Zemřel klávesista George Duke

Ve věku sedmašedesáti let podlehl tento významný americký klávesista leukémii, ještě letos přitom stihl vydat svoji novou desku.

George Duke George Duke Zdroj:georgeduke.com

Ačkoli většině posluchačů byl George Duke znám především jako spoluhráč a zpěvák Franka Zappy, souběžně s tím stihl vést svoji sólovou kariéru i hostovat s mnoha dalšími významnými hudebníky.

Čtěte také: John Scofield vystoupí v pražském Divadle Archa

Svoji první desku vydal již v roce 1966, v té době se potkal také poprvé s francouzským houslistou Jeanem-Lucem Pontym, s nímž záhy začal experimentovat na poli rozvíjející se jazzové fúze.

Právě tato cesta ho přivedla až do kapely Mothers of Invention, kterou vedl odvážný hudební experimentátor Frank Zappa. Jeho humorně pojaté koncerty, které ale zároveň byly po stránce kvalit muzikantských výkonů i kompozic na vysoké úrovni, George natolik zaujaly, že obsadil natrvalo post hlavního klávesisty. Tehdy také měl poprvé možnost projevit se jako pozoruhodný klávesový experimentátor i jako vynikající zpěvák. Jeho hlasový rozsah sahal koneckonců od hlubokých hrdelních výkřiků až po vysoké tóny.

 

 

V té době se charakteristickou kombinací jeho nástrojů stalo fender piano a moog, nicméně své výrazové prostředky po celý život všemožně obměňoval. Do Zappovy kapely vnášel prvky funku, jazzu, fusion a soulu, výrazně se tak podílel na celkovém zvuku desek Mothers of Invention i nejlepších sólových zappových děl jako například Grand Wazoo či Over-Nite Sensation.

V druhé polovině sedmdesátých let byl opět na volné noze a natočil jedny ze svých nejlepších desek jako Reach for It či Brazilian Love Affair. Zároveň rozjel turné s bubeníkem Billym Cobhamem. Během něj se na postu hlavního kytaristy objevil tehdy velmi mladý John Scofield.

 

Sledujte jazz a blues na Facebooku:
 

 

Následujících třicet let až do současnosti se naplno věnoval sólové kariéře, zvládl vydat více jak třicet alb. Také spolupracoval například s trumpetistou Milesem Davisem (na desce Tutu), Michaelem Jacksonem (album Off the Wall), Johnem Scofieldem či brazilskou zpěvačkou Florou Purim. Mnohé jeho písně se dostaly i do popových hitparád, známá je jeho skladba Sweet Baby, kterou napsal na desku a zahrál na turné s baskytaristou Stanleym Clarkem The Duke/Clarke Project.

V roce 2009 vystoupil poprvé a naposled i v Praze v rámci Agharta Jazz Festivalu, kde představil svoji sólovou tvorbu. Tento koncert byl natáčen a záznam z něj vyšel na DVD, a je tak i veden v oficiální diskografii George Dukea. Ke své zappovské minulosti se ovšem hlásil hrdě po celý život, ještě v roce 2012 vystoupil pod názvem Brothers of Invention na německém festivale Zappanale, kde spolu s Jeanem-Lucem Pontym připomněli své působení v Mothers of Invention. Ten rok ovšem také potkala George Dukea životní tragédie, neboť mu zemřela jeho žena Corine. Svoji letošní desku Dreamweaver proto věnoval její památce. Sám zemřel, pro mnohé překvapivě, 5. srpna večer v nemocnici v Los Angeles.

 

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Interpol odehrají první koncert k 15. výročí debutové desky v Praze

    Je tomu již 15 let, co americká indie rocková sebranka Interpol vydala svou první, přelomovou desku Turn On The Bright Lights a patřičně se toto výročí rozhodla oslavit s fanoušky na území Evropy, Ameriky a Mexika 29 speciálními koncerty, na kterých zahrají album od začátku až do konce.

  • Colours of Ostrava: Poslední den s Katarzií a Jamiroquai

    Poslední den Colours of Ostrava byl ve znamení studené sprchy. Netýkala se však žádného hudebního zklamání, ale průtrže mračen, která v podvečerních hodinách doslova propláchla celý areál Dolních Vítkovic.

  • Foto: Jethro Tull + Stromboli, Konopiště, 21. 7. 2017

    Příjemný podvečer v amfiteátru pod zámkem Konopiště odstartovala skupina Jeseter. Pak již nastoupili očekávamí Jethro Tull v čele s frontmanem Ianem Andersonem. Perfektní zvuk, skvělé výkony všech muzikantů, neúnavný Anderson teatrálně pobíhající a tančící pódiem na jedné noze. Největší pecky kapely, úžasná flétna, hutná kytara… jen ten zpěv Iana Andersona už není pochopitelně to, co býval v 70. letech, ale koncertu to nijak neuškodilo. Pořadatelská agentura a služba by si zasloužila zvláštní odstavec - poněkud přehnané “bezpečnostní opatření” před pódiem (kde je beztak propadliště cca v šířce 20 metrů), fronty na stáncích na 1,5 hodiny nebo i déle, občas arogantní ochranka… Setmělo se a nastoupili Stromboli v původní sestavě. Koncert otevřelo Sandonoriko, následoval blok novějších songů v angličtině, trochu chladněji přijímaný (všichni čekali na legendární hity kapely), i když některé písně měly také obrovskou sílu a velkou instrumentální hodnotu. Pak již konečně došlo na Carmen, Villa Ada, Veliké Lalulá, Košilela... nadšeně přijímané publikem. Precizní zvuk, skvělý výkony Báry Basikové, nezaměnitelná kytara Michala Pavlíčka, který si hru opravdu užíval a servíroval vygradovaná sóla i jemné polohy… Kapela přidala lehce pro ni netypickou “funkovou” Okolo ohňů, ale ani poté ji ovace publika nenechaly odejít ze scény na dlouho. Ó hory, ó hory, závěr, který musel přijít! Díky za krásný večer!

  • Foto: Colours of Ostrava, 22. 7. 2017

    Colours of Ostrava 2017 je minulostí. Poslední den jedné z největších hudebních akcí sezóny přinesl vystoupení Afro Celt Sound System nebo českého zpěváka Davida Kollera. V posledních hodinách také na festivalový areál dopadla silná bouřka. Ani ta však nezabránila fanouškům užít si show dalších headlinerů Jamiroquai či koncert skupiny Justice, který program na největších stagích zakončil. 

Další podobné články