JazzFestBrno připravil podzimní ozvěny

Festival JazzFestBrno už šestým rokem uspořádá podzimní ozvěny. V listopadu tomu nebude jinak a představí tři osobnosti jazzového klavíru. Zabrousí do Asie, Spojených států i Izraele.

Hiromi Uehara na festivalu Struny podzimu 3. 10. 2012 v pražském Divadle Hybernia Hiromi Uehara na festivalu Struny podzimu 3. 10. 2012 v pražském Divadle Hybernia Foto: Martin Chochola/musicweb.cz

Jedinečný skladatelský cit a virtuózní technika v kombinaci s dynamickou hrou, do níž vkládá celé tělo. To je zřejmě nejvýstižnější charakteristika japonské pianistky Hiromi Uehara. Její energické koncerty jsou směsí jazzu, progressive rocku, vážné hudby a fusion. „Pro mě je to zkrátka směsice toho, co sama ráda poslouchám a co jsem se naučila. V mé hudbě najdete prvky klasiky, rocku i jazzu, ale netroufnu si ji do žádného žánru zařadit. To nechávám na jiných,“ říká Hiromi. Své debutové album Another Mind vydala v roce 2003 a od té doby přidala dalších devět desek, ať už pod vlastním jménem nebo se svými kapelami The Trio Project a Hiromi's Sonicbloom.

Hiromi spolupracovala také s řadou legendárních jazzmanů. Nahrávala i koncertovala s Chickem Coreou, s triem Stanleyho Clarka získala Grammy. Na Echoes of JazzFestBrno se představí v sólovém formátu, který jí dává maximum prostoru k prozkoumávání vlastních tvůrčích podnětů. „Jen málokdo dokáže sólový klavírní recitál naplnit takovou výbušností a vzrušující nepředvídatelností jako Hiromi,“ říká umělecký ředitel festivalu Vilém Spilka. Těchto aspektů si ostatně všiml i prestižní magazín Downbeat, který o Hiromi napsal, že „přináší neuvěřitelné množství energie při každém vystoupení, ať už na festivalovém pódiu, v klubu nebo v koncertní síni.“ Její sólový akustický koncert hostí 3. listopadu Janáčkovo divadlo.

Pianista a klávesista Aaron Parks vydal svoje debutové album Invisible Cinema u prestižního labelu Blue Note ve svých 25 letech. Předtím se podílel na třech deskách Terence Blancharda u stejného vydavatele, a tak nebylo divu, že se i jeho první sólové CD dočkalo pozitivních ohlasů. Kritikové BBC jej vyhlásili jako jedno z nejlepších alb roku 2008 a časopis Jazz Times jej oslavoval jako „nového jazzového vizionáře“. Také ostatní počiny Aarona Parkse byly velmi úspěšné. V průběhu své kariéry spolupracoval také s mnoha uznávanými hudebníky, mezi něž patří například Kurt Rosenwinkel, Dhafer Youssef, Gretchen Parlato nebo Marcus Miller.

 

 

 

Je také zakládajícím členem kapely James Farm společně s Joshuou Redmanem, Mattem Penmanem a Ericem Harlandem. Kapela Little Big je jakýmsi logickým pokračováním trajektorie vedoucí již od jeho prvního alba směrem k současnému, melodickému psaní témat s moderními rytmy a zvukovými možnostmi elektroniky. Kytarista Greg Tuohey, basista DJ Ginyard a bubeník Tommy Crane vkládají do hudby Aarona Parkse své zkušenosti nejen z jazzu, ale i z elektronické hudby, R&B, indie popu či alternativního country a vzniká tak originální a živoucí hudba, která oslovuje diváky po celém světě. Hned dvě kapely se představí 17. listopadu v Sono Centru - Aaron Parks i Shai Maestro.

Izraelský pianista Shai Maestro začal hrát na klavír ve věku pěti let a jazzovou hudbou byl poprvé okouzlen, když mu bylo osm. Zaujala ho totiž nahrávka Gershwin Songbook od Oscara Petersona. Od chvíle, kdy se Shai poprvé dotkl klaviatury, se postupně proměnil z nadaného dítěte přes vyhledávaného spoluhráče až k sdělnému lídrovi vlastních projektů. Shai Maestro Trio si vydobylo úspěch u publika v proslulých newyorských klubech i jinde ve světě a vydalo čtyři velmi oceňované nahrávky – Shai Maestro Trio, The Road to Ithaca, Untold Stories a The Stone Skipper.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

Nyní přijíždí do Brna, své oblíbené destinace, představit svoje nové album The Dream Thief, které vyšlo na prestižním labelu ECM a jež se dočkalo vřelého přijetí od publika i hudebních kritiků – magazín Jazz Thing například přirovnává Maestrovu novinku k nejlepším nahrávkám legendárního pianisty Keitha Jaretta. Výrazný vliv na výslednou podobu desky mají tradiční Maestrův souputník peruánský kontrabasista Jorge Roeder a nový člen tria izraelský bubeník Ofri Nehemya. The Dream Thief se nevyhýbá ani aktuálním společenským tématům. V jedné ze skladeb například zaznívá v pozadí úryvky z proslovu Baracka Obamy po střelbě na jedné z amerických škol. „Myslím, že když umělci mají k dispozici pódium, je jejich povinností hovořit o světě, v kterém žijeme. Pro mě je to způsob odporu vůči tomu dnešnímu strašnému „normálnu“,“ říká Maestro. 

Přehled

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Foto: Dianne Reeves, Janáčkovo divadlo, Brno, 30. 4. 2019

    Charismatická Afroameričanka Dianne Reeves si svým nádherným hlasem podmanila diváky posledního koncertu JazzFestBrno. Tuto nositelku mnoha prestižních cen doprovázeli neméně skvělí muzikanti - Peter Martin-klavír, Romero Lubambo-kytara, Reginald Veal-baskytara a kontrabas, Terreon Gully-bicí.  Z tohoto vystoupení vám přinášíme následující fotoreport:

  • Foto: Luboš Andršt Blues Band & Peter Lipa, Sono centrum , Brno, 26. 04. 2019

    V pátek 26.4. se v brněnském Sono centru odehrál jeden z posledních koncertů JazzFest Brno, své třetí kulaté výročí oslavil Contraband Jazz Orchestra, proběhlo i údílení ceny Gustava Broma a poté vystoupil Blues Band Luboše Andršta s Peterem Lipou. Z tohoto  dvojkoncertu vám přinášíme fotoreport.

  • Foto: Stanley Clarke Band, Sono centrum, Brno, 23. 4. 2019

    V úterý 23. dubna vystoupil v rámci JazzFest Brno americký špičkový jazzový baskytarista Stanley Clarke se svojí kapelou plnou mladých talentů. Stanley Clark je v hudební historii znám jako první muzikant, který mistrně ovládl jak akustický kontrabas tak elektrickou baskytaru a díky své čtyřicetileté kariéře se stal živoucí legendou. Koncert v brněnském Sono centru nakonec zvedl diváky i ze židlí. Z koncertu vám přinášíme fotoreport.

  • John McLaughlin v Brně představil svůj projekt 4th Dimension

    Veterán jazzrockové fúze, věčný hudební experimentátor, britský kytarista John McLaughlin vystoupil v brněnském Janáčkově divadle v rámci JazzFestu Brno. Během hodinu a půl dlouhého setu představil průřez své tvorby od let 70. až po současnost.