Kytarista Jonny Lang na albu Signs více zpívá

Bluesový kytarista mladé generace Jonny Lang vydává po čtyřech letech nové studiové album s názvem Signs. Pokud se chcete dostat do atmosféry 30. let na břehu řeky Mississippi, tato deska se k ní mírně přibližuje. Tehdejší zvuk a novější přístup nejen blues, přesně to zahrnuje Jonny Lang na své novince. Ale neobejde se ani bez populární složky.

Jonny Lang - Signs Jonny Lang - Signs Zdroj: přebal CD

Nejnovější album Signs - první po čtyřech letech - které vyšlo 25. srpna, není pouze Langovým návratem ke kytarovým začátkům, ale také ztělesněním jednoduššího zvuku. Kytarová sóla se drží starého tradičního blues, což zvuk celého alba zcela respektuje. Kytarovými sóly Lang ale neplýtvá, střídmě si je dávkuje a vyplňuje v písních spíše kratší stopáže. Album je tak spíše jeho pěveckým umem než jednoznačně kytarovým. 

"Na povrch se dostalo hodně mých raných vlivů, jako je Robert Johnson a Howlin' Wolf," říká Lang. "Líbí se mi, jak je jejich hudba syrová a nerafinovaná. Byl jsem v pokušení to zahrát zrovna tak a myslím, že je to v písničkách slyšet. Ale zároveň jsem písničky skládal tak, jak přišly, i když někdy nemusely nutně znít jako blues." Inspirace je sice v několika skladbách slyšitelná, ale o delta blues od řeky Mississippi rozhodně nemůže být řeč.

Lang, Drew Ramsey a Shannon Sanders se odebrali do studia v Los Angeles s několika hudebními a aranžérskými nápady a během několika dnů nahráli dvanáct skladeb. Další nahrávání pak proběhlo v L.A. a Nashville, kde jim pomohli Dwan Hill, Dennis Dodd a Josh Kelley. A album Signs bylo hotové. Na desce najdete prvky funku, rocku a blues. "Některé písničky jsou autobiografické, ale ne vždycky úplně doslovné," vysvětluje Lang. První skladbou z alba, kterou posluchači mohou slyšet, je Make It Move, ve které Lang zpívá, že je lepší se k hoře vydat, než čekat, že hora přijde k vám. Právě tato skladba velmi příjemně otevírá celé album, mísí se v ní přímočarost, Lang se nesnaží nijak posluchače překvapovat a sází na jasné sdělení několikahlasým opakováním refrénu - sborové party spíše typické pro soul nebo gospel než pro blues. Trocha blues-popu je na světě. Nicméně jeho hlas a především kytarové riffy vévodí úvodní skladbě. 

Skladba Snakes se vydává rock'n'rollovějším směrem. Hadi se po celou dobu plazí v trávě a stejně tak se plazí především melodie kytary v jednotném rytmu bicích. I v dalších písních se Lang dostává spíše k rockově znějícímu zvuku, Last Man Standing se přibližuje rádiové skladbě právě rockovým vyzněním s velmi předvídatelným refrénem, znovu s vícehlasým sborem. Stejnojmenná skladba s celým albem se už houpe na bluesovém rytmu, nicméně zpěvák zde více tlačí na pilu při zpěvu. Oživení zpěvu různým houkáním a citoslovci v tomto případě příliš nefunguje a zcela tato "ozvláštnění" posunují vcelku příjemné skladby až moc k mainstreamu. Přitom kytarové umění Lang předvádí úctyhodné a je škoda, že se nesoustředí více na to, jak projevit svůj kytarový talent. Vyšší tóny v letní pohodovce What You’re Made Of taktéž zcela nesedí, v nižších polohách si je Jonny o dost jistější, vyznívá tak více i jeho rockový chraplák. 

 

 

Jonny je rockový živel a s kytarou si prostě rozumí už od útlého věku - je mu 36 let, je otcem 5 dětí, ale přesto se už na hudební scéně pohybuje 20 let - což se na druhé polovině alba dostatečně projevuje. I ve skladatelsky jednodušších písních dokáže skladbu vyšperkovat zajímavými a neoposlouchanými postupy. Vícehlasy, jak už bylo řečeno, využívá celkem často, především v refrénech. Právě ty zjemňují celkovou atmosféru, navozují bezstarostnost, pohodu, relaxaci. Za nejlepší kousek, kde se Jonny "odhalí" celý, je vydařená pomalá melancholická melodie Bring Me Back Home. Skladatelsky zajímavé pojetí bluesového "ploužáku" zaujme skoro neslyšitelným klavírním doprovodem, jehož jemnost střídá procítěný Jonnyho hlas, jež se blíží až gospelovému zpěvu. Tato poloha Jonnymu jednoduše sedí. 

