Martin Barre představil tvorbu Jethro Tull v hard rockovém hávu Doporučený

Pražský klub Retro Music Hall má za sebou poctivou rockovou lekci. V úterý 14. října zde vystoupil kytarista Martin Barre, muž číslo dvě slavné skupiny Jethro Tull.

Martin Barre v pražském Retro Music Hall 14.října 2014 Martin Barre v pražském Retro Music Hall 14.října 2014 Foto: Kamil Košun/musicweb.cz

Do Prahy přijel tento rockový veterán s podporou mladších hudebníků, což předznamenalo mnohé otazníky, o co se vlastně zkušený kytarista pokouší, neboť koho s sebou nevezl, byl paradoxně flétnista. Právě zvuk flétny neodmyslitelně patří ke zvuku skupiny Jethro Tull, přesněji k jejímu frontmanovi, zpěvákovi a flétnistovi Ianu Andersonovi. Martin Barre ale vsadil na kytarové jistoty.

Sledujte jazz a blues na Facebooku:
 

Samotnému vystoupení předcházel předskokanský úvod, kterého se zdatně a s vervou chopila zpěvačka Shelley Bonnet. Ta naladila publikum převážně rockovými klasikami, nicméně i tak ukázala, že má neuvěřitelný rockový ječák navzdory své drobné tělesné konstituci. Příjemný úvod, ale jak už to bývá, předkapela je zkrátka nevděčná role, neboť lidé přišli na Martina Barreho. Ten chvíli po osmé hodině konečně vyšel na pódium.

 

 

Kdo očekával, že se tímto koncertem seznámí se sólovou tvorbou sedmašedesátiletého kytaristy, se možná po skončení cítil lehce zklamán, neboť setlist byl sestaven téměř jen z repertoáru Jethro Tull a bluesrockových coverů. Nicméně právě jethrotullovský repertoár dokázal Martin Barre přearanžovat do čistě kytarových poloh.

Navíc již při zahajovací skladbě Minstrel in the Gallery zůstal nejeden posluchač v sále v úžasu z hlasu zpěváka a kytaristy Dana Crispa. Ten se totiž vyhnul zrádnému napodobování Iana Andersona, což bezesporu ani nemá smysl, ale zvolil si vlastní styl, jak si poradit s vyzpíváváním jethrotullovských skladeb. Nutno dodat, že krom toho, že jeho hlas zněl úžasně, bylo i příjemné po dlouhé době slyšet dovytahované do výšek například New Day Yesterday nebo Still Loving You Tonight. Navíc se stále energickou hrou kytary Martina Barreho.

Na jeho hráčských schopnostech se k horšímu rozhodně věk zatím neprojevil. Nebál se během večera kdykoli jít do složitých progrockových vyhrávek a sól, čímž dokazoval, že si vystupování stále velice užívá. I zbytek kapely mu zdatně sekundoval a večer tak příjemně plynul. Kromě tullovských klasik došlo i na několik nápaditých cover verzí. Asi nejzajímavější vůbec bylo originální, hard rockové, pojetí Eleanor Rigby od skupiny Beatles, B.B. Kingovská Rock Me Baby nebo skladba Crossroads od Roberta Johnsona.

Jinak se koncert ale nesl ve výrazném rockovém rytmu a bylo tak příjemné srovnávat, jak tyto sekundární Jethro Tull fungují oproti klasickému formátu odlišně. Flétnové kudrlinky, které jsou pro písně Jethro Tull natolik příznačné, nahradil Martin Barre kytarovými aranžemi, jimiž tuto skutečnost maskoval a nutno dodat, že se mu to i vcelku úspěšně dařilo.

Sledujte rock na Facebooku:
 

Závěr koncertu nemohl pravděpodobně skončit jinak než zahráním oblíbené a osvědčené písně Locomotive Breath, jíž Martin Barre uvedl nevšedním rockovým prologem. Opět by se člověk opakoval, ale je smutným faktem, že v Jethro Tull v posledních letech už mašinka dávno nejezdí tak rychle jako dříve. Díky mladému zpěvákovi si ale posluchači v Retro Music Hall mohli vyslechnout tuto píseň v plné rychlostní formě, což byl zajisté osvěžující zážitek. Takřka dvouhodinový koncert byla opravdu poctivá rockeřina a Martin Barre se opravdu nemá za co stydět. Pořád má v hudbě co předávat.

 

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Interpol odehrají první koncert k 15. výročí debutové desky v Praze

    Je tomu již 15 let, co americká indie rocková sebranka Interpol vydala svou první, přelomovou desku Turn On The Bright Lights a patřičně se toto výročí rozhodla oslavit s fanoušky na území Evropy, Ameriky a Mexika 29 speciálními koncerty, na kterých zahrají album od začátku až do konce.

  • Colours of Ostrava: Poslední den s Katarzií a Jamiroquai

    Poslední den Colours of Ostrava byl ve znamení studené sprchy. Netýkala se však žádného hudebního zklamání, ale průtrže mračen, která v podvečerních hodinách doslova propláchla celý areál Dolních Vítkovic.

  • Foto: Jethro Tull + Stromboli, Konopiště, 21. 7. 2017

    Příjemný podvečer v amfiteátru pod zámkem Konopiště odstartovala skupina Jeseter. Pak již nastoupili očekávamí Jethro Tull v čele s frontmanem Ianem Andersonem. Perfektní zvuk, skvělé výkony všech muzikantů, neúnavný Anderson teatrálně pobíhající a tančící pódiem na jedné noze. Největší pecky kapely, úžasná flétna, hutná kytara… jen ten zpěv Iana Andersona už není pochopitelně to, co býval v 70. letech, ale koncertu to nijak neuškodilo. Pořadatelská agentura a služba by si zasloužila zvláštní odstavec - poněkud přehnané “bezpečnostní opatření” před pódiem (kde je beztak propadliště cca v šířce 20 metrů), fronty na stáncích na 1,5 hodiny nebo i déle, občas arogantní ochranka… Setmělo se a nastoupili Stromboli v původní sestavě. Koncert otevřelo Sandonoriko, následoval blok novějších songů v angličtině, trochu chladněji přijímaný (všichni čekali na legendární hity kapely), i když některé písně měly také obrovskou sílu a velkou instrumentální hodnotu. Pak již konečně došlo na Carmen, Villa Ada, Veliké Lalulá, Košilela... nadšeně přijímané publikem. Precizní zvuk, skvělý výkony Báry Basikové, nezaměnitelná kytara Michala Pavlíčka, který si hru opravdu užíval a servíroval vygradovaná sóla i jemné polohy… Kapela přidala lehce pro ni netypickou “funkovou” Okolo ohňů, ale ani poté ji ovace publika nenechaly odejít ze scény na dlouho. Ó hory, ó hory, závěr, který musel přijít! Díky za krásný večer!

  • Foto: Colours of Ostrava, 22. 7. 2017

    Colours of Ostrava 2017 je minulostí. Poslední den jedné z největších hudebních akcí sezóny přinesl vystoupení Afro Celt Sound System nebo českého zpěváka Davida Kollera. V posledních hodinách také na festivalový areál dopadla silná bouřka. Ani ta však nezabránila fanouškům užít si show dalších headlinerů Jamiroquai či koncert skupiny Justice, který program na největších stagích zakončil.