DVD Prach a vzduch představuje Traktor ve skvělé koncertní formě

Moravská parta Traktor bilancuje svůj vzestup, způsobený trojicí alb Tmel, Alcatra´n´z a Artefuckt, na DVD s názvem Prach a vzduch. Jedná se o záznam koncertu odehraného v rámci stejnojmenného turné v ostravské Bonver aréně. Nic víc na něm bohužel nenajdeme.

Traktor - Prach a vzduch Traktor - Prach a vzduch Zdroj: obal DVD

Nejnovější počin Traktor, DVD Prach a vzduch, zachycuje kapelu ve skvělé formě. Dobře vypadá už obal z dílny Vlasty Henycha. Když set rozbalíme, nalezneme uvnitř tři disky. Dva z nich jsou CD se zvukovým záznamem koncertu, třetí je DVD. V přihrádce na booklet se nachází pouze plakát. To je dost skromná nabídka - pokud Traktor neznáte a rádi byste nějaké informace o jeho členech nebo historii, popřípadě záplavu fotografií, zde se jich nedočkáte. No nic, vkládám DVD do přehrávače a pouštím.

V menu nacházím pouze možnost přehrát koncert nebo přejít na výběr písní. Kromě takřka dvouhodinového koncertu na disku nic jiného není. Což je trochu s podivem, protože při bližším prozkoumání YouTube kanálu kapely nacházíme přehršel videoklipů a dokonce i minidokument o natáčení tohoto koncertu. Materiál by se tedy jistě našel, nicméně kapela se rozhodla jej nepoužít. Důvodem je nejspíš snaha o zachování co nejvyšší technické kvality samotného záznamu.

Ten sám o sobě splňuje veškeré požadavky profesionálně odvedené práce. Koncert začíná povedeným intrem, během něhož z plátna na publikum shlíží obrovský detail lidského oka. Následně na scénu vtrhne kapela a koncert začíná otvírákem Děvka č.5 (Závist) z aktuálního alba. Produkčnímu týmu se dobře daří zachytit atmosféru večera za využití dynamického střihu, který dává dostatek prostoru všem členům sestavy a nešetří ani záběry do publika. Zkrátka tak, aby měl divák plastický přehled o dění.

Také zvukově není koncertu ani v nejmenším co vytknout, záznam je krásně čistý a všechny nástroje bez problému slyšitelné. Zpěváku Martinu Kapkovi hlasivky slouží skvěle a posluchač u televize není ochuzen o jediný tón. Je vidět i slyšet, že si kapela dala hodně záležet na produkci nejen samotného koncertu, ale i DVD.

Setlist je pečlivým průřezem výše zmíněných posledních tří alb. Traktor má vlohy pro chytlavé melodie (Láskožrouti) i refrény jako dělané pro stadiony (Uveď nás v pokušení). Dokáží napsat opravdu neotřelé texty ať už z pohledu námětu (Vstaňte, pane Lincolne!), či slovních spojení (Najisto krad, aristokrat"). Když je třeba, umí pořádně zatopit pod kotlem (Caligula), nebo pobavit originální lidovou moudrostí (Neber si rockera). Všechny tyto ingredience jsou v programu pečlivě nadávkovány tak, aby v celku představily současnou tvář kapely v tom správném světle. DVD Prach a vzduch potěší všechny fanoušky Traktoru. Zároveň je ale díky průřezu již vydanými alby také ideálním materiálem na seznámení se s tvorbou této party, o které v budoucnu ještě jistě uslyšíme.

• Interpret: Traktor
  • Název: Prach a vzduch
  • Formát: DVD
  • Skladby: Intro, Děvka č.5 (Závist), Tmel, Artefuckt, Masky, Láskožrouti, Calligula, Uveď nás v pokušení (sv. Cecílie), Neber si rockera, Bolest hrdinů, Amygdala, Rockcurriculum, No Voices in the Sky, Vstaňte, pane Lincolne!, Kdy dojdou náboje a vzduch, Sybil, Defenestrace, Bludičky, Letokruhy, Katakomby
  • Čas: 01:51:00
  • Datum vydání: 23. února 2018
  • Vydavatel: WM Czech Republic