16.01.2020 13:23

Beseda u Bigbítu láká na britské Snapped Ankles

Londýnský post-punkový objev Snapped Ankles, domácí patnáctičlenná kapela Zvíře jménem Podzim i jedno z aktuálně nejskloňovanějších slovenských jmen Katarína Máliková, to jsou první potvrzení headlineři festivalu Beseda u Bigbítu, který se tradičně zaměřuje zejména na reprezentativní výběr české a slovenské nezávislé hudby. Součástí první čtvrtiny letošního programu jsou také Viah, Mutanti hledaj východisko, Post-hudba, Black Tar Jesus, sinks, B4, Rouilleux a maďarští Freakin’ Disco.

Britská formace Snapped Ankles patří mezi poslední objevy ostrovní scény, portál The Quietus jejich debut Come Play The Trees před dvěma lety zařadil mezi 20 nejlepších nahrávek roku. Motorické rytmy, noise, post-punková inspirace i šamanské kostýmy – eklektickou směs mnoha žánrů tato parta vytváří mj. na vlastnoručně vyrobené syntezátory. Samostatnou kapitolou jsou divoká koncertní vystoupení Snapped Ankles, nezřídka doprovázená také hraním přímo mezi diváky. Loni vydali desku Stunning Luxury a zaslouženě patřili k vrcholům trenčínského festivalu Pohoda. Letos v Tasově je čeká česká premiéra.

„Naším hlavním cílem je mapovat aktuální dění na české a slovenské nezávislé hudební scéně, dovézt to nejzajímavější od zavedených umělců a včas rozpoznat nové talenty, kteří právě utvářejí nové hudební trendy. Rádi bychom návštěvníkům zprostředkovali ucelený pohled na současnou nezávislou scénu,“ říká Pavel Uretšlégr, ředitel a současně jeden z dramaturgů už třikrát po sobě vyprodaného festivalu. „Klíčový je pro nás komfort návštěvníků a atmosféra v areálu. Omezenou kapacitu dvou tisíc lidí tedy ani letos nebudeme navyšovat,“ dodává.

Unikátní projekt Jakuba Königa Zvíře jménem Podzim se překvapivě vrátil s druhým albem Září. Novinka Zvířete voní čímsi magickým a současně hluboce lidským. Pohlcuje, laská a překvapuje svým elektronickým vyzněním, o které se vedle kapelníka velkou měrou zasloužili také Aid Kid a slovenský producent Jonatán „Pjoni“ Pastirčák. Album má nominaci na hudební cenu Apollo a v Tasově patrně půjde o jedno z posledních vystoupení kapely v kompletní patnáctičlenné sestavě.

Jako silné, osvobozené zvíře se projevuje i slovenská hudebnice Katarína Máliková, což skvěle ilustruje například skladbou Čierna šelma z nového alba Postalgia. Ve své aktuální tvorbě opustila folklorní motivy protkané elektronikou a vsadila na říznou kombinaci syrového zvuku syntezátorů, epických harmonických souzvuků, expresivního vokálu a na dřeň jdoucí poezie v textech. Katarína Máliková má nominace na album i skladby roku v Radio_Head Awards a v této chvíli je dost možná nejzásadnějším vývozním artiklem slovenské scény do zahraničí.

Zavedenou značku B4 v Tasově odprezentují Tomáš Procházka a David Freudl. Jejich šestá řadovka Plastová okna nominovaná na hudební cenu Vinyla je nejpísničkovější za jejich více než patnáctiletou kariéru. Stejnou nominaci má i projekt Rouilleux Luboše Rezka. V jeho tvorbě jsou stále patrné prvky psychedelie a dronové hudby, na čtvrtém albu Lycanthropic Sounds však vedle kytary více využívá klavír. Produkci „outsiderského popu“ a album Není se na co těšit představí duo Post-hudba, Dominik Zezula a Tomáš Havlen.

 

 

 

Česko-vietnamská zpěvačka Viah debutovala před dvěma lety svěží elektropopovou deskou Tears of a Giant a jako vítězka soutěže Czeching 2019 dostala příležitost Česko zastupovat na největším evropském showcaseovém festivalu Eurosonic Noorderslag v Groningenu. Inspirativní podněty v rámci domácí scény ovšem přináší i osobitý lo-fi kytarový projekt Tomáše Kopáčka Black Tar Jesus, hardcoroví Decultivate, živelní post-punkoví sinks nebo „divnorapoví“ Mutanti hledaj východisko.

O zábavu se pak zaručeně postará maďarské taneční kvarteto Freakin’ Disco. Jejich poslední nahrávka Monster zabodovala i mezi hudebními kritiky – zařadili ji mezi nejlepší desky roku na serveru Beehype. V programu 28. ročníku festivalu se 31. července a 1. srpna 2020 v Tasově u Veselí nad Moravou na třech scénách představí více než čtyřicet vystupujících, další umělci pak vystoupí v rámci ostatních programových bloků, tradiční Soutěže písničkářů a tzv. Apollónovy návštěvy. 

Zanechat komentář

Ujistěte se, že jste zadali všechny požadované informace označené hvězdičkou (*). HTML kód není povolen.

Používáme cookies

Soubory cookie používáme k analýze údajů o našich návštěvnících, ke zlepšení našich webových stránek, zobrazení personalizovaného obsahu a k tomu, abychom od vás měli zpětnou vazbu.