Värttinä: Magičnost i melancholie, ale především vynikající show Doporučený

S novou deskou Viena se do Lucerna Music Baru vydalo finské dívčí vokální trio Värttinä za doprovodu tří muzikantů. Starším i novějším skladbám této dnes již legendární kapely předskakovala česká kapela BraAgas.

Värttina v Lucerna Music Baru 25. 5. 2017 Värttina v Lucerna Music Baru 25. 5. 2017 Foto: Kamil Košun/musicweb.cz

Värttinä již na hudební scéně působí neuvěřitelných 33 let. V České republice má velkou fanouškovskou základnu, a tak se čtvrtek 25. května stal opětovným setkáním s kapelou i jejich novou deskou. Ale začněme hezky popořadě. Ve tři čtvrtě na devět večer se nejprve přihlásili BraAgas, česká kapela, která měla za úkol zahřát publikum před hlavní hvězdou.

Výběr kapely byl logický, rozhodně seděl žánrově do konceptu písní od Värttiny. Šest členů hrajících na nejrůznější nástroje od houslí, perkusí až po strunné a dechové nástroje zaujalo především skvělou technikou hry na nástroje a taktéž ženskými vokály, jelikož pět členů tvořily ženy. V rámci České republiky se jedná rozhodně o kapelu, která má publiku co říci – hudebníci jsou to opravdu vynikající. Ale nabízí se jiná otázka - hrají world music, kterou se prezentují?

I když jsou oblečeni do rozverných vílích šatů a celkovou image stylizují do světa world music, tento žánr bohužel jen těžko definuje jakákoliv kapela. V jejich podání zazněly písně z Balkánu, Turecka, Švédska i Finska. Leckteré byly laděné do středověkého vyznění, středověku se ostatně kapela také věnuje. Bohužel pestrost jednotlivých folkových žánrů z různých částí Evropy a zpívaná různými jazyky více či méně věrohodně působí spíše jako interpretace a herecké představení bez autentičnosti. A autenticita by aspoň folklóru neměla chybět.

Ta rozhodně nechybí třem divám z chladného severu. Současnou sestavu tvoří zpěvačky zakladatelka Mari Kaasinen, Susan Aho a Karoliina Kantelinen, které v tradičních barevných šatech a s rozpuštěnými vlasy spustily svůj více jak hodinu a půl dlouhý set před desátou hodinou večerní. Začaly spíše staršími skladbami, jako jsou Laiska, Aitara nebo Emoton, ale vzápětí zazněly i novější kousky včetně Tietäväinen či Ukonlammas.

 

 

Veškerá hudebnost spočívá v práci s hlasem a ve hře s jazykem. Jednohlasá sloka přecházející ve dvojhlas až trojhlas nebyla výjimkou jedné skladby. Barevnost hlasů nejlépe vyznívala v trojhlasých refrénech například pomalé a melancholické skladby Emoton, kde se svým zpěvem nejvíce představila Karoliina Kantelinen, jež skoro celý večer „moderovala" a představovala jednotlivé skladby a jejich příběhy.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

U Värttiny je nádherná proměnlivost, víte, že posloucháte lidovou hudbu i hudbu autorskou zároveň, a přitom si každou píseň vychutnáte úplně jinak. Ani jedna ze zpěvaček nenechala publikum nudit, z poklidných nenáročných melodií vtrhly jako uragán k šamansky znějícím tónům známé Aijö, kterou podpořily rituálními tanečky na pódiu i vřískotem a hypnotickým opakováním některých vět. Finština plná samohlásek magičnost jen podporovala. Novější a velice osvěžující polohou tria je také tradiční karelský joik, při kterém nejvíce vyzněl pěvecký (v některých místech až mečivý) um všech tří zpěvaček bez doprovodu kapely a patřil tak k nejvýraznějším uměleckým momentům večera.

 

 

Slovo také dostala i doprovodná kapela s novou rozvernou instrumentální skladbou Kiri, v níž vyzněly jak houslové, tak i kytarové party, jež roztančily snad celý sál, byť nebyl úplně zaplněný. I perkusista dostal na závěr prostor a vystřihl si sólo, při kterém předvedl, že techniku nástroje zvládá na jedničku a vysloužil si velký aplaus. Jako závěrečné přídavky nesměly chybět Katariina a Seelinnikoi a při poslední jmenované už zpívali všichni s kapelou. Závěr večera se tak nesl už ve známé poloze.

Zde se podívejte na fotogalerii z koncertu

Pokud se budeme odkazovat na folklór, tradici a world music, vždycky můžeme narazit na velmi těžkou definici pojmů, zvlášť v dnešním světě, kde se žánry mísí. Nicméně Värttinä se vydala cestou tradice i autorství, folklóru, při kterém nechybí zábava – tu berou jako součást vystoupení stejně jako své vzezření. Neposloucháme tedy hudební zkamenělinu vytaženou z archivních partitur a uměle obnovovanou tradici, ale životaschopnou hudbu. Pojďme se tedy těšit na další zastávku třeba s novým albem tohoto finského tria! Jejich koncert totiž nemůže zklamat. 

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Jeden z nejuznávanějších afrických hudebníků Habib Koité míří k nám

    Malijský kytarista a zpěvák Habib Koité je jedním z nejpopulárnějších a nejuznávanějších hudebníkem Afriky. Habib Koité spojuje různé styly malijské hudby a svým přístupem k hudbě odráží zájem o všechny druhy hudby.

  • Soutěžte o 2x1 lístek na koncert Kamasiho Washingtona

    Jazzový zážitek. Jak jinak popsat výkon tohoto vynikajícího saxofonisty. Největší jazzový objev desetiletí oslovil znalce, publikum a prý i hipstery. Ale na to si utvořte názor vlastní. Jako saxofonista i aranžér se představil na albu Kendricka Lamara a svým tříhodinovým kompletem Epic získal sérii mezinárodních ocenění. Pojďte 7. července do Paláce Akropolis na jeho koncert, my už soutěžíme!

  • Soutěžte o 2x1 lístek na koncert Tomáše Lišky & Invisible World

    ,,Neviditelný svět” Tomáše Lišky je naprosto ojedinělým výkřikem v české hudbě. Vyzrálá autorská hudba mísí prvky jazzu, komorní hudby a worldmusic z jihomořských a jihovýchodních oblastí našeho kontinentu. Pojďte se o jeho výjimečnosti přesvědčit do Paláce Akropolis 22. října od půl osmé večer.

  • Soutěžte o 2x1 lístek na koncert Boban Markovič Orkestar

    Boban Markovič Orkestar je vůbec nejlepší a nejuznávanější srbskou romskou dechovou kapelou a Boban Marković zřejmě nejlepším trumpetistou, jakého Srbsko mělo v posledních letech. Takže neváhejte a pojďte soutěžit o lístky na jeho koncert 18. září v Paláci Akropolis!

Další podobné články