„Ročník 2020 nabídne mix festivalových premiér i návratů. Poprvé přivítáme Lizz Wright, Joshuu Redmana a Billa Frisella. Při tvorbě programu se nám i po devatenácti letech daří se neopakovat. I v roce 2020 to potvrdí koncerty navrátilců Pata Methenyho, Avishaie Cohena a Chrise Pottera, které festivalovým návštěvníkům představíme ve zcela odlišných kontextech,“ říká umělecký ředitel festivalu Vilém Spilka.
JazzFestBrno 2020 zahájí 15. března v Sono Centru Joshua Redman Quartet. Někdejší „mladý lev“, saxofonista, skladatel a jazzový živel Joshua Redman, je dnes „lvem v nejlepších letech“. Svoje hudební teritorium perfektně zná, a přestože se rád podívá za jeho hranice, zůstává především lvem jazzovým. Dokazuje to jeho nejstabilnější projekt, Quartet, který mu v devadesátých letech vydobyl slávu.
„Ke znakům, díky nimž tuhle neuvěřitelně sehranou kapelu okamžitě rozpoznáte, patří neopakovatelná a neodolatelná barva zvuku Redmanova saxofonu, nespoutané bubnování Grega Hutchinsona, oduševnělý a zemitý kontrabas Reubena Rogerse a klavírní ekvilibristika i empatické doprovody Aarona Goldberga,“ říká Spilka. Kvarteto má na kontě čerstvou desku Come What May, jež volně navazuje na zlatou éru kapely na albech Beyond a Passage of Time. Redman je na prahu šesté dekády života v optimální kreativní formě a s vytříbeným vkusem, srdcem na dlani a zkušeností snad ze všech světových pódií ukazuje, proč je jazz stále hudbou prudce aktuální.
Oheň a voda, řeknou možná mnozí poté, co v jedné kapele zahlédnou jména Chris Potter a Bill Frisell. Jejich spojení ale slibuje optimální protiváhu sil jin a jang, zvlášť když budou mít 24. března v Sono Centru za zády podpůrný tandem v podobě pianisty Craiga Taborna a bubeníka Erica Harlanda. Potter na brněnském koncertě v roce 2017 potvrdil, že si dokáže navléci celou řadu hudebních masek a v přítomnosti klidné síly kytarového velmistra jistě odhalí další z nich. Frisell totiž bývá označován jako zvukový hledač, precizní minimalista a detailista.
V Brně si Bill Frisell odbude konečně reálnou premiéru po nešťastně proslulém extempore se sirénou na venkovním podiu. Vedle Pata Methenyho a Johna Scofielda patří mezi nejvlivnější kytaristy generace šedesátníků a je synonymem slova stylotvůrce. Jeho pohled na jazz je neopakovatelný.
Avishai Cohen se do Brna pravidelně vrací s projekty nejrůznějšího ražení. Nejautentičtější ale zůstává v komorním jazzovém triu. Letos přijíždí se sestavou, která je považována za tu historicky nejsilnější. Po jeho boku zahrají bubeník Mark Guiliana a pianista Shai Maestro. Avishai Cohen si v Brně za posledních patnáct let dokázal získat srdce mnoha fanoušků svými koncerty pohybujícími se žánrově na rozmanitém půdorysu, od symfonického projektu až po pop-jazzovou sestavu 1970. Mezi jazzovou elitu ale původně prorazil právě v triové sestavě. S Guilianou a Maestrem natočili v roce 2008 nahrávku Gently Disturbed.
S tímto obsazením a repertoárem se Avishai nyní do Brna vrací. Inovátor Mark Guiliana za bicími a fenomenální Shai Maestro u klavíru nám znovu připomenou, o čem vlastně je hudba Avishaie Cohena – o fantastickém zvuku, precizní souhře, komplikovaných, ale vzrušujících polyrytmech a groovech, romantické náladě kompozic, individuální virtuozitě plně využité pro potřeby celku. Přesně takové je trio Gently Disturbed, jež se schází pouze ve výjimečných případech a v Brně si odbude premiéru. Důvodem je tentokrát nejen brněnský koncert, ale i Cohenovy padesátiny, ke kterým mu management nadělil unikátní sérii 50-50-50: padesát koncertů v padesáti zemích všech kontinentů. A ten jediný v Česku právě na festivalu JazzFestBrno.
Hlavní část festivalu zakončí 3. května v Janáčkově divadle brněnská premiéra Lizz Wright. Zpěvačka s andělským hlasem, charismatickým projevem, okořeněným tradicí afroamerické spirituální hudby a blues. Lizz Wright na jazzovou scénu vplula s espritem sobě vlastním už na začátku tisíciletí, kdy nahrála dodnes obdivovaný debut Salt. Od té doby spatřilo světlo světa ještě dalších pět ceněných alb. S rostoucím podílem autorské tvorby se postupně stále více odhaluje umělecká pravdivost Lizz Wright a prohlubuje její nenapodobitelná schopnost namíchat originální barvu z hudební palety, na které je místo pro gospel, folk, jazz, pop i blues. Její projekt s Filharmonií Brno a rytmickou sekcí Baroš-Dorůžka-Šoltis je mimořádnou příležitostí poprvé v Česku slyšet sonorní hlas Lizz Wright na pozadí orchestrálních barev.
Neodolatelným festivalovým zákuskem bude pro všechny jazzové fajnšmekry koncert Pata Methenyho, který hostí 9. června Sono Centrum. Většina fanoušků si úspěšného kytaristu a skladatele asociuje s populární Pat Metheny Group. Hudební současnost dvacetinásobného držitele Grammy se však zrcadlí především v projektu Side-Eye, který po kapelníkově boku představuje vynikající hudebníky z nastupující generace. Metheny v ní dává prostor klávesistovi Jamesi Franciesovi a bubeníkovi Marcusi Gilmoreovi. Methenyho podpora mladších kolegů je už legendární, vrací tak přízeň, které se mu od starší generace dostávalo v jeho mládí. A je si zároveň dobře vědom, že nová krev pomůže jeho hudbě.
Zatímco již známe první hvězdy ročníku 2020, ten současný teprve doznívá v podobě podzimní minisérie Echoes of JazzFestBrno. V jejím rámci se 14. listopadu v Sono Centru představí bubeník Chris „Daddy“ Dave a o tři dny později na stejném místě pianisté Aaron Goldberg a Shai Maestro.
Vstupenky jsou v prodeji na webu festivalu a v prodejní síti GoOut. „U vybraných koncertů opět nabízíme VIP vstupenky pro ty nejnáročnější fanoušky, které zajišťují nejlepší místa v sále a jejich majitelé si mohou večer prodloužit při společenském setkání, na něž často zavítají i samotní umělci,“ říká výkonný ředitel festivalu Vlastimil Trllo. Další informace o festivalu jsou k dispozici na webu. Kompletní program 19. ročníku pořadatelé zveřejní v lednu.