Kammerflimmer Kollefktief: Mystická noc v synagoze

Jeden z nejočekávanějších večerů festivalu Alternativa, koncert německých Kammerflimmer Kollektief v Libeňské synagoze upozornil na to, že hledání nových hudebních jazyků a výraziva je stejně tak nezbytné jako jejich zasazení do neobvyklých prostor.

Kammerflimmer Kollektief Kammerflimmer Kollektief Zdroj: wikipedia.org

Nenápadnou budovu synagogy, která stojí uprostřed parku mezi autobusovým nádražím a tramvajovým uzlem na Palmovce, denně míjí stovky lidí netušících, jaký skvost se ve skutečnosti uvnitř skrývá. Interiér trojlodního chrámu s arkádami nabízí fascinující prostor pro pořádání kulturních akcí, v němž nejvýstižněji na návštěvníka zapůsobí oprýskané zdivo sloupů a celkově omšelý stav synagogy, na kterém se bohužel podepsalo půl století necitlivého zacházení s touto stavbou. Díky zapojení sdružení Serpens a SlashDashBackSlash tento svatomartinský večer rozzářily chrám tlumeným hřejivým světlem svíčky ve sklenicích a dva lampiony nad pódiem, které umocnily rituální rovinu hudebního prožitku.

Právě až kabalisticky mystickou atmosférou zaplnila prostory synagogy mezinárodní noisově-rocková formace Bagdasarov/Pollack/Schweighart/Vatagin. V jejich improvizovaném setu prolínajících se zvuků baryton a sopránsaxofonu, kytary, baskytary, syrové elektroniky a řízných, avšak rytmicky proměnlivých bicích šla uhlazenost stranou a narůstající decibely nechávaly posluchače pocítit takovou intenzitu zvuku, která se až vkrádá pod kůži. Potutelným dronem a glitchem Vatagina prostupovaly dlouhé tóny saxofonu Bagdasarova i skřípající struny kytary Pollacka, a to vše ještě umocňoval hutně dunícím basovým bubnem a prokládanými rytmy bicí sestavy Schweighart. Je pravda, že téměř celé vystoupení se neslo na víceméně freneticky nahuštěné zvukové rovině a menší zklidnění a sklouznutí do více tišších pasáží mohlo dodat kapele na plasticitě.

S tou totiž dokázali velice zajímavě pracovat hlavní tahouni večera, Kammerflimmer Kollektief, kteří se na pódium synagogy vkradli ambientně prostupujícími akordy harmonia a hřejivými tahy smyčcem na kontrabas doplněnými plíživými kytarovými motivy. Mystickou atmosféru skladeb podporovala Heike Aumüller zpěvem, který místy připomínal extatický svébytný projev Meredith Monk a jindy zase svým prostým deklamačním hlasem, jenž však rozhodě netrpí emocionální plochostí, Brigu Bargelda z Einstürzende Neubauten. Zazněly především skladby z posledního alba Désarroi, v němž na sebe často upoutává pozornost harmonium, perkusivní techniky hry na kontrabas a ambientní elektronika.

 

 

Formální úhlednost i absolutní nahodilost, tak lze zjednodušeně charakterizovat styl Kammerflimmer Kollektief. Oscilace mezi těmito polohami propůjčují kapele protivážnou estetickou dvousečnost. Na jedné straně se totiž přibližuje až folkově či popově stylizované expresivitě, lineárně se rozvíjející tematičnosti a na druhé straně vládne chaotickou změtí zvuků, ve které se přese sebe neochvějně valí jeden zvukový projev přes druhý.

Během koncertu tak měli posluchači možnost užít si svobody volné improvizace spočívající ve zběsilém trhání za struny kontrabasu, jakožto i taktilních glissandech a v důmyslné práci se zvukem a smyčkami, a zároveň přívětivý zpěv Heike Aumüller, vybrnkávané akordy kytary Thomase Webera a usazené groovy i tajemné melodie na kontrabas Johannese Frische. Přijde vám to nemyslitelné? Vůbec ne, pro Kammerflimmer Kollektief je tento styl hraní přirozeným procesem a jsou schopni mezi těmito polohami proplouvat s takovou samozřejmostí až z toho člověka mrazí po zádech.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Foto: Rick Wakeman & Moravská filharmonie Olomouc, Pražský hrad, Praha, 2. 12. 2018

    Rick Wakeman na Hrad! Tak tohle se nám splnilo tuto neděli, kdy ve Španělském sálu Pražského hradu zahrál klávesový mág bývalé kupiny Yes s Moravskou filharmonií Olomouc a pěveckým sborem Žerotín nezapomenutelný koncert. Nádherná hudba v úžasném prostředí s výbornou akustikou - to byl opravdu skvělý zážitek na celý život. Byla to ještě rocková, či už klasická hudba? Rozdíly nehledejme, byla prostě vynikající! A tak se můžete kouknout na trochu delší fotoreport.

  • Beth Hart oslnila především hlasem

    Americká zpěvačka Beth Hart, která si během života prošla těžkými chvílemi, uhrane snad každého posluchače svým až neuvěřitelným hlasem. Do Prahy zavítala již po čtvrté, dvakrát zahrála vyprodanému Lucerna Music Baru, skoro přesně na den loni vyprodanému Foru Karlín, kam se letos vrátila. A za rok se sem chystá opět!

  • Foto: Beth Hart, Forum Karlín, Praha, 29. 11. 2018

    Po roce se do pražského Fora Karlín vrátila americká blues-rocková zpěvačka Beth Hart. Tato žena s mocným hlasem před vyprodaným sálem opět zazářila a namixovala publiku směsici svižnějších i pomalejších písní. Více si můžete přečíst v reportáži od Adriany Semlové.

    Prohlédněte si fotografie z tohoto koncertu.

  • Beth Hart se do Prahy vrací ráda. Za rok je zpátky

    Tento čtvrtek Beth Hart potvrdí, že si již navždy získala srdce českého publika. Její čtvrtá zastávka v Praze opět slibuje výjimečný hudební zážitek. Čeká ji stejně jako loni vyprodaná hala Fora Karlín.

Další podobné články