Traktor se Šachoffnicí opět překonává předchozí album

Kapela Traktor se po vydání úspěšného alba Artefuckt etablovala mezi špičku tuzemského rocku, odjela hojně navštěvovaná halová turné a zabodovala na několika velkých festivalech. Na novém albu Šachoffnice si tedy mohla dovolit pokus o průzkum neprobádaných vod.

Traktor - Šachoffnice Traktor - Šachoffnice Zdroj: Přebal CD

Již před vydáním alba Šachoffnice hudebníci Traktor upozorňovali své fanoušky, že novinka bude o dost tvrdší než její předchůdci a zároveň pestřejší. A vzali to opravdu zgruntu. Konkrétně od loga, které je na nové desce zcela nové, modernější a od toho původního k nerozeznání. Ono vůbec je na grafice obalu znát, že je mu věnováno mnohem více úsilí (a peněz) něž u předchozích počinů. A to samé se dá říci i o samotném obsahu.

Zdá se, že pánové z Traktoru už začali být trochu unaveni nálepkou nových Kabátů. Na Šachoffnici nenajdete žádný instantní hit typu Vstaňte pane Lincolne. Nejblíže k tomu má asi první singl Mr. Zeppelin, ale i ten na místo hladivých melodií nabízí nespoutané riffování. Nejedná se o žádný útok na první signální. Je třeba několik poslechů, než se vám patřičně usadí v hlavě. Nejspíš se jedná o záměr. Celá deska má patřičně nabroušené hrany, což skvěle sedí zpěvákovi Martinu Kapkovi. Díky jeho typickému chrapláku zní většina písní hodně naštvaně, i když tentokrát tu nikdo nevyzývá k vyhazování lidí z oken.

Textově se fanoušci žádných překvapení nedočkají. Traktor si dokáže hrát se slovíčky vskutku obratně a neotřele. To občas vede k jisté křečovitosti, ale jenom zřídka. Například je osvěžující slyšet píseň o rodném kraji, která není patetická nebo lacině patriotická. Také cit pro refrén kapela neztratila a většina popěvků kandiduje na místo v koncertním setlistu.

Největší skok tak Traktor učinil na poli hudebním a zvukovém. Nahrávka je v nejlepším slova smyslu heavy. Posun k metalovějším tónům je zcela jasně znatelný, hlavní slovo mají kytarové riffy a moc času pro oddych tu není. Žádná z kompozic ale není stereotypní. K poslechu je tu přehršel různých skladatelských a aranžérských nápadů a vychytávek, které jsou důkazem pozornosti, věnované skladatelskému procesu. Zpomalení přichází přesně uprostřed v lehce melancholické Skále a v závěrečném Horizontu, stylově navazujícím na dosud asi nejznámější píseň téhle pětice - Letokruhů z minulého alba.

Vtípky typu Neber si rockera budete na Šachoffnici hledat marně. Podobné kousky kapela nechává za sebou, což je dost škoda, i když to dává smysl. Šachoffnice není pro Traktor žádnou revolucí nebo novým začátkem. Jedná se o důkaz, že tahle parta se chce posouvat a nehodlá usnout na vavřínech. Je to ve všech směrech deska poctivá a sebevědomá. Své tvůrce přesouvá z žánrových bojů o trůn teplických králů středního proudu směrem do hájemství svébytnějších spolků jako jsou Dymytry nebo Škwor. A není zde nejmenší důvod, proč by v této misi neměli obstát.

• Interpret: Traktor
  • Název: Šachoffnice
  • Skladby: Šachoffnice, Šaškoffnice, Milovanej, prokletej, Mr. Zeppelin, Skála, Depresárium, AD/HD Of The World, Transfúze, Božská komedie, Horizont