Björk se celým jménem jmenuje Björk Guðmundsdóttir a je ročník 1965. Narodila se do hippies rodiny, které se ve dvanácti letech už jako geniální hudební dítě vzepřela příklonem k punku; zpívala ale také jazz a postupně pronikala do tajů taneční scény. V roce 1986 se stala členkou kultovní islandské skupiny The Sugarcubes, „jejíž kouzlo se dalo shrnout do jednoho slova – Björk“. O čtyři roky později s ní koncertovala v Praze a za další dva ji opustila, přestěhovala se do Londýna a začala se věnovat své vlastní obdivuhodné kariéře oslňující zpěvačky, skladatelky, textařky, tanečnice, návrhářky extravagantních kostýmů a šokujících, originálních jevištních show.
Počínaje platinovým albem Debut (93) Björk postupně mění podobu popmusic a do dnešních dnů si vždy pečlivě vybírá producenty a spolupracovníky: Howie B, Tricky, Mark Bell (LFO), Matmos, Zeena Parkins, Mike Patton, Robert Wyatt, Tanya Tagaq nebo Thom Yorke z Radiohead. Novátorsky kloubí elektroniku se symfonickými orchestry, hip hopovými beatboxery, ženským inuitským sborem, lidskými hlasy a rytmy. „Jsem posedlá energií. Chtěla bych do svých uší vložit všechnu energii světa.“ Na albu Volta experimentovala s exotikou: vedle Timbalanda a Anthony Hegartyho přizvala malijského hráče na koru Toumani Diabateho, čínskou loutnistku Min Xiaofen a konžskou skupinu Konono No.1.
Svůj vztah k world music tehdy uvedla slovy: „Považuji se ve skutečnosti za tradičního hudebníka, protože tradiční hudba existuje celá staletí a neustále se mění. Čím jsem starší, tím víc to tak vnímám. Je to těžko pochopitelné jako tajemství. Je to vzrušující a zároveň děsivé, jako byste to dělali ve spánku, protože už to znáte.“ Fantastická, často přelomová art videa s Björk natáčejí Chris Cunningham, Michel Gondry nebo její životní partner Matthew Barney.
Dosud nejambicióznější multimediální projekt představila Björk letos: album Biophilia doplňuje interaktivní aplikace pro tablety s videohrami, eseji a programy pro dotykové displeje iPad nebo iPhone. A také komentářem filmového režiséra Davida Attenborougha. Björk se zamýšlí nad přírodními úkazy, strukturou DNA, měsíčními fázemi, atomovým jádrem, tepem krve a společností. „V Biophilii poznáte, jak se tři aspekty – příroda, hudba, technologie – vzájemně propojí. Poslouchejte, učte se a tvořte.“
V komplexním obrazu Björk hrají důležitou roli i její nehudební aktivity a osobitá, provokativní stanoviska ke společnosti i na showbusiness. „Nelíbí se mi být celebritou. Je to služba - stejně jako umývání toalet,“ sdělila zpěvačka magazínu Guardian. Na Islandu, kde ji říkají „naše Björk“, založila neziskovou organizaci Náttúra usilující o ochranu životního prostředí a zhodnocování přírodních zdrojů. „Dokážu být šílená jako medvěd probuzený ze zimního spánku.“
Na protestním koncertě v Reykjavíku tvrdě vystoupila proti budování továren na hliník, předtím se opřela do bankéřů ruinujících stát a neskrývá ani své názory na globální politiku: na šanghajském koncertu Björk pozměnila text písně Declare Independence (Vyhlaste nezávislost) a zanesla do něj název Čínou okupovaného a devastovaného Tibetu. Při vystoupení v Japonsku skladbu zase věnovala Kosovu, čímž si od Srbska vysloužila zrušení plánované účasti na jednom festivale. „Vycházím ze svých pocitů a mé písně mají základ v soukromých a osobních zážitcích. Dokonce i skladba, jako je Declare Independence, pro mne znamená otázku lidství. Stojím si za tím, co jsem řekla,“ vysvětlila novinářům Björk.