22.12.2012 13:00

CD: EGO útočí na vánoční peněženky albem Mixtape

Michal Straka, kterému těd asi kromě rodiny ǐíkají všichni spíše Ego, se rozhodl své dosavadní sólové singly vměstnat na jednu desku. Možná měl ještě chvíli počkat, aby jich bylo více, ale na druhou stranu nezáleží na kvantitě, nýbrž na kvalitě.

Jak o sobě Ego sám říká, jeho vývoj začal kolem roku 1996, kdy se přes videoklipy a časopisy dostává ke graffitty a následně k rapu. S kamarádem Aneškou založí skupinu Prízrak. Společně natočí několik písní, které ovšem časem zšednou a nedosáhnou výraznějších úspěchů.

Na rok (podle původního plánu) se poté Michal Straka odstěhoval do Kanady, odkud ho ovšem po devíti měsících vyhostili díky graffitti za vandalismus. V tu dobu údajně rapově vyspívá a nachází svůj styl.

Deska Žijeme len raz (Mixtape) zahajuje přehlídku Egovy práce letní hitovkou Žijeme len raz, kterou nám rádia a diskotéky servírovaly několikrát denně a ještě dnes ji minimálně jednou za čtyřiadvacet hodin zaslechneme. Pravdou je, že jako první skladba na albu nasazuje laťku proklatě vysoko.

Skus ma chápať dokáže posluchače tak trochu vyděsit, a to prvními slovy: „Mami, milujem hudbu." A tato věta dokáže postrašit v očekávání, že Ego zazpívá, že miluje mámu. To už se k raperům opravdu nehodí. Celá skladba je dělaná spíše pro sluchátka na dlouhé zimní večery, z akčnosti moc nepobrala. Vynahrazuje to ovšem Poďme sa zbláznit, která je plná perfektních tanečních rytmů, elektroniky a rapu. A slova? Jsou o tom, že se prostě jednou za čas člověk musí odreagovat v nějakém tom klubu.

Zdravím, na které Ego spolupracoval s B-Complexem, hned na začátku varuje, že ve skladbě nebyla použita žádná speciální zvuková technika. Otázkou je, co si kdo pod pojmem speciální představí. A až si někdo řekne, že textem se Ego nevytáhl, nesmí zapomínat na hudbu. Hudebně je to totiž skvělá skladba, která by s jiným textem zřejmě neměla takovou šťávu. A ano, i když vlastně celý singl jen jmenuje města, se kterými se zdraví. Trocha zeměpisu ze Slovenska v písničce? No proč by ne?

Nesmíme opomenout Noc patrí nám, se kterou vypomohl Rytmus. Ne pro všechny to ale bude hit numero uno na disku. Konkurovat jí totiž může i osmý trek Neprosím s Davidem Steelem. Československá spolupráce mívá vždy své osobité kouzlo. Na Neprosím je znát ten rozdíl, když je některá hudba lepší ve sluchátkách, než při hlasité reprodukci. Tečku za celým Žijeme len raz udělá stejnojmenná, jiná verze písničky, která je ovšem spíše jen pověstnou vatou k vyplnění mezery.

V celkovém součtu je ale Mixtape velice povedenou deskou, která si najde místo jak v knihovně DJs, tak v té domácí. CD se dá pořídit za cenu kolem 300 korun.