Pat Metheny potvrdil roli kytarového mága Doporučený

Téměř zcela zaplněná hala Fora Karlín byla dne 4. června svědkem strhujícího koncertu Pata Methenyho.

Pat Metheny vystoupil 4. 6. 2017 ve Foru Karlín, šlo o kytarový svátek. Pat Metheny vystoupil 4. 6. 2017 ve Foru Karlín, šlo o kytarový svátek. Foto: Tomáš Feuerstein/musicweb.cz

An evening with Pat Metheny, tedy večer s Patem Methenym, se splnil doslova. Koncert totiž nakonec trval téměř tři hodiny, ale je pravda, že posluchač si tohoto faktu málem ani nevšiml a to i přesto, že přestávky mezi jednotlivými skladbami byly minimální. Samotný úvod koncertu byl netypický. Metheny je znám svým experimentováním s neobvyklými druhy kytar a předvedl to již na úvod koncertu, kdy na pódium nakráčel sám, pouze s akustickou kytarou, pravda takovou, kterou byste např. ve vybavení zarytého folkaře (ale nejen jeho) těžko hledali. Od roku 1984 totiž používá speciální typ akustické kytary Manzer, která v sobě zvukově zahrnuje prvky nejen klasické sedmistrunné akustické kytary, ale i čtrnáctistrunné a navíc obsahuje řadu dalších znějících strun, takže nakonec je možné na tento nástroj napodobit i zvuk harfy. Dohromady s octaverem na basové struny pak mohl Metheny nahradit i basovou kytaru a vykouzlit na úvod velmi netypickou atmosféru.

 

 

Na druhou skladbu se již přidala celá kapela ve složení: Linda Oh na kontrabas a baskytaru, Gwilym Simcock na piano a jeho dlouholetý spoluhráč Antonio Sanchez na bicí. Úvodní část koncertu byla zahřívací ale už od první vteřiny byl člověk naprosto vtažen do děje a zároveň uchvácen barvami, které se z pódia linuly. Zazněly skladby zejména z období Pat Metheny Group např. Better Days Ahead či Have You Heard a v neposlední řadě také jedna z jeho nejznámějších skladeb vůbec, James.

Pravda, ovšem v takovém zaranžování, které by člověk nečekal. Podstatnou část skladby totiž tvořilo skupinové sólo kytary a bicích, přičemž zpočátku hrál Pat Metheny takřka sám a jak by se řeklo "hodně za roh". V postupně gradující skupinové improvizaci mu zdatně sekundoval Antonio Sanchez, který hrál neskutečně po celou dobu koncertu, kdy byl schopen hrát sólo, šlapat na hi-heat a zároveň ještě nohou ovládat i tamburínu. Právě na této skladbě lze ilustrovat obrovskou spontánnost a experimentování, které provázelo celý večer, přičemž dirigentem a zároveň katalyzátorem těchto okamžiků byl IMG 9095vždy Pat Metheny, u něhož si nešlo nevšimnout, že si hudbu užívá doslova od první vteřiny.

Při sólech ostatních spoluhráčů se vždy přiblížil až k nim a se zavřenýma očima a pohupováním hlavy si jejich sóla užíval. Přibližně úvodních 45 minut hrál Metheny na lubovou kytaru, kterou pro něj postavil kytarář Daniel Slaman, pak přišel čas i na jeho syntezátorovou kytaru Roland. Skladby se staly údernější a bylo znát, že i ostatní spoluhráči se více rozehřáli. Nutno také vyzdvihnout výkony obou nových členů Methenyho ansámblu, pianistu Gwilyma Simcocka a kontrabasistku Lindu Oh.

