Respect festival 2015 se nenechal zdolat ani bouřkou

Pražská Ladronka se v sobotu 13. června oděla do hávu etnické hudby v podobě Respect festivalu. Na víkend bylo hlášeno pěkné letní počasí, ale neočekávaná bouřka lehce zkomplikovala jednotlivá vystoupení sobotního programu. Nicméně kytarista Paolo Angeli nebo indická diva Susheela Raman stejně předvedli svou hudební virtuozitu po svém.

Susheela Raman na Respect Festivalu Susheela Raman na Respect Festivalu Foto: Martin Chochola/musicweb.cz

První den startoval program od dvou hodin odpoledne. Přesně v dobu, kdy spadly první kapky, vystoupil na pódium první účinkující – italský kytarista Paolo Angeli. Nejeden posluchač si mohl klást otázku, zdali tento hudebník utáhne sólový koncert pouze se svou kytarou. Odpověděl ihned s prvními tóny. Instrumentální hudba tohoto Itala doslova žhnula virtuozitou. S pražci si nedělal žádnou hlavu, prsty nechal běhat a rozezníval je v různých tklivých harmoniích, ale o experiment či divokost se nejednalo. Poklidně, nijak překvapivě, se držel této hry po celou dobu svého koncertu.

Jeho dvanáctistrunná kytara však vyžadovala nutné soustředění, a tak jeho koncert působil v některých chvílích jako lyrický přednes. Gradace nastala s připojením smyčce, kterým rozezněl struny kytary, jako by se jednalo o smyčcový nástroj. Paolo obstaral příjemný vstup do osmnáctého ročníku Respect festivalu a divákům připravil výrazné kytarové umění.

V lyričnu se pokračovalo nadále, stejně jako v sólovém vystoupení. Po krátké přestávce se na stejném místě objevila portugalská lyrická kytaristka a zpěvačka Lula Pena. Hudebnice představila žánr portugalského fada, teskného a melancholického projevu jižanského národa, s brilantním kytarovým přednesem. Avizované propojení fada s, můžeme říci, blízkým příbuzným žánrem - šansonem-, se projevovalo jen nepatrně. Lula Pena se dokáže vypořádat s vlastní hudbou po svém.

Velký důraz při svém vystoupení kladla i na texty, především na jednotlivá slova. I když posluchač nerozuměl portugalsky, její frázovitost a velmi vřelá snaha o sdělení mu pomohly k porozumění. Žánr spojený s nelehkou historií Portugalska, žánr Amálie Rodriguez nebo Marizy však působil odlišně. Folkový prvek chvílemi odkazoval na jihoamerické státy a na básnický přednes například písničkářky Violetty Parra. Posluchač dostal hned zpočátku velkou dávku přemýšlivosti a hudby, u které se sice nedalo tolik tančit, ale dokázala oslovit svým identickým zvukem. Počasí vyjadřovalo dosti podobné emoce. To byli Paolo Angelo a Lula Pena.

 

 

Během druhého vystoupení dne sice několikrát sprchlo, ale jednalo se jen o krátké přeháňky. Před třetím koncertem však mračna zavelela – do stanů! Hromy a blesky spolu s lijákem ochromily na nějakou chvíli festival a čekalo se, až se déšť dostatečně vyřádí. Většina publika se schovala do přilehlých stánků, kde se předtím prodávalo jídlo, pití, oblečení nebo se podepisovali nejrůznější petice. Zbývající vytáhli výbavu v podobě pláštěnek a přečkali smršť schovaní přímo na louce před pódiem.

Podívejte se na fotogalerii z prvního dne Respect festivalu

S příchodem indické divy Susheely Raman, která dokáže svým hlasem během chvilky uhranout, se na obloze ukázalo i několik duh a mohlo se pokračovat. Spolu s kapelou připravila živelné vystoupení, do kterého zapojila svou čarovnou moc hlasu. Pojetí indických skladeb, které ovšem již nahlédly do západního světa, unášel dráždivý hlas plný temperamentu, energie a živelnosti. Susheela je neuvěřitelnou zpěvačkou, zvláště exotickou pro Evropana, ale také dobrou herečkou, protože při jejím vystoupení mluví i její tvář, její oči i její ladné pohyby a posluchače vtahuje do své hudby a uhranuje.

Sledujte jazz a blues na Facebooku:
 

I když je některé ze znamení v určité kultuře zažité jako zlé, nemusí být tato pověra vždy platná. Takovým příkladem je i Salif Keita, albínský hudebník z Mali, který upoutal svým hlasem, jež se již za ta léta přiblížil uším západoevropského posluchače. Poslední kapelou večera se stali afričtí Abavuki.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Jubilejní Khamoro slibuje výjimečný program

    Jubilejní ročník festivalu Khamoro představí současnou i tradiční romskou kulturu během intenzivního týdne plného hudby, tance, divadla, a dalších akcí od 27. května do 2. června v Praze. Mezi hosty nechybí velká jména romské kultury, výrazné a inspirativní osobnosti mezinárodního renomé.

  • Foto: Gypsy Kings, Forum Karlín, 18. 4. 2018

    Gipsy Kings je francouzská hudební skupina, jejíž hudební styl vychází z flamenca i jiných hispánských stylů a romské hudby. Kapela, která již dlouho na hudební scéně působí a dokáže svým temperamentem roztančit snad každého, vystupuje pod názvem The Original Gypsies of Camargue. Podívejte se na fotografie z koncertu!

  • Foto: Park Jiha, Jazz Dock, 14. 4. 2018

    Korejská hudba byla dlouho neprávem opomíjeným tématem. Ze země, kdysi řazené k „asijským tygrům“, se v poslední dekádě stává hudební tygr. A takovým představitelem je i Park Jiha. Podívejte se na fotogalerii z koncertu!

  • Foto: Bamba Wassoulou Groove, Palác Akropolis, 9. 4. 2018

    Když Afričané objevili kytaru, byl to počátek fascinující éry. Na její hmatník totiž přenesli melodie hrané na místní loutny, čímž vytvořili styly zcela mimo obzor západních hráčů. K mistrům patřil Zani Diabaté z Mali se skupinou Super Djata Band, která byla silnou konkurencí pro Les Ambassadeurs, s nimiž zpíval Salif Keita. Na odkaz průkopníků Super Djata Band navázal jejich bubeník, který založil Bamba Wassoulou Groove spolu se třemi malijskými kytaristy. Podívejte se na fotoreport z koncertu této kapely.