Shai Maestro – Od jazzu k vážné hudbě a zpět

Izraelský klavírista v posledních třech letech usilovně pracuje na své vlastní hudební kariéře. Po loňské úspěšné první desce přichází nyní s dalším svým autorským počinem nazvaným The Road to Ithaca.

Shai Maestro - The Road to Ithaca Shai Maestro - The Road to Ithaca Zdroj: přebal cd

Název v pořadí tedy druhého alba tria Shaie Maestra The Road to Ithaca se odvíjí od poémy řeckého spisovatele Constantina Cafavyho a již podle názvu se dá poznat, že je věnována Odysseově cestě na rodný ostrov Ithaca. Jak říká sám Shai Maestro, tímto příběhem, inspirovaným Homérovou Odysseou, se mu otec snažil během prvního turné Shai Maestro Tria sdělit, že život je dlouhá cesta plná hledání, a tím je tak podobná té Odysseově.

Čtěte také: Shai Maestro Trio rozvířilo závěrečnou atmosféru JazzFestu

Když se oprostíme od tohoto poetického námětu, můžeme se začít věnovat desce jako takové. Na novém albu můžeme poznat již citelný rozdíl v hudebním vývoji Shaie Maestra oproti dobám, kdy hrál v kapele Avishaie Cohena. Izraelský klavírista sází ve svých skladbách na mladickou dravost a údernost ve spojení s virtuozitou a zkušenostmi, které nasbíral za léta spolupráce s Cohenem.

Nicméně z Cohenova stínu již Shai Maestro úspěšně vystoupil a právě i touto deskou to potvrzuje. Na ní přináší jedenáct písní, ve kterých odvážně kombinuje jazz a vážnou hudbu. Obojí má samozřejmě exotický nádech blízkovýchodních zemí a svěží rytmiku, která je již takřka povinností moderních jazzových skupin. Tuto roli s přehledem drží basista Jorge Roeder a bubeník Ziv Ravitz.

Jejich nápadité doprovody a překvapivé rytmické zvraty ve skladbách umožňují Maestrovi utvářet kompoziční obrazce, ve kterých buď melancholicky láteří a pomalým tempem hraje na city posluchače, aby se následně přesunul do divočejších poloh. V těch překvapivě přehazuje často roli rytmiky na sebe, a dává tak prostor svým kolegům předvést, co v nich je. Maestrova technika nenechává nikoho na pochybách, že tento mladý klavírista má velký talent a celou kariéru před sebou.

 

 

Tajuplné skladby jako například Paradox sází na gradující dramatičnost, se kterou se naučil více než dobře pracovat. Na celém triu je krásně patrné, že pracuje jako kompaktní celek, kde každý hráč má svoji roli a nikdo není víc než ten druhý. Je proto příjemné poslouchat takovéto hudebníky, kteří spolu nesoupeří v kapele, ale jdou za společným cílem.

Když člověk opomine občas lehce až pateticky vyznívající témata desky, možná si vzpomene na ázerbajdžánskou klavíristku Azizu Mustafu Zadeh, která podobným způsobem kdysi, při svých začátcích, zaujala celý jazzový svět. Toto srovnání samozřejmě není moc přesné, neboť Shai Maestro je citelně evropštěji založený, nicméně právě jeho nápady, kombinující jazzový klavír, vážnou hudbu a exotické blízkovýchodní vlivy, vybízí k tomuto zavzpomínání.

Shai Maestro okouzlujícím způsobem umí experimentovat s emocemi, které svými tématy vyvolává. Je to jeho silná stránka a je si jí vědom. Čeho se mu tak nedostává po stránce skladatelské, důvtipně vynahrazuje rytmicky silnými sólovými divočárnami nebo exoticky znějícími vyhrávkami svými či svých spoluhráčů.

 

Sledujte jazz a blues na Facebooku:
 

 

S druhou jeho deskou se také nabízí první možné srovnání. Zatímco na první desce tria se vezl ještě tak trochu na cohenovské vlně, zde, na Ithace, je již patrný posun právě spíše k vážné hudbě. Přesto je zde zřejmá, a pochopitelně logická, návaznost. Shai Maestro se stále hledá, pátrá po své cestě stejně jako již zmíněný Odysseus, když se vracel domů. Oproti němu má ovšem Shai Maestro výhodu, že svůj osud má ve svých rukou na rozdíl od legendárního řeckého hrdiny, kterého při cestě za ženou Penelopé a synkem Télemachem trápily časté rozmary olympských bohů.

 

Přehled

  • Interpret: Shai Maestro Trio
  • Název: The Road to Ithaca
  • Formát: CD
  • Skladby: Gal, Cinema G, Let Sound Be Sound, Paradox, Untold, Invisible Thread, Zvuf (The Fly), The Other Road for Naomi Gangi, Vertigo, Malka Noma, Water Dance (bonus)
  • Čas: 62:16
  • Datum vydání: 3. října 2013
  • Vydavatel: Laborie Jazz
  • Hodnocení: 80%
Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Árstídir jsou na desce Nivalis v té nejlepší formě

    Islandská kapela Árstídir již prošla řadou změn, co se počtu členů kapely týče. Nyní v triu vydává nové album nazvané Nivalis, které obsahuje 13 autorských skladeb převážně v angličtině, ale i na rodnou islandštinu, na kterou jsme u této kapely zvyklí, také dojde. Pokračují ve stejném stylu i nyní?

  • Foto: Respect festival 2018, Praha, 17. 6. 2018

    Již dvacátý ročník Respect festivalu se uskutečnil na Výstavišti Holešovice. V neděli vystoupili: Valentin Clastier a Steven Kamperman z Francie a Nizozemí, Bakolo Music International, Metá Metá, Yossi Fine a Ben Aylon a Orlando Julius z Nigérie a The Heliocentrics z Velké Británie. Více se o průběhu festivalu dočtete zde. Podívejte se na fotogalerii z druhého dne: 

  • Díky Buddy Guyovi blues stále žije

    Dnes již můžeme říci: legendární zpěvák a kytarista Buddy Guy přináší novou, již v pořadí osmnáctou studiovou desku nazvanou The Blues Is Alive and Well. Se skladbami nešetřil a nadělil jich bluesovým fanouškům hned patnáct a jako bonus si k nahrávání přizval známé hudební osobnosti, Micka Jaggera, Keitha Richardse i Jeffa Becka. A co tedy od počinu vlastně očekávat?

  • Foto: Respect festival 2018, Praha, 16. 6. 2018

    Již dvacátý ročník Respect festivalu se uskutečnil na Výstavišti Holešovice. V sobotu vystoupili: Alizera Ghorbani z Íránu, indičtí Barmer Boys, Chouk Bwa z Haiti spolu s The Angstromers, Dudu Tassa s The Kuwaitis a na konec Islam Chipsy. Více se dočtete v reportáži z celého víkendu. Zde vám přinášíme fotogalerii. 

Další podobné články