisty Kevina Hayse, kontrabasisty Joea Sanderse a bubeníka Jorga Rossyho. Repertoár kvartetu byl poněkud odlišný od předchozího pražského vystoupení, zazněly například skladby Sweet Caroline, Trust, Calypso, úprava Parkerovy Scrapple from the Apple nebo balady Borrowed Eyes a All I Have. Jako přídavek Redman zvolil oblíbenou dvanáctku Sonnymoon for Two, aby přítomným předvedl, jak pracovat s blues v tradičním, ale i novátorském pojetí. V poslední jmenované skladbě především zazářil klavírista Kevin Hayse famózním sólem, ve finiši notně alterovaným.

 

 

Oproti tomu Sanders, přestože zahrál výborné chorusy, dost neladil, což byla veliká škoda, protože jinak ohromil posluchače mohutným a konkrétním basovým tónem. Rossyho moderní hra překvapila svou výjimečnou barvou, ale nebyla zdaleka tak úsporná, jak v některých pasážích být mohla, nebo dokonce musela.

Sólista byl jako vždy perfektní, ale zdálo se, že oproti pražskému klubovému prostředí, ve kterém měl před časem takový úspěch, mu komorní prostory trochu ublížily. Samozřejmě jde asi o subjektivní dojem, nebo o Redmanovu proměnu, přirozený vývoj. Každopádně si troufám říct, že uhlazenost, možná až přílišná snaha o akademický výstup, Redmanovi tolik nesluší. Repertoár byl vyvážený, Redman se předvedl v kadencích velmi ovlivněných klasickou hudbou a potvrdil svou technickou zdatnost – jednak v melodické stavbě, alteracích, ale i rozsahovým rejstříkem.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

Doufejme, že k nám mimořádný saxofonista zavítá brzy zase, a třeba i jako host experimentujících The Bad Plus.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Nik Bärtsch's Ronin: Rytmus jako smysl života

    Koncert Nika Bärtsche a jeho kapely Ronin, s níž se tento švýcarský skladatel a klavírista, stoupenec minimalismu a průkopník hudby rituálního groovu představil 14. listopadu v pražském Paláci Akropolis v rámci koncertní série Music Infinity, nabídl opojný hudební rituál nesoucí se na hypnotizujících polyrytmech.

  • Foto: Joe Louis Walker, Lucerna Music Bar, 12. 11. 2018

    Americký bluesman Joe Louis Walker se podruhé vydal do České republiky, poprvé do Prahy. Nejprve zahrál sólový koncert v pražském Lucerna Music Baru, který se vlnil pod jeho taktovkou, a poté míří jako jedna z hlavních hvězd na šumperský festival Blues Alive. Více se dočtete v naší reportáži. Podívejte se zde na fotogalerii.

  • Sophie Hunger je hudební chameleon

    Jen u málokterého umělce se posluchač dočká tak častých a pozoruhodných zvukových obratů, jako je tomu u švýcarské písničkářky Sophie Hunger. Ta v pražském klubu Palác Akropolis v neděli 11. listopadu představila svoji novou desku Molecules, na níž se více posouvá k elektronickému zvuku.

  • DobBroMan přijede zahrát netradiční blues

    Na své první vystoupení v České republice se chystá netradiční bluesový kytarista a zpěvák vystupující pod jménem DobBroMan. Koncert odehraje v pondělí 19. listopadu v pražském klubu Mandragora.