Rick Wakeman zahrál v Pekle Doporučený

V neděli večer bylo před plzeňským Peklem rušno. Fronta návštěvníků na koncert Ricka Wakemana byla více než sto metrů dlouhá a ačkoli věkový průměr návštěvníků se v drtivé většině shodoval s věkem členů kapely Yes, ve které Wakeman působil, na své si přišli nakonec všichni.

Rick Wakeman Rick Wakeman Foto: Martin Adamovský/musicweb.cz

Než se několik stovek dychtivých posluchačů naměstnalo do celého sálu, trvalo to výrazně déle, než organizátoři předpokládali, a proto koncert začal asi s 25minutovým zpožděním. Už od prvních vteřin koncertu bylo jasné, že Wakeman není jen výborný hudebník, ale i obratný, velice vtipný a bezprostřední řečník. Před každou skladbou totiž několika větami nadcházející skladbu představil a často chod večera osvěžil i vtipnými komentáři (např. souvislost jeho díla The Six Wives Of Henry VIII – Šest manželek Jindřicha VIII. s jeho vlastními manželstvími, kterých bylo prý téměř stejně jako v případě anglického krále, ale vyšly nakonec pro Wakemana výrazně dráž). 

Celý koncert byl koncipován jako průřez Wakemanovou tvorbou. V úvodu po známém Pachelbelově kánonu vzpomněl na své začátky, kdy jako studiový muzikant spolupracoval s Davidem Bowiem a Catem Stevensem. wakeman 02Zazněla Stevensova známá skladba Morning Has Broken a Life On Mars od Davida Bowieho. Velkou část večera věnoval i svým konceptuálním dílům, ať už to byla skladba Merlin the Magician z jeho Legend Krále Artuše, a nebo obrazy několika manželek z již zmíněného alba The Six Wives Of Henry VIII.  V případě, kdy bylo nutné použít orchestr (tak jako v jednom úryvku z alba Journey to the Centre of the Earth), byla orchestrální nahrávka puštěna (sice potichu, ale přece) do beden. 

Co se týče Wakemanova "nádobíčka", na pódiu bylo přistavené velké křídlo Petrof (podobného Petrofa má mistr, jak sám poznamenal, i doma) a dále pak dvoje klávesy, které ale za celý večer použil jen v několika skladbách. Před koncem celého večera přišel čas na další, možná vůbec nejvýznamější etapu v jeho životě, a to na skladby kapely Yes.

Na křídlo zazněla nejprve And You And I a posléze Wonderous StoriesWakemanův styl hodně vychází z klasiky (kterou také studoval), ale v průběhu koncertu dokázal zabrousit občas i do "neklasických" stylů. Je ovšem pravda, že celkový výraz jeho hraní na křídlo, které používal (a je to možná trochu škoda) v drtivé většině skladeb, začal postupně působit poněkud jednotvárně. Stylová šíře však rozhodně Wakemanovi nechybí a dokáže zahrát leccos, od baroka (to když rozezněl varhanní zvuk na klávesách) až k hutnému boogie, tak, jako v jednom z přídavků.

Sledujte jazz a blues na Facebooku:
 

Účastníci koncertu (řada z nich také z Německa a ostatních koutů ČR) byli ale nadmíru spokojeni a donutili Wakemana, aby se vrátil nakonec na pódium hned dvakrát. 

 

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Arcade Fire v Praze: Jedna z nejlepších koncertních kapel vystoupila před poloprázdnou halou

    Skupina Arcade Fire poprvé vystoupila u nás a představila svou téměř dokonalou až extatickou show a vzor muzikantství. Možná by stačilo napsat pár superlativů a recenze by byla hotová, když jedinou vadou koncertu bylo, že se jeho intenzita chvílemi až nedala vydržet.

  • Foto: Michal Pavlíček, Střelecký ostrov, Praha, 14. 6. 2018

    Michal Pavlíček vystoupil v červnový večer pod širým nebem v příjemném prostředí Střeleckého ostrova se svou kapelou ve složení Miloš Meier - bicí, Martin Ivan - basa, Michal Nejtek – klávesy. Představili zde skladby z právě natáčeného sólového alba Michala Pavlíčka Pošli to tam, které vyjde v září u Warner music. Začátek koncertu obstaral smyčcový Pavel Bořkovec Quartet, který v instrumentální podobě předvedl skladby od Rolling Stones, Black Sabbath a Pražského výběru. pak již přišla chvíle pro Michala Pavlíčka a jeho kapelu.

    Sledujte Musicweb na Facebooku:
     

    Výtečná práce se zvukem na kterou jsme u něj již zvyklí a precizní instrumentální výkony ovšem bez samoúčelného exhibování, zato procítění a emoce v každém tónu a akordu. Po skladbách z připravované desky již publikum vřele přivítalo Báru Basikovou kterou pamatujeme po boku Michala Pavlíčka v legendární kapele Stromboli od které zaznělo několik skladeb. Poté se opět připojil Pavel Bořkovec Quartet  kterým kapela zahrála dávnou skladbu Pražského výběru Olda je přítel můj, dále pak kapela zahrála v instrumentální podobě písničku Villa Ada od Stromboli spolu s hostem - houslistou Janem Mráčkem. Dalším hostem byl energický Matěj Ruppert s kterým vypálil Michal Pavlíček a jeho parta dvě písně od Matějovi domovské kapely Monkey Business. Večer završil symbolický duet Michala. Pavlíčka s Bárou Basikovou Veliké Lalulá

  • Foto: Ozzy Osbourne, Letiště Letňany, Praha, 13. 6. 2018

    Ve středu 13.6. vystoupil na pražském letňanském letišti legendární Ozzy Osbourne, který se zde rozloučil s českým publikem. Před samotným Ozzym zahráli hned tři „předskokani“. Jako první se představili španělští heavymetalový hudebníci Lords of Black. Hned po nich následoval sólový projekt zpěváka z Korn Jonathana Davise. V neposlední řadě vystoupila americká superskupina Hollywood Vampires, která v čele se zpěvákem Alice Cooperem, kytaristou Joe Perrym a Johnny Deppem sklidila zasloužené ovace. Závěr večera již patřil samotnému Ozzymu, který během 90 minut přehrál své největší hity. Podívejte se na fotografie, které byly pořízeny přímo z kotle pod pódiem.

  • Hvězdnou sestavu účinkujících na festivalu Rock Heart 2018 uzavírají W.A.S.P.

    Zámecký amfiteátr v Moravském Krumlově bude v druhé polovině srpna, přesně ve dnech 17.-18.8. již potřetí dotvářet unikátní atmosféru festivalu Rock Heart, který letos láká na dosud nejsilnější program ve své historii. Ten budou zdobit především Hammerfall, Epica, Sodom a nově také W.A.S.P.