Objev století: Mark Guiliana aneb ve vesmíru nejsme sami Doporučený

V neděli 13. prosince proběhlo v Jazz Docku hudební sympozium, v jehož rámci byl zveřejněn nejnovější objev – planeta „Beat Music" s pěti mimozemšťany, v čele s Markem Guilianou.

Mark Guiliana v Jazz Docku 13. prosince 2015 Mark Guiliana v Jazz Docku 13. prosince 2015 Foto: Jakub Macháček/musicweb.cz

Pocit, že jsem se ocitla v jiném vesmíru, se ve mně usídlil již během poslechu předkapely, a to při zaznění poslední skladby, kterou bych osobně nazvala: „Prostor pro floor-tom a tibetskou misku". Skutečně, pojetí bubeníka spočívalo v rytmickém kroužení okraji tibetské misky, či jakéhosi misce podobného kalíšku, po bláně kotle. A to byl teprve začátek. Jakmile udeřili Beat Music, přechod do další dimenze byl nezbytnou podmínkou pro následující poslech.

Mark Guiliana, leader kapely, je především světoznámý bubeník „par excellence", ale také lektor, skladatel a zakladatel nezávislé nahrávací společnosti Beat Music Production. Time Out London o něm píší: „Co se stane, když sečtete hard bopové bubenické mistry Elvin Jonese a Arta Blakey s bicím automatem Roland 808, výsledek vydělíte pomocí J Dilla a vynásobíte silou Squarpushera? Odpověď: Mark Guiliana".

Kromě vlastní tvorby s kapelami Beat Music a Heernt, natočil Mark v roce 2014 v duu s Bradem Mehldauv velmi progresivní album s Brad Mehldauem – Mehliana: Taming the Dragon. Nutno zmínit, že si ho ke spolupráci vybrali současné hudební špičky, jako například: Donny McCasslin, Gretchen Parlato, Avishai Cohen či Matisyahu. Právem je tedy Mark Guiliana považován za jednoho z nejprogresivnějších bubeníků současnosti, v pražském Jazz Docku svůj titul přinejmenším potvrdil.

Sledujte jazz a blues na Facebooku:
 

V první skladbě mohl člověk na chvíli nabýt dojmu: „to bych zahrál/a taky"... muzikanti si dali záměrně velmi záležet s rozjezdem, kdy si narvaný prostor klubu napřed zahřáli, a až v další skladbě ukázali své umění ve vší síle. Gradovali do takových výšin, že bylo těžké si představit, navázání ještě něco dalšího, aby to v porovnání s předešlým, nevyznělo jako dětská říkanka. Hudba pulzovala a proudila od chaoticky ruchových černých děr, přes pasáže pevné a klidné, jen pomalu zvyšující napětí, k naprosto šíleným instrumentálním sólům, opět se zklidňujícím - a nebo naopak gradujícím - v improvizované souhře mistrů. Vody perfektně čistého zvuku brázdili kromě Marka také Chris Morrissey na basu, Jason Lindner s klávesami a Steve Wall za elektronickým pultem.

 

 

Disharmonické promenády přecházely přes dokonale posazené reggae tanečním krokem do jazzové improvizace a zpět, jednotlivé části byli propojovány naprogramovanými proslovy, které mistr DJ prohnal všemi možnými i nemožnými efekty a podkresy. Celá tato směsice jazz-elektronické fúze útočila na emoce s nekompromisním nátlakem - vzorek českého národa v zastoupení přítomných posluchačů jásal, přidávalo se dvakrát, celý koncert byl snímán Českým rozhlasem a já mohla s vděčností zatleskat muzikantským mistrům za to, že vkládají své síly do hudební tvorby, a naše kultura je proto na takové špičce, jak ji reprezentují pánové s krycím názvem Beat Music.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Foto: Fernando Saunders, Olomoucké kulturní prázdniny, 26. 7. 2018

    Americký baskytarista a zpěvák Fernando Saunders odehrál s kapelou skvělý koncert uprostřed města Olomouce u Terezské brány! Zcela zdarma si jej mohli poslechnout všichni příznivci dobré hudby v rámci Olomouckých kulturních prázdnin. Koukněte na krátký fotoreport z této akce.

  • Jack Broadbent a Toronzo Cannon chystají společný bluesový večer

    Liver Music připravují na říjen tohoto roku další ze skvělých bluesových večerů Prague International Bluenight, tentokrát s pořadovým číslem 127. V pražském Lucerna Music Baru zahrají dva samostatné koncerty v jeden večer představitelé současné bluesové scény „mistr slide kytary" Brit Jack Broadbent a jeden z nejžhavějších chicagských bluesových hudebníků Američan Toronzo Cannon. Taková příležitost vidět dva bluesové hudebníky hned v jeden večer se jen tak nenaskytne, takže stačí jen vyrazit!

  • Colours of Ostrava 2018: Poslední dny ve znamení zpěvaček

    Poslední dva dny festivalu ovládly ženy. Pro první den a největší scénu to platilo téměř do písmene, ženskou hegemonii totiž narušil až po půlnoci Paul Kalkbrenner.

  • Foto: Colours of Ostrava druhým pohledem, 21. 8. 2018

    Závěrečný den festivalu Colours of Ostrava 2018 nabídl opět neuvěřitelné hudební zážitky. Na Fresh Stage se roztančila bubenice a zpěvačka Dobet Gnahoré. Posluchači elektroniky si přišli na své u polského dua Kamp! Podívejte se na fotoreport. Na hlavní hvězdy dne se poté podívejte zde