Sobotní Respect festival 2017 ovládli Balanescu Quartet

Každý rok patří jeden víkend v červnu Respect festivalu, který nabízí přehlídku hudebníků z nejrůznějších částí zeměkoule. Jinak tomu nebylo ani letos a sobota 17. června odpoledne na Výstavišti v Holešovicích zahájila první den.

Balanescu Quartet ovládli sobotní program festivalu s přehledem Balanescu Quartet ovládli sobotní program festivalu s přehledem Foto: David Webr/musicweb.cz

Větší část sobotního programu obstaraly evropské země, ale rozhodně nešlo o tradiční evropské folklórní žánry. První vystupující kapelou se stali Radio Cos ze Španělska. Byť ze Španělska, více rozpoznatelné prvky jejich hudba čerpala z afrických vlivů, které samozřejmě k této zemi na Pyrenejském ostrově neodmyslitelně patří. Rytmu vévodily tamburíny a zpěv, energické a znatelně veselé rytmy a především výrazný zpěv. Na začátek byl rozhodně výběr temperamentní pětice ze Španělska povedený, nicméně druhá kapela patřila k tomu nejlepšímu, co letošní Respect festival nabídl. Rumunsko-britská spolupráce se projevila v Balanescu Quartet pod vedením rumunského houslisty Alexandra Balanescu. Dva houslisté, jedna houslistka a jeden violoncellista rozjeli perfektně zkomponované vystoupení.

Zprvu se spíše přibližovali klasické hudbě, impozantní nástupy a rychlé kmitání po strunných nástrojích doslova rozvibrovaly celé publikum. Tento instrumentální ansámbl spustil jedinečnou, technicky velice náročnou show. Skladby jako East, Computer LoveThe Model nebo Still with me byly výrazné a upoutaly až balkánsky znějícím folklórem, který navazuje na odkaz zpěvačky Marie Tanase. Poté si ale vyzkoušeli zcela odlišnou polohu a do instrumentálních částí pronášel jeden ze členů různé proslovy. Třeba jmenoval důležité roky pro východní Evropu 2. poloviny 20. století – od úmrtí Stalina až po vstup Rumunska do Evropské unie. Zmínil i Českou republiku nebo Polsko.

Francie. Lídr Lo Cor de la Plana Manu Théron se na Respect vydal tentokrát v doprovodu nového tria. Bubínky darbouka i loutna znějící podobně jako elektrická kytara vévodily dalšímu uskupení – Sirventés. Jejich protestsongy chvilku připomínaly klasický folklór z Evropy, ale náhle zabrousily až k jasně slyšitelným arabským vlivům i ve zpěvu. Oksitánské písně jako menšinový žánr tak oživily odkaz starodávných trubadúrů.

 

 

Petr Nikl z České republiky nastoupil na pódium o něco později, než bylo původně plánováno. Jeho kraťoučké pásmo s tanci a pokřiky navázalo ale hned na předchozí vystoupení, tudíž se posluchači neměli čas ani chvilku nudit. A tak se pódium přichystalo pro další dvě kapely – hvězdy večera. Mali - země tak vzdálená, však pro hudebního fanouška známou veličinou díky Salifu Keitovi, Ali Farka Tourému, který se na Repect festival 2017 chystá také, akorát o den později, či skupině Tinariwen. Mezi tyto hudebníky se řadí i Na Hawa Doumbia, která představila hudbu, jež rituálně sloužila k dorozumívání s duchy, pomáhala lovcům a především ji vždy zpívají ženy. Šamansky znějící melodie, pronikavý hlas zpěvačky, to vše se doplňovalo a vytvářelo alespoň přibližnou domorodou atmosféru.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

Spojení evropského pojetí současné hudby v podání kytaristy Radiohead Jonnyho Greenwooda a východního pojetí Izraelce Shye Ben Tzur. Neobvyklá spiritualita, mystika Indie i Izraele a zvláštních zpěvů, to je alternativní propojení nejrůznějších kultur, které se od sebe neskutečně liší i vzdáleností, přesto však uhrane při poslechu kapely Junun, která první polovinu programu letošního festivalu ukončila. 

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Foto: Keb' Mo', Divadlo Archa, Praha, 16. 7. 2019

    Charismatický černý bluesman Keb' Mo' svým pohodovým vystoupením vytvořil v Divadle Archa skvělou atmosféru. Představil nejen svoje nové CD Oklahoma, ale zazpíval i s publikem svoje starší písně, při kterých střídal akustické i rezofonické kytary, které mu pečlivě připravoval jeho "roztleskávač" Riley. Z tohoto téměř dvouhodinového koncertu přinášíme náš fotoreport.

  • Soutěžte o 2x1 lístek na koncert Selmy Uamusse

    Mozambik patří, podobně jako Kapverdy či Brazílie, mezi kulturně navzájem spřízněné země portugalské sféry. Po hudební stránce je to ovšem zatím nezmapovaný region. O to větším překvapením je zpěvačka Selma Uamusse, která organicky spojuje dva dosud oddělené světy - živelné rytmy mosambického venkova, i funk a zvukovou psychedelii evropských klubů. Přijďte do Paláce Akropolis 29. listopadu!

  • Soutěžte o 2x1 lístek na koncert Lakha Khana

    Virtuózní houslista Yehudi Menuhin kdysi prohlásil, že temný a hypnotický tón nástroje sarangi je tím nejpřesnějším obrazem indické duše. Jedná se o paralelu evropských houslí, která je ovšem podobně jako sitar opatřena sadou rezonančních strun a užívá se jak v klasické, tak i lidové hudbě. Pojďte soutěžit s redakcí musicweb.cz o lístky na 18. listopadu do Paláce Akropolis.

  • Soutěžte o 2x1 lístek na koncert The Comet Is Coming

    Cosmic Jazz v taneční rovině aneb hudba budocnosti pozpátku. Londýnská postjazzová hvězda poprvé v České republice 19. listopadu v prostorách Paláce Akropolis!