Simcockovi jsme do tváře příliš neviděli, což je škoda (hrál na velké křídlo takřka obrácen zády k lidem). Je však dost možné, že to bylo právě z důvodu, který jsem naznačil výše. Metheny totiž evidentně preferuje na pódiu osobnější a těsnější kontakt a právě toto rozestavění mu to umožňovalo nejlépe. V první části koncertu často Simcock spíše dobarvoval (ale skvěle!), ale mezitím se vždy blýskl krásně vystavěným sólem. Z jeho hry také bylo cítit, že mu není cizí ani klasika. Linda Oh, žena v pozadí, předvedla virtuozitu při hře na kontrabas a obrovskou variabilitu, ať už se jednalo o zpěvné Methenyho skladby, takřka freejazzové momenty v jedné ze skladeb či o velmi rychlé "čtyři", které dohromady se Sanchezovými bicími krásně "šlapaly".

Přibližně ve druhé třetině koncertu přišel čas, aby si Metheny zahrál jen v duu a to se všemi spoluhráči. S každým to bylo skvělé a s každým to bylo jiné. Zejména duo s Gwilymem Simcockem patřilo k jednomu z vrcholů večera. Jednu z Methenyho zpěvných skladeb zahrála dvojice s obrovskou lehkostí a radostí. S Lindou Oh si střihl intimnější baladu a s Antoniem Sanchezem později rozboural halu, pravda, rozboural ji v tomto případě zejména Antonio Sanchez. Po této asi 30minutové vsuvce se kapela vrátila ještě na pódium na pár skladeb a pak se skromně s publikem rozloučila. Samotný koncert pak skončil tak, jak začal. Tedy s Patem Methenym na pódiu pouze s akustickou kytarou, tentokrát se starým Ovationem. Zazněla Medley skladeb Minuano a Last Train Home, přičemž mezitím si mistr "jen tak hrál" a nechal se unášet inspirací.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

Pat Metheny je jedním z mála jazzových hudebníků, kteří dokážou hrát a skládat hudbu, která je zároveň přístupná velkému spektru lidí s často odlišným vkusem. Nedělní koncert byl zcela jistě jednou z hudebních událostí roku a nezbývá, než doufat, že k nám Metheny přijede opět co nejdříve.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Foto: Diana Krall, DRFG Arena Brno, 20. 9. 2017

    Jazzová zpěvačka a klavíristka Diana Krall si svým podmanivým hlasem získala posluchače velké brněnské DRFG Areny téměř okamžitě. Také špičkoví muzikanti její doprovodné kapely oslňovali svými excelentními sóly. Pro všechny velký zážitek. Prostě - byla to špica!

  • Rozhovor s pianistou Jasonem Moranem: Budoucnost jazzu závisí na empatii

    Jazzový pianista Jason Moran vystoupí 29. října znovu v rámci festivalu Struny podzimu v pražském Divadle Archa. Představí In My Mind: Monk at Town Hall, 1959, futuristický projekt, kterým vzdá hold legendě jazzového klavíru a kompozice Theloniu Monkovi. 

  • Jedinečná Rhonda Vincent oslnila české publikum špičkovým bluegrassem

    Doslova dechberoucí zážitek se naskytl těm, kteří se večer 6. září vypravili do pražského Rudolfina. Jeviště Dvořákovy síně zcela ovládla „královna bluegrassu" Rhonda Vincent se svojí kapelou The Rage, jejichž strhující výkon byl dokonalým příkladem toho, jak má vypadat kvalitní hudební vystoupení.

  • Soutěžte o 2x1 lístek na koncert Yat- Kha

    V samém centru Asie, v sibiřské republice Tuva, se zrodil hrdelní zpěv, unikátní vokální technika, kterou v tradiční formě ve světě zpopularizovala skupina Huun Huur-Tu. U jejího zrodu stál zpěvák ze skupiny Yat- Kha, který tuto bezkonkurenčně nejsyrovější pěveckou metodu propojil s rockovým zvukem. Ten, kdo zažil naživo například jakutskou skupinu Ayarkhaan nebo kanadskou Inuitku Tanyu Tagaq, ví, co může od hrdelního zpěvu očekávat. Opravdu jedinečný a exotický zážitek pak slibuje Futurum 22. listopadu, protože právě v ten den tam vystoupí Yat- Kha se svou syrovou punk-rockovou Sibiří! Tak si to přece nenechte ujít a pojďte s musicweb.cz soutěžit o lístky!