Jonny Lang přijede do Šumperku i do Prahy

Skladbou Wisdom, jež je předposlední, se zase vrací na samotný začátek, co se zvuku týče. Vliv 30. let a Roberta Johnsona je znatelný, nicméně potenciál Jonny zcela nevyužil. Znovu se ponoří do líbivosti a podpoří popovou stránku skladby, přesto kytarové party, byť krátké, zní skvěle. Nicméně pomalé skladby Jonnymu jdou, což v závěrečné, leč mírně podbízivé Singing Songs potvrdí. Střídmost nástrojů i zvuků skladbě sedí stejně jako akustická kytara a houslový part.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

Jonny Lang je příkladem mladé bluesové generace, díky které se blues obměňuje a stále zní, za to je třeba rozhodně poděkovat. Byť blues využívá, o klasickou verzi se opravdu nejedná. Posluchač uslyší velké množství žánrové inspirace a kytarového umu. Deska Signs nepřekvapí ani bluesového nadšence, ani hudebního fanouška, ale nese se na příjemné vlně jako kulisa i k aktivnímu poslechu. Je pravděpodobné, že při živém vystoupení dostanou skladby větší říz a vyzní tak lépe než někdy až moc uhlazené studiové verze. 

Přehled

  • Interpret: Jonny Lang
  • Název: Signs
  • Formát: CD
  • Skladby: Make It Move, Snakes, Last Man Standing, Signs, What You’re Made Of, Bitter End, Stronger Together, Into the Light, Bring Me Back Home, Wisdom, Singing Songs
  • Čas: 47:15
  • Datum vydání: 25. 8. 2017
  • Vydavatel: Concord
  • Hodnocení: 65 %
Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Foto: Diana Krall, DRFG Arena Brno, 20. 9. 2017

    Jazzová zpěvačka a klavíristka Diana Krall si svým podmanivým hlasem získala posluchače velké brněnské DRFG Areny téměř okamžitě. Také špičkoví muzikanti její doprovodné kapely oslňovali svými excelentními sóly. Pro všechny velký zážitek. Prostě - byla to špica!

  • Rozhovor s pianistou Jasonem Moranem: Budoucnost jazzu závisí na empatii

    Jazzový pianista Jason Moran vystoupí 29. října znovu v rámci festivalu Struny podzimu v pražském Divadle Archa. Představí In My Mind: Monk at Town Hall, 1959, futuristický projekt, kterým vzdá hold legendě jazzového klavíru a kompozice Theloniu Monkovi. 

  • Jedinečná Rhonda Vincent oslnila české publikum špičkovým bluegrassem

    Doslova dechberoucí zážitek se naskytl těm, kteří se večer 6. září vypravili do pražského Rudolfina. Jeviště Dvořákovy síně zcela ovládla „královna bluegrassu" Rhonda Vincent se svojí kapelou The Rage, jejichž strhující výkon byl dokonalým příkladem toho, jak má vypadat kvalitní hudební vystoupení.

  • Soutěžte o 2x1 lístek na koncert Yat- Kha

    V samém centru Asie, v sibiřské republice Tuva, se zrodil hrdelní zpěv, unikátní vokální technika, kterou v tradiční formě ve světě zpopularizovala skupina Huun Huur-Tu. U jejího zrodu stál zpěvák ze skupiny Yat- Kha, který tuto bezkonkurenčně nejsyrovější pěveckou metodu propojil s rockovým zvukem. Ten, kdo zažil naživo například jakutskou skupinu Ayarkhaan nebo kanadskou Inuitku Tanyu Tagaq, ví, co může od hrdelního zpěvu očekávat. Opravdu jedinečný a exotický zážitek pak slibuje Futurum 22. listopadu, protože právě v ten den tam vystoupí Yat- Kha se svou syrovou punk-rockovou Sibiří! Tak si to přece nenechte ujít a pojďte s musicweb.cz soutěžit o lístky!

Další podobné články