Objev století: Mark Guiliana aneb ve vesmíru nejsme sami Doporučený

V neděli 13. prosince proběhlo v Jazz Docku hudební sympozium, v jehož rámci byl zveřejněn nejnovější objev – planeta „Beat Music" s pěti mimozemšťany, v čele s Markem Guilianou.

Mark Guiliana v Jazz Docku 13. prosince 2015 Mark Guiliana v Jazz Docku 13. prosince 2015 Foto: Jakub Macháček/musicweb.cz

Pocit, že jsem se ocitla v jiném vesmíru, se ve mně usídlil již během poslechu předkapely, a to při zaznění poslední skladby, kterou bych osobně nazvala: „Prostor pro floor-tom a tibetskou misku". Skutečně, pojetí bubeníka spočívalo v rytmickém kroužení okraji tibetské misky, či jakéhosi misce podobného kalíšku, po bláně kotle. A to byl teprve začátek. Jakmile udeřili Beat Music, přechod do další dimenze byl nezbytnou podmínkou pro následující poslech.

Mark Guiliana, leader kapely, je především světoznámý bubeník „par excellence", ale také lektor, skladatel a zakladatel nezávislé nahrávací společnosti Beat Music Production. Time Out London o něm píší: „Co se stane, když sečtete hard bopové bubenické mistry Elvin Jonese a Arta Blakey s bicím automatem Roland 808, výsledek vydělíte pomocí J Dilla a vynásobíte silou Squarpushera? Odpověď: Mark Guiliana".

Kromě vlastní tvorby s kapelami Beat Music a Heernt, natočil Mark v roce 2014 v duu s Bradem Mehldauv velmi progresivní album s Brad Mehldauem – Mehliana: Taming the Dragon. Nutno zmínit, že si ho ke spolupráci vybrali současné hudební špičky, jako například: Donny McCasslin, Gretchen Parlato, Avishai Cohen či Matisyahu. Právem je tedy Mark Guiliana považován za jednoho z nejprogresivnějších bubeníků současnosti, v pražském Jazz Docku svůj titul přinejmenším potvrdil.

Sledujte jazz a blues na Facebooku:
 

V první skladbě mohl člověk na chvíli nabýt dojmu: „to bych zahrál/a taky"... muzikanti si dali záměrně velmi záležet s rozjezdem, kdy si narvaný prostor klubu napřed zahřáli, a až v další skladbě ukázali své umění ve vší síle. Gradovali do takových výšin, že bylo těžké si představit, navázání ještě něco dalšího, aby to v porovnání s předešlým, nevyznělo jako dětská říkanka. Hudba pulzovala a proudila od chaoticky ruchových černých děr, přes pasáže pevné a klidné, jen pomalu zvyšující napětí, k naprosto šíleným instrumentálním sólům, opět se zklidňujícím - a nebo naopak gradujícím - v improvizované souhře mistrů. Vody perfektně čistého zvuku brázdili kromě Marka také Chris Morrissey na basu, Jason Lindner s klávesami a Steve Wall za elektronickým pultem.

 

 

Disharmonické promenády přecházely přes dokonale posazené reggae tanečním krokem do jazzové improvizace a zpět, jednotlivé části byli propojovány naprogramovanými proslovy, které mistr DJ prohnal všemi možnými i nemožnými efekty a podkresy. Celá tato směsice jazz-elektronické fúze útočila na emoce s nekompromisním nátlakem - vzorek českého národa v zastoupení přítomných posluchačů jásal, přidávalo se dvakrát, celý koncert byl snímán Českým rozhlasem a já mohla s vděčností zatleskat muzikantským mistrům za to, že vkládají své síly do hudební tvorby, a naše kultura je proto na takové špičce, jak ji reprezentují pánové s krycím názvem Beat Music.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Soutěžte o 3x1 lístek na Respect festival 2018

    Víkend 16. a 17. června na Louce pod Bruselskou cestou na Výstavišti v pražských Holešovicích bude patřit již 21. ročníku festivalu world music Respect festivalu pořádaného agenturou Rachot v čele s Borkem Holečkem. Pojďte s redakcí musicweb.cz soutěžit o vstupenky na tento dvoudenní maraton už nyní!

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 18. 11. 2017

    Třetí a závěrečný večer hned naplno rozjela polská skupina Cheap Tobacco s úžasnou zpěvačkou Natalií Kwiatkowskou, kteří v Šumperku nejsou žádnými nováčky. Po nich jsme byli naladění do temné, psychedelické hudby Hugo Race & Michelangela Russo a teprve další kapela, „divoké dračice“ z New Yorku Jane Lee Hooker to pořádně rozjely. Nejen že skvěle zahrály, ale předvedly i velice živou show na podiu. Eric Bibb zahrál klasické blues na akustickou kytaru a po něm již následoval hřeb tohoto večera Mr. Sipp. Na závěr pořádný nářez elektrického blues !

  • Bobby McFerrin se vrací do Prahy

    Hvězda, co už několik desetiletí boří všechna hudební pravidla. Desetinásobný držitel Grammy, autor patnácti alb, prodaných ve více než 20 milionech kopiích, který smazává rozdíl mezi pop music a uměním. S bosýma nohama pobíhá po pódiích nejslavnějších světových scén, objevuje nepopsané hlasové rozsahy, inspiruje celou novou generaci a cappella zpěváků, ovlivňuje beatboxery. To je Bobby McFerrin.

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 17. 11. 2017

    Druhý večer bluesového festivalu byl opět skvělý! Pořadatelé nám i tentokrát nachystali pořádnou porci dobré muziky - zahájení patřilo „starým známým“ Slovak Blues Project a po nich následovala nepřehlédnutelná a zatím jediná bluesmanka Bex Marshall s Blues Bandem. Řádnou porci jazzu nám naservíroval skvělý John Medeski’s Mad Skillet a všechny zde zaujal suzafonista Kirk Joseph. Zac Harmon se svojí kapelou předvedli parádní pódiovou show a poslední vystoupení tohoto večera patřilo foukačkářům – Blues Harp Explosion feat. Billy Branch, James Harman a Magic Dick. Na závěr se všichni vystupující opět sešli na pódiu a zcela netradičně pokračovali v jam session.