Gary Lucas vydává nové album inspirované filmovou hudbou

Nové album Garyho Lucase již na první pohled napoví, že je tento americký kytarista velký fanoušek filmu. Jeho v pořadí již 21. sólové album si totiž vzalo na mušku filmové melodie a obléklo je do netradičního kytarového hávu.

Gary Lucas - Cinefantastique Gary Lucas - Cinefantastique přebal CD

Postava amerického kytaristy, skladatele a producenta Garyho Lucase je spojena s Českou republikou více, než by se na první pohled zdálo. Jeho pradědeček byl totiž Čech, a proto není divu, že například jeho poslední album je věnováno české klasické hudbě (album Gary Lucas Plays Bohemian Classics vyšlo na vinylu v roce 2012). Gary se věnuje především akustické a elektrické kytaře a za svůj život spolupracoval s řadou velmi významných avantgardních umělců (Lou Reed, Captain Beefheart, John Zorn, ...), ale i těch neavantgardních jako byl například Jeff Buckley, se kterým natočil veleúspěšné album Grace.

Čtěte také: Alternativa 2012: Milan Knížák rozbil hudbu, Gary Lucas zavzpomínal na Kapitána Beefhearta 

Jeho kytarové pojetí je osobité a už od prvních tónů je zřejmé, že je silně zakořeněno v blues. Na svém nejnovějším albu Cinefantastique se zaměřil na více či méně známé filmové skladby a zaranžoval je pro akustickou a nebo elektrickou kytaru. Pojďme se tedy na toto zajímavé album podívat blíže.

Album obsahuje celkem 17 skladeb, přičemž z hlediska filmů, ze kterých skladby vychází, je velmi pestré. Najdeme zde totiž skladby ze snímků relativně nedávných (Casino Royale či Sex a Lucia), ale i velmi starých a pro většinu posluchačů troufám si tvrdit neznámých (Mon Oncle, Monsieur Hulot´s Holiday). Potěšující ale je, že žádná z nich nespadá do kategorie zcela notoricky známé melodie, a tak prostřednictvím Garyho kytary často objevíte řadu krásných melodií.

 

 

Všechny písně jsou zaranžovány pouze pro kytaru a nenajdeme zde tedy žádné klasické doprovodné nástroje. Pouze ve skladbě J´accuse můžeme na pár okamžiků zaslechnout housle. Délka jednotlivých kompozic je víceméně standardní. Výjimku tvoří pouze více než 20ti minutová experimentální skladba s názvem Entr´acte, ve které se postupně prolínají a střídají rytmické pasáže akustické kytary s plochami vytvořenými efektovanou elektrickou kytarou.

Celé album je příjemně prosyceno blues a některé písně jsou také výrazně laděny do country (obzvláště díky prstovému hraní). Např. ve skladbě The Man Who Shot Liberty Valance uslyšíme Steelku a v jiných skladbách Gary často sáhnul také k bottlenecku. Většina písní zaznívá v úpravě pro akustickou kytaru, ale v některých autor přeci jen sáhnul po kytaře elektrické, jejíž zvuk je díky prstovému hraní velmi příjemný, osobitý a typicky stratocasterovský. Jednou z takových skladeb je například Vertigo/Psycho či Spanish Dracula, kde autor experimentoval (někdy možná až příliš) i s řadou efektů, obzvláště delayů a také s volume pedálem.

 

Sledujte jazz a blues na Facebooku:
 

 

Tyto písně v každém případě odhalují Garyho experimentální tvář, obzvlášť kombinace zefektované elektrické kytary se syrovou přímočarostí akustické kytary je v několika skladbách typická. Při poslechu celé album příjemně plyne. Klidnější skladby jsou ideální na podvečerní návraty domů, charakter avantgardnějších částí alba lépe vynikne až při návratech výrazně pozdějších. Obzvlášť zajímavé a často překvapující je porovnání skladeb se svým originálem. Celkově vzato jedná se jistě o zdařilou práci zkušeného muzikanta a velmi osobitého kytaristy.

Přehled

  • Interpret: Gary Lucas
  • Název: Cinefantastique
  • Formát: CD
  • Skladby: Mon Oncle, Monsieur Hulot’s Holiday, Casino Royale, The Man Who Shot Liberty Valence, “Bali Ha’i” from South Pacific, J’accuse, Sátántangó, “Our Love is Here to Stay” - from An American in Paris, Vertigo / Psycho, Fellini’s Casanova / Rosemary’s Baby, Spanish Dracula, Aguirre, the Wrath of God, Sex and Lucia, Howdy Doody Time, Entr’acte, Charlie Brown, Around the World in 80 Days
  • Čas: 76:47
  • Datum vydání: 1. října 2013
  • Vydavatel: Northern Spy Records
  • Hodnocení: 80%
Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Árstídir jsou na desce Nivalis v té nejlepší formě

    Islandská kapela Árstídir již prošla řadou změn, co se počtu členů kapely týče. Nyní v triu vydává nové album nazvané Nivalis, které obsahuje 13 autorských skladeb převážně v angličtině, ale i na rodnou islandštinu, na kterou jsme u této kapely zvyklí, také dojde. Pokračují ve stejném stylu i nyní?

  • Foto: Respect festival 2018, Praha, 17. 6. 2018

    Již dvacátý ročník Respect festivalu se uskutečnil na Výstavišti Holešovice. V neděli vystoupili: Valentin Clastier a Steven Kamperman z Francie a Nizozemí, Bakolo Music International, Metá Metá, Yossi Fine a Ben Aylon a Orlando Julius z Nigérie a The Heliocentrics z Velké Británie. Více se o průběhu festivalu dočtete zde. Podívejte se na fotogalerii z druhého dne: 

  • Díky Buddy Guyovi blues stále žije

    Dnes již můžeme říci: legendární zpěvák a kytarista Buddy Guy přináší novou, již v pořadí osmnáctou studiovou desku nazvanou The Blues Is Alive and Well. Se skladbami nešetřil a nadělil jich bluesovým fanouškům hned patnáct a jako bonus si k nahrávání přizval známé hudební osobnosti, Micka Jaggera, Keitha Richardse i Jeffa Becka. A co tedy od počinu vlastně očekávat?

  • Foto: Respect festival 2018, Praha, 16. 6. 2018

    Již dvacátý ročník Respect festivalu se uskutečnil na Výstavišti Holešovice. V sobotu vystoupili: Alizera Ghorbani z Íránu, indičtí Barmer Boys, Chouk Bwa z Haiti spolu s The Angstromers, Dudu Tassa s The Kuwaitis a na konec Islam Chipsy. Více se dočtete v reportáži z celého víkendu. Zde vám přinášíme fotogalerii. 

Další podobné články