Värttinä: Magičnost i melancholie, ale především vynikající show Doporučený

S novou deskou Viena se do Lucerna Music Baru vydalo finské dívčí vokální trio Värttinä za doprovodu tří muzikantů. Starším i novějším skladbám této dnes již legendární kapely předskakovala česká kapela BraAgas.

Värttina v Lucerna Music Baru 25. 5. 2017 Värttina v Lucerna Music Baru 25. 5. 2017 Foto: Kamil Košun/musicweb.cz

Värttinä již na hudební scéně působí neuvěřitelných 33 let. V České republice má velkou fanouškovskou základnu, a tak se čtvrtek 25. května stal opětovným setkáním s kapelou i jejich novou deskou. Ale začněme hezky popořadě. Ve tři čtvrtě na devět večer se nejprve přihlásili BraAgas, česká kapela, která měla za úkol zahřát publikum před hlavní hvězdou.

Výběr kapely byl logický, rozhodně seděl žánrově do konceptu písní od Värttiny. Šest členů hrajících na nejrůznější nástroje od houslí, perkusí až po strunné a dechové nástroje zaujalo především skvělou technikou hry na nástroje a taktéž ženskými vokály, jelikož pět členů tvořily ženy. V rámci České republiky se jedná rozhodně o kapelu, která má publiku co říci – hudebníci jsou to opravdu vynikající. Ale nabízí se jiná otázka - hrají world music, kterou se prezentují?

I když jsou oblečeni do rozverných vílích šatů a celkovou image stylizují do světa world music, tento žánr bohužel jen těžko definuje jakákoliv kapela. V jejich podání zazněly písně z Balkánu, Turecka, Švédska i Finska. Leckteré byly laděné do středověkého vyznění, středověku se ostatně kapela také věnuje. Bohužel pestrost jednotlivých folkových žánrů z různých částí Evropy a zpívaná různými jazyky více či méně věrohodně působí spíše jako interpretace a herecké představení bez autentičnosti. A autenticita by aspoň folklóru neměla chybět.

Ta rozhodně nechybí třem divám z chladného severu. Současnou sestavu tvoří zpěvačky zakladatelka Mari Kaasinen, Susan Aho a Karoliina Kantelinen, které v tradičních barevných šatech a s rozpuštěnými vlasy spustily svůj více jak hodinu a půl dlouhý set před desátou hodinou večerní. Začaly spíše staršími skladbami, jako jsou Laiska, Aitara nebo Emoton, ale vzápětí zazněly i novější kousky včetně Tietäväinen či Ukonlammas.

 

 

Veškerá hudebnost spočívá v práci s hlasem a ve hře s jazykem. Jednohlasá sloka přecházející ve dvojhlas až trojhlas nebyla výjimkou jedné skladby. Barevnost hlasů nejlépe vyznívala v trojhlasých refrénech například pomalé a melancholické skladby Emoton, kde se svým zpěvem nejvíce představila Karoliina Kantelinen, jež skoro celý večer „moderovala" a představovala jednotlivé skladby a jejich příběhy.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

U Värttiny je nádherná proměnlivost, víte, že posloucháte lidovou hudbu i hudbu autorskou zároveň, a přitom si každou píseň vychutnáte úplně jinak. Ani jedna ze zpěvaček nenechala publikum nudit, z poklidných nenáročných melodií vtrhly jako uragán k šamansky znějícím tónům známé Aijö, kterou podpořily rituálními tanečky na pódiu i vřískotem a hypnotickým opakováním některých vět. Finština plná samohlásek magičnost jen podporovala. Novější a velice osvěžující polohou tria je také tradiční karelský joik, při kterém nejvíce vyzněl pěvecký (v některých místech až mečivý) um všech tří zpěvaček bez doprovodu kapely a patřil tak k nejvýraznějším uměleckým momentům večera.

 

 

Slovo také dostala i doprovodná kapela s novou rozvernou instrumentální skladbou Kiri, v níž vyzněly jak houslové, tak i kytarové party, jež roztančily snad celý sál, byť nebyl úplně zaplněný. I perkusista dostal na závěr prostor a vystřihl si sólo, při kterém předvedl, že techniku nástroje zvládá na jedničku a vysloužil si velký aplaus. Jako závěrečné přídavky nesměly chybět Katariina a Seelinnikoi a při poslední jmenované už zpívali všichni s kapelou. Závěr večera se tak nesl už ve známé poloze.

Zde se podívejte na fotogalerii z koncertu

Pokud se budeme odkazovat na folklór, tradici a world music, vždycky můžeme narazit na velmi těžkou definici pojmů, zvlášť v dnešním světě, kde se žánry mísí. Nicméně Värttinä se vydala cestou tradice i autorství, folklóru, při kterém nechybí zábava – tu berou jako součást vystoupení stejně jako své vzezření. Neposloucháme tedy hudební zkamenělinu vytaženou z archivních partitur a uměle obnovovanou tradici, ale životaschopnou hudbu. Pojďme se tedy těšit na další zastávku třeba s novým albem tohoto finského tria! Jejich koncert totiž nemůže zklamat. 

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Foto: Ethan Iverson, Joe Sanders, Jorge Rossy, Jazz Dock, Praha, 18. 9. 2019

    V klubu Jazz Dock se ve středu sešlo trio špičkových hudebníků - vše o koncertě si přečtěte v REPORTU Martina Faixe, zde pro vás máme fotografie, doplňující atmosféru koncertu.

  • Jazz Dock přivítal nový projekt klavíristy Ethana Iversona

    Jméno klavíristy Ethana Iversona je spojeno bezesporu se skupinou The Bad Plus, kterou v roce 2000 zakládal se svými přáteli. Po létech jejího působení v roce 2017 ovšem oznámil, že kapelu opouští. Ethan Iverson navštívil tak klub Jazz Dock ve středu 18. září 2019 poprvé se svým novým projektem.

  • V říjnu se v Praze uskuteční hudebně výtvarný festival pro děti Struny Teens

    Hudebně výtvarný festival Struny TEENS je tu v říjnu opět pro všechny, kteří chtějí proniknout do světa profesionálních mladých hudebníků i výtvarníků. 19. října na ně v Fa Fabrice čekají workshopy, debaty a unikátní koncert. Na workshopu s Jarem Cossigou se dozvědí mnoho užitečných rad a tipů, jak správně nahrávat, stříhat a mixovat muziku. Výrazná ilustrátorka a umělkyně Eliška Podzimková, kterou si ke spolupráci vybral Jamie Oliver nebo Tomáš Klus, zas předá své bohaté zkušenosti na výtvarném workshopu.

  • Italská dvojice Ilaria Graziano a Francesco Forni vystoupí v Café v lese

    Americana, folk, blues, rock, tango, vášnivé neapolské písně a ještě lépe, všechno pěkně dohromady. Jak to umí snad jen Ilaria Graziano & Francesco Forni. To vše budou moci poznat fanoušci, kteří tento týden navštíví pražský klub Café v lese.