16.06.2014 0:00

Letošní ročník Respect Festivalu zakončili Mamar Kassey Doporučeno

O opravdu pestrý program se opět postaral Respect Festival a představil řadu dalších, velmi zajmavých a ojedinělých interpretů ze světa world music. Letošní 17. ročník zakončila v neděli 15. června nigerijská kapel Mamar Kassey.

Další příjemný den plný slunce, pohody a především kvalitní hudby se představil v podání několika hudebníků, kteří se sjeli do Prahy z nejrůznějších koutů světa, aby českému publiku představili svůj originální repertoár. I tak by se mohl stručně shrnout druhý den Respect Festivalu, který proběhl tento víkend v parku Ladronka.

Něděli, 15. června, zahájil ve 14 hodin řecko-český ansámbl Qaraba s hudbou řeckého podsvětí. Se zcela odlišným žánrem je o hodinu a třičtvrtě později vystřídalo bratrské duo houslistů Ganeshe a Kumareshe z Indie. Tito vynikající houslisté s sebou přivezli hudbu jižní Indie a při hře je doprovodili dva perkusisté.

Prohlédněte si také fotoreport ze druhého dne festivalu

Jejich muzika jakoby vyprávěla příběh a hudební nástroje spolu vedly záhadný dialog. Reagují na sebe a odpovídají si. Tóny klasické indické hudby posluchače uvedly v lehké meditativní rozpoložení, a tak se nejeden z diváků oddal vystoupení se zavřenýma očima a často také vleže. Ganesh a Kumaresh sklidili velký obdiv a pak už se čekalo na dalšího účinkujícího.

Po oba víkendové dny festival moderoval známý režisér Radim Špaček, který návštěvníkům jednotlivé kapely vždy stručně představil, řekl pár vět o jejich hudebním stylu a občas s hudebníky udělal i malý rozhovor. Ve volných chvílích, kdy se mezi jednotlivými koncerty přestavovalo pódium, měli lidé opět možnost projít se po festivalovém areálu, prohlédnout si umělecká díla volně rozestavěná v zadní části prostoru a některá si dokonce i vyzkoušet. Například dvě dřevěné židle sochaře Michaela Delii ("A chair to sit, a chair to listen"), na kterých se dalo pohodlně sedět, ale které bylo možné také rozezvučet nebo interaktivní kinetický kuličkový objekt výtvarnice Marianny Stránské. K vidění byly také instalace Čestmíra Sušky a mnoho jiného. I děti si během festivalu nepochybně přišly na své. Pořadatelé jim připravily veliký dětský koutek, žonglovací dílnu, malování na obličej, vystoupení Václava Strassera s mýdlovými bublinami nebo helikoptéru, netypickou prolézačku pro děti, od Libora Veselého. Na dospělé zase čekali nejrůznější stánky s orientálním 2014 06 15 tcheka.jpgobčerstvením, šperky, kávou, vínem i českým pivem, jaké nadchlo třeba i Cedrica Watsona, který nastoupil na pódium hned po výborném muzikantovi a talentovaném kytaristovi Tchekovi.

Tcheka je představitelem kapverdské hudby, do které zasahují vlivy africké, brazilské i evropské. Pořadatelé Respect Festivalu měli štěstí, že Tcheku mohli do Čech pozvat, protože tento umělec přijíždí do Evropy minimálně. I jeho koncert se divákům velmi líbil a po něm zahrál, už zmíněný, Američan Cedric Watson z Louisiany. Cedricovým hudebním žánrem je zydeco cajun country blues. Spolu s ním se roztančila velká část publika a užívala si živé rytmy propojující francouzské umění užívat si život s černošskou muzikálností.

Co kapela na Respect Festivalu, to šálek naprosto jiné kávy, takže člověk tu ochutná opravdu od všeho něco. Po Cedricovi přišli na řadu britsko-maročtí Electric Jalaba, představitelé psychedelického gnawa funku z Maroka, přičemž gnawa je marockou paralelou amerického blues. Nicméně na rozdíl od něj, při této hudbě jde o to, dostat se do transu, v jakém Gnawowé například přecházeli žhavé uhlí, vyvolávali duchy nebo se věnovali magii. K hypnotickým rytmům jim pomáhá basová loutna guimbri a plechové kastaněty. Závěr večera přišel spolu s očekávanými Mamar Kassey. Propojení africké a arabské hudby vévodí flétnista a zpěvák Yacouba Momouni. Skupina nahrazuje bicí africkými perkusemi a místo baskytary používají loutnu kamalengoni. Po posledním koncertě nezbylo, než areál festivalu pomalu opustit a těšit se zase na příští ročník.

Zanechat komentář

Ujistěte se, že jste zadali všechny požadované informace označené hvězdičkou (*). HTML kód není povolen.