Tuzemští příznivci jazzu se mohou zaradovat. Jaro bude opět plné skvělých koncertů. Českou i moravskou metropoli v polovině dubna navštíví kontrabasista ze Spojených států Ben Williams. Ten vystoupí 12. dubna večer v rámci JazzFestu Brno. V pražském Jazz Docku se pak na něj můžeme těšit o pár dní později, a to sice 16. dubna od osmi hodin večer.
Ben Williams, to je jméno, které získává čím dál více na vážnosti. Loni oslavil teprve třicáté narozeniny, ale zkušenosti a úspěchy by mu mohli závidět i mnozí starší. Bodem odpichu jeho slibné kariéry se bezpochyby stalo vítězství v Mezinárodní jazzové soutěži Theloniouse Monka, kterou Williams ovládl v roce 2009. Verdikt udělila porota ve složení Christian McBride, John Patitucci, Dave Holand, Ron Carter, Charlie Haden a Robert Hurst. Co dodat.
O to úsměvnější je, jak se vlastně rodák z Washingtonu D.C. ke hře na kontrabas dostal. Na jeho cit pro hudbu se přišlo brzy, pochází z rodiny plné muzikantů a umělců vůbec a pamatuje si, že zkrátka vyrůstal obklopen hudbou. Uchvátil ho Prince a rozhodl se, že chce hrát na kytaru. Když dostal ještě na základní škole příležitost zapsat se do hudební třídy, neváhal a vybral si třídu strunných nástrojů. Záhy ale zjistil, že se omylem přihlásil do skupiny orchestrálních smyčců a nebylo cesty ven. Podle jeho slov si tedy vybral nástroj, co se mu zdál nejvíc "cool". A to byl kontrabas.
Tak začalo jeho hudební vzdělávání. Studoval na Duke Ellington School of Music a získal bakalářský titul na Michigan State University, kde vystudoval kontrabas pod vedením známého Rodneyho Whitakera. V roce 2009 přidal titul z Julliard School of Music. Po vítězství ve zmiňované soutěži podepsal nahrávací smlouvu s Concord Records a v roce 2011 vydal své první album State of Art. Tato deska, směs autorských kousků a aranží známých písní, je dokonalým odrazem hudebních vjemů Williamsova mládí.
Kouzlo jazzu poznal prostřednictvím slavné desky Milese Davise Kind of Blue a jiných velikánů , jako byli třeba Charles Mingus a spol. Coby kontrabasista se nechal inspirovat právě Mingusem, Christianem McBridem, Rayem Brownem a dalšími. Není tak divu, že i přesto, že je Williams dítětem americké hiphopové generace, na desce najdeme několik velmi poctivých ryze jazzových balad. V kontrastu je pak například autorská skladba Home, která je plná groovu. Ten zas mladík nasával od jmen jako jsou Marcus Miller nebo Jaco Pastorius. Na desce State of Art ale nechybí ani rap, konkrétně jde o singl The Lee Morgan Story, kde si mimo jiné na trubku zahrál Christian Scott. Sám Williams říká, že je vždy riskantní vydat album plné mnoha stylů, jakým State of Art rozhodně je. Risk se ale tentokrát vyplatil, deska působí uceleně a vyspěle.
Kromě koncertování s vlastním projektem Sound Effect, se kterým nás Ben Williams navštíví, má za sebou tento perspektivní umělec spolupráci s řadou světoznámých jazzmanů. Jmenovali bychom opravdu dlouho. Uvedeme tedy alespoň několik; měl tu čest si zahrát po boku trumpetistů Wyntona Marsalise, Roye Hargrova nebo Terence Blancharda. Doprovázel samotného Herbieho Hancocka, a také kytaristu Pata Methenyho nebo zpěvačku DeeDee Bridgewater. Ostatně, rozhovor v angličtině s Benem Williamsem nejen o spolupráci s těmito umělci, ale také o jeho začátcích a budoucnosti, si můžete přečíst zde.
Pokud tedy chcete slyšet tohoto Američana považovaného za jednoho z nejperspektivnějších jazzových kontrabasistů současnosti, neváhejte a vyražte 16. dubna do Jazz Docku. Nepřijdete tak o večer plný jazzu a funku. Vstupenky jsou do 28. února k dispozici za 270 korun, poté za 330 koun a v den koncertu za 400 korun. Seženete je v sítích Goout.cz, Ticketpro, Ticketportal a Eventim nebo přímo v klubu na břehu Vltavy.