19.04.2013 13:00

Sodoma Gomora - Éra déra je sprostá, nechutná, ale skvělá

Slova, která spousta lidí ani nevypustí z úst, tracky plné temnoty a krve, ale i vtipných rýmů. A k tomu jako bonus singl se Závišem. Nastává Éra déra.

Sodoma Gomora jsou Řezník a De Sade, kteří se jako Gomora dali dohromady v polovině roku 2007, kdy vytyčili cestu pro styl horrorcore rap. Album Éra déra je v pořadí třetím počinem této dvojice (Bůh se Utnul – 2008, Na konci tunelu je Tma – 2010) a nutno podotknout, že povedeným. Jejich texty nejsou pro každého, což naznačuje i fakt, že pro vstup na oficiální stránky je nutné odsouhlasit plnoletost.

Hned v úvodu duo vysvětlí, co to vlastně déro je: „Souhrnný název pro prostředí plné zla, nenávisti, humusu, podlosti, spařenosti a hlavně vulgarit, ve kterém nyní žijeme a které nás do sebe všechny pohltí.“ Po Definici déra se posluchač může ponořit do dalších šestnácti skladeb, které opravdu pohltit dokážou.

První singl, který nese název jako celá deska, tedy Éra déra, střídá výrok, se kterým se spousta lidí již dlouho ztotožňuje. Českej rap je dead se tak trochu otře mimo jiné třeba o Tafroba nebo Majka Spirita. Do pocitů duševně chorého člověka se může posluchač vžít ve skladbě Insane Insane. Žádné dětství, medikamenty (pro dementy) či úzkostné stavy – to vše v jedné písni, ke které vznikl videoklip zčásti v léčebně v Bohnicích, zčásti v tetovacím studiu Hell.cz.

Podívejte se také na fotogalerii z Hell Party

O tom, že Řezník jen tak nepůjde s davem lidských oveček a že bez masky ho vlastně ani nikdo nepozná, pojednává výmluvně nazvaná Nezapadám, následovaná songem Faktor strachu. Takovou soutěž, jako vymyslela tato dvojice, by chtěl zažít asi jen málokdo. Jedněmi z jednodušších disciplín jsou romantický hod dítětem pro zamilované páry nebo ukousání paty tátovi dříve, než umře po zásahu vraždicího stroje.

Někdo si myslí, že písničky o nevěře musejí být pomalé a takřka k pláči. Že tomu může být i úplně jinak, dokáže Píchám tvojí starou. Čím to, že jsou kluci tak trochu jinde? To částečně vysvětlí Sodomagor, osmička na desce Éra déra. Prvním trackem s featuringem je Colonic Strangulation, kde hostuje i Cumblood of Butcher's Harem.

Prostitutky přišly o hlavy

Co všechno nemají rádi, si posluchač může ověřit V nervu, která na svůj nedětský text snad varuje počátečními sirénami. Jako reklamu si určitě nebude brát Tereza Pergnerová jedenáctý kus alba, který nese název Mr*al jsem Pergnerku, který mimo jiné pojednává o vzestupu moderátorky. Při poslechu se také dozvíte, že na Farmě jí museli soutěžící pěstovat mák. Udílení cen, jak se jmenuje třináctka, je asi nejvtipnější skladbou na celé placce, následovaná asi nejlepším singlem Éry déry – Ta svině mi byla nevěrná, kde je jasně patrné, že píseň o nevěře rozhodně nemusejí být přeslazené a utahané cajdáky plné slz.

„No, prostě mi Řezník na pivku řek, že tam budu zpívat, no a tak tam zpívám. Nahrával jsem vokály doma. Klukům se deska povedla, má lepší sound a pár pecek je kultovních,“Radek Josef Croaker Škarohlíd, Hentai Corporation

Za zmínku jistě stojí i poslední tři kousky, a to Kouřící hlavy, nebo-li novinka v erotických službách, kdy jsou prostitutky zakopány po hlavu do hlíny, a poskytují tak jen jednu ze služeb. Hlavy končí nezapomenutelnou větou: „Zrovna když nám to začalo sypat, tak nám je urazil sypač!" Jaká smůla. Opilá soulož, se kterou vypomohl Záviš, je též jednou z více melodických skladeb a poslední ZNK Homies, kde hostují Terror Crew, je nejdelším počinem desky.

Sečteno a podtrženo: dětem do rukou nepatří nejen sirky, ale ani Sodoma Gomora. Je jasné, že Éra déra se nebude zamlouvat všem, ale pevně věřím, že si album najde cestu k novým posluchačům. Chtělo by se říci, že člověk žasne, kolik sprostých slov čeština nabízí a kolik rýmů se na ně dá vymyslet, jenže bez těch sprosťáren by to prostě nebylo ono.