V Arše vystoupil Jason Moran, přes ulici sekundoval sextet Štěpánky Balcarové Doporučený

V prostorách Divadla Archa vystoupil klavírní mág a „nejprovokativnější myslitel současného jazzu" Jason Moran s projektem In My Mind: Monk at Town Hall, 1959. Naproti přes ulici potom v Černé labuti představil „house band" Štěpánky Balcarové písně z nového (debutového) alba a zahájil mezinárodní jam.

Jason Moran na Strunách podzimu v roce 2015 Jason Moran na Strunách podzimu v roce 2015 Foto: Jakub Macháček/musicweb.cz

Jason Moran tvrdí, že jediné, co dokázalo přehlušit jeho odpor ke klavíru v mládí, byla hudba Thelonia Monka, a to konkrétní skladba - balada Round Midnight. Aby vzdal hold jednomu z největších jazzových skladatelů, rozhodl se reinterpretovat slavný koncert Monkova desetičlenného orchestru, hrající jeho vlastní skladby v aranžích Halla Overtona. Pro projekt zvolil menší obsazení než Monk na konci padesátých let. Moran kromě svých dlouholetých spoluhráčů z tria, bubeníka Nasheeta Waitse a kontrabasisty Taruse Mateena, oslovil dalších pět dechařů – saxofonisty Immanuela Wilkinse a Waltera Smithe III, trumpetistu Ralpha Alessiho, trombonistu Andre Haywarda a tubistu Boba Stewarta.

Moran kromě hudební složky přidal videoprojekci. Tou divákům byla předložena dvojí perspektiva – prvně příběh o malém chlapci, který u rodičů v ložnici slyší Round Midnight a rozhodne se být pianistou. Posléze perspektiva skladatele, jenž vysvětluje svým hráčům, jak hrát jeho kompozice, konkrétně Little Rootie Tootie a Crepuscule with Nellie. Vedle příběhu se na plátně střídaly senzuální záběry přírody a koláže starých fotografií, optikou připomínající kameru československé Nové vlny. Dominantní byla také ikonická Monkova fotka z přebalu desky, zachycující umělce s mírně zakloněnou hlavou a cigaretou v ústech.

Moran zahájil koncert společně s nahrávkou, sám, bez spoluhráčů. Ctil program koncertu v Town Hall. Ctil i aranžmá, do toho už zasahoval – ne mnoho, ale přece. Když kapela hrála Friday The 13th, provedení korespondovalo s obsahem plátna. Koláž a motivika se promítla i do úpravy aranží.

 

 

Moran vystoupil na Strunách podzimu už v roce 2015 se sólovým recitálem. Více se o tomto koncertu dočtete zde. Letos ovšem poskytl více prostoru svým spoluhráčům – za zmínku stojí výkon stále populárnějšího Nasheeta Waitse, skvělá melodická sóla Waltera Smithe III a famózního trombonu Andre Haywarda. Místo vychutnání jednohlasného standing ovation se kapela odebrala do foyer, aby přidala krátkou performance s kravským zvoncem a dechy.

Přečtěte si také rozhovor s Jasonem Moranem

Po skončení koncertu se část osazenstva přesunula do střešní galerie s impozantní vyhlídkou a intimním přítmí, kde posluchače čekal další poetický zážitek, a to vystoupení česko-polského sextetu trumpetistky a skladatelky Štěpánky Balcarové. Ani tady bychom se neobešli bez pečlivě zvoleného konceptu – v autorských skladbách z již výše zmíněného alba Balcarová zhudebnila básně polského spisovatele Juliana Tuwima. Impresionistické básně pojala moderně a několik písní definovala svižným groovem. Dominantní ovšem zůstal vokál v podání polské zpěvačky Małgorzaty Hutek.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

Skvělé výkony předvedli také pianista Nikola Kołodziejczyk, bubeník Grzegorz Masłowski. Dechovou sekci vedle Štěpánky tvořil také multiinstrumentalista Marcel Bárta, hraje tentokrát klarinet, soprán a tenor saxofon. Kontrabasem doprovodil grandseigneur české scény, Jaromír Honzák. Kdo vydržel až do konce, ten měl možnost poslechnout si Štěpánku Balcarovou a Jasona Morana společně na jamu. Těžko říct, který z nich v Solaru zaválel víc.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 17. 11. 2017

    Druhý večer bluesového festivalu byl opět skvělý! Pořadatelé nám i tentokrát nachystali pořádnou porci dobré muziky - zahájení patřilo „starým známým“ Slovak Blues Project a po nich následovala nepřehlédnutelná a zatím jediná bluesmanka Bex Marshall s Blues Bandem. Řádnou porci jazzu nám naservíroval skvělý John Medeski’s Mad Skillet a všechny zde zaujal suzafonista Kirk Joseph. Zac Harmon se svojí kapelou předvedli parádní pódiovou show a poslední vystoupení tohoto večera patřilo foukačkářům – Blues Harp Explosion feat. Billy Branch, James Harman a Magic Dick. Na závěr se všichni vystupující opět sešli na pódiu a zcela netradičně pokračovali v jam session.

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 16. 11. 2017

    Hlavní hvězdou čtvrtečního večera a i letošního Blues Alive byl bezpochyby Jonny Lang. Ale začněme od začátku. Hned na úvod návštěvníky přivítal ve foyer živelný Band of Heysek (CZ). Na pódiu zahájil festival britský rocker Phil Shoenfelt & Southern Cross a po něm polská kapela Nočna zmiana bluesa s charismatickým foukačkářem Slawkem Wierzcholskim, kteří v Šumperku nebyli poprvé a předvedli publiku skvělou show. Následovalo americké trio Nick Schnebelen Band a po něm již Jonny Lang. Musím přiznat, že oproti poslechu jeho hudby, je koncert zcela jiné kafe! Strhující, dynamický zpěv a skvělá hra na kytaru nenechaly nikoho v klidu! Všichni si tento první večer bluesového festivalu skvěle užili!

  • Soutěžte o 3x1 lístek na Vánoční Respect festival

    Hudba z Konga je světově proslulá především díky sladkému zpěvu a energií sršícímu kytarovému doprovodu. Styl známý jako soukous či konžská rumba však není jediným reprezentantem hudby tohoto kraje. Konono No. 1 je první kapelou, která vystoupí na Vánočním Respect festivalu 8. prosince od 19 hodin v Paláci Akropolis spolu se skupinou Disciplin A Kitschme, která navazuje na stále nedoceněnou historii jugoslávské new wave scény. Pojďte s redakcí musicweb.cz soutěžit o volňásky na tuto vánoční party!

  • Hrát na suzafon je jako chodit aneb Mad Skillet v Jazz Docku

    Právě tak, jak stojí v úvodním nadpisu, charakterizoval hru na tento zajímavý nástroj Kirk Joseph, suzafonista kapely Mad Skillet aneb v překladu Šílené pánvičky, která vystoupila v Jazz Docku.