Trio Avishaie Cohena excelovalo v Karlíně Doporučený

Izraelský baskytarista a skladatel zavítal v předvánočním čase do pražského Fora Karlín. Jeho hudba má mnoho podob, tentokrát se v návratu k jádru své tvorby představil v sestavě jazzového tria a přivezl s sebou klavíristu a skladatele Omriho Mora a bubeníka Noama Davida.

Avishai Cohen v pražském Foru Karlín 21.prosince 2017 Avishai Cohen v pražském Foru Karlín 21.prosince 2017 Foto: David Webr/musicweb.cz

Byť je Avishai Cohen jazzovou hvězdou světového formátu, nejsou jeho vystoupení v Česku nijak výjimečnou událostí. Nechceme snad snižovat nezpochybnitelnou kvalitu jeho vystoupení, ale poukázat spíše na fakt, že tento izraelský kontrabasista u nás vystoupil od roku 2004 více než dvacetkrát! České hudební publikum tak má jedinečnou možnost sledovat světovou kariéru tohoto hudebníka průběžně od počátku až dodnes.

Prohlédněte si také fotky z koncertu Avishaie Cohena

Předvánoční pražský koncert se tentokrát odehrál ve Foru Karlín, což z něj dělá zřejmě doposud největší Cohenovo tuzemské vystoupení. Naopak kapelu přivezl v minimální podobě, ve formě tria kontrabasu, klavíru a bicích nástrojů. Nabízela se tedy otázka, jak bude komorní sestava ve velkém sále fungovat a zda si lidé v předvánočním čase, který je v současnosti spíše dobou hektického shonu, najdou čas zastavit a zaposlouchat se.

 

 

Večer uvedlo krátkým půlhodinovým setem trio Roberta Balzara v doprovodu zpěváka Dana Bárty. Pak už se ovšem v napjatém očekávání zaplněného hlediště dostavily hlavní hvězdy večera. Již po prvních taktech úvodní skladby One for Mark bylo jasné, že kapela koncert této velikosti utáhne zcela s přehledem.

Jádro vystoupení tvořil zhruba hodinový průřez Cohenovou tvorbou pro jazzové trio, ve kterém zazněly známé skladby charakterizované rafinovanou a postupně se rozvíjející rytmikou s výraznými melodickými motivy. Prvky moderního jazzu se mísily s židovsko-arabskými vlivy, klasickými harmoniemi či lidovými nápěvy. Cohen tak opět dokazuje, jak široce je současný jazz rozkročený.

Emotivní projev kapely opakující nosná témata za postupného rozvíjení rytmiky vytváří velmi naléhavou atmosféru, místy přivádějící posluchače do až do stavu jakéhosi transu, který pak pravidelně vrcholí střídajícími se sóly jednotlivých muzikantů. Ta nabízejí na odiv nejen brilantní techniku, ale i přirozenou souhru v improvizačních pasážích, kde jsou si hráči rovni a tvoří harmonický celek. Příznivci kontrabasu mohli obdivovat neuvěřitelnou invenci a lehkost, se kterou Avishai Cohen v technicky obtížných pasážích ovládá svůj nástroj. Krok drželi i spoluhráči. Inspirativní klavírista Omri Mor obohatil typicky Cohenovské skladby trochou latinskoamerického koření, vynikající bubeník Noam David rozvíjel široké zvukové plochy, které dotahovaly emotivně naléhavou atmosféru Cohenových skladeb k dokonalosti. Tuto část vystoupení završila vypalovačka Seven Seas, kdy bouřlivá gradace zvedla za mohutných ovací ze židlí celý sál.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

K přídavkům se kapela nenechala dlouho přemlouvat. K předchozí pasáži už nebylo co dodat, publikum bylo vyždímané, a tak se kapela ponořila do odlišných vod a dodala koncertu další rozměr. Avishai Cohen ukázal, že je mistrem nejen kontrabasu a zazpíval v doprovodu klavíru píseň Alfonsina Y El Mar. Poté již zavládly latinskoamerické rytmy, publikum vyzvané k tanci proměnilo sál v taneční parket a koncert na sezení se definitivně proměnil v koncert na stání. Vystoupení pak trio uzavřelo uhrančivou skladbou Remembering. Finální tečkou večera se po bouřlivém potlesku stala Cohenova melancholická sólová interpretace písně Motherless Child z nového alba 1970, které už zaplulo poměrně daleko od jazzových vod. Skladba tak byla zároveň pozvánkou na dubnový Cohenův koncert, kdy projekt 1970 představí českému publiku v rámci JazzFestu Brno. Můžeme se tedy jen těšit na další z mnoha Cohenových inkarnací.

Pro redakci musicweb.cz napsal Michal Havlák.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Joe Bonamassa spasil bluesrockovou scénu

    Kytarista, skladatel, textař a zpěvák. Hudebník každým coulem Joe Bonamassa už má na kontě 13 studiových alb a to je mu teprve 41 let. Sám novou desku Redemption považuje za velmi ambiciózní počin, což na 12 autorských skladbách dokazuje více než dostatečně. Odklání se od svých starších desek, nebo pokračuje ve své započaté cestě?

  • Skupina Soft Machine Legacy připomněla kořeny progrockové hudby


    Takřka utajená akce, ne moc mediálně viditelná, i tak si ale našla řada příznivců kompozičně složitější rockové hudby čas, aby zašla na koncert hudebníků, kteří dnes připomínají odkaz legendární prog-art rockové kapely Soft Machine.

  • Foto: Soft Machine, Palác Akropolis, Praha, 18. 9. 2018

    Prohlédněte si fotografie z koncertu britské jazzrockové formace Soft Machine, který se odehrál v pražském Paláci Akropolis. Kapela zde vystoupila v sestavě John Etheridge (kytara), John Marshall (bicí), Theo Travis (saxofon, flétna, klávesy) a Roy Babbington (baskytara).

  • The Wood Brothers smetli Jazz Dock

    Nedělní večer bývá většinou ve znamení odpočinku a lenošení. Zrovna v tento den však vystoupili v Jazz Docku The Wood Brothers, aby zbořili nejen tyto, ale i jiné zaběhnuté předsudky a rituály.