Již podevatenácté se v Praze uskuteční Mezinárodní festival jazzového piana. Jeho koncerty budou stejně jako v loňském roce probíhat v prostorách kostela sv. Vavřince v Hellichově ulici. Tento malý schovaný kostel, který byl nějaký čas využíván dokonce jako obytný dům, již řadu let slouží k pořádání koncertů (např. i v rámci festivalu Pražské jaro) a jiných kulturních akcí, poté co zde byla mezi roky 1985 až 1991 vybudována koncertní síň. Ta sama o sobě nás může nalákat třeba na mistrovské křídlo značky Steinway & Sons., kterým disponuje. A kdo tento nástroj rozezní?
První ze čtyř koncertů proběhne 8. listopadu od půl osmé večer. Koncert otevře slovinská pianistka a skladatelka Kaja Draksler. Po vystudování gymnázia pokračovala Vysokou školou hudební v Lublani (obor jazz), kterou dokončila v roce 2005. Na dva roky se pak usídlila v New Yorku, kde nějaký čas navštěvovala hodiny jazzového piana na Purchase College a docházela na soukromé lekce. V roce 2009 získala bakalářský titul ve stejném oboru na konzervatoři Prince Clause v Groningenu. Ani tím její hudební vzdělávání neskončilo – před rokem absolvovala na konzervatoři v Amsterdamu v oboru klasická kompozice. Mladá pianistka vede svůj Akropolis Kvintet, který byl před třemi lety vybrán jako jedna ze tří nejlepších evropských skupin v programu 12 Points! Plus. Kromě tvorby pro vlastní formace také píše skladby pro Slovinskou filharmonii, Big Band RTV Slovenia, Italian Instabile Orchestr a další. Letos poprvé vystoupí v Česku.
Jako druhý se během večera představí Španěl David Peña ‘Dorantes‘. Tento klavírista je specialistou na flamenco. Není divu, pochází totiž z Lebrije, tradiční flamencové rodiny. Dle jeho slov: „Narodil jsem se do rodiny flamenca, mám ho pod kůží a nikdy se ho nezbavím.“ Stejně jako jeho otec i bratr, i on se chtěl stát původně kytaristou, hráčem na nástroj, který k flamencu tolik patří. Podle jeho vlastních slov se ale flamenco dá hrát stejně dobře i na jiné nástroje – housle, flétnu, klavír – ,a právě klavír Davida očaroval. Nyní se mu věnuje naplno; hraje a skládá. Koncertuje ve Španělsku i mimo něj, kde se snaží klavírní flamenco zviditelnit a dostat do povědomí pořadatelů hudebních festivalů.
Druhý dvojkoncert proběhne o týden později, tedy 15. listopadu. Jako první se představí rodák ze Slovenska Tomáš Jochmann. Ke klavíru sedá již od svých pěti let. V roce 2009 absolvoval na pražské Konzervatoři Jaroslava Ježka a pokračoval studiem tamtéž na VOŠ J. Ježka. Ještě coby student se začal účastnit mnoha zahraničních workshopů, např. po Itálii – Tuscia in Jazz Workshop, Ronciglione Jazz Spring nebo Barry Harris Workshop. Minulý rok se Jochmannovi naskyta příležitost zahrát si se známými hudebníky jako Justin Faulkner nebo Kurt Rosewinkel. JIž řadu let vystupuje nejen po Evropě - má za sebou koncerty v Německu nebo Švýcarsku -, ale také na Taiwanu nebo ve Vietnamu a Egyptě.
Jako druhý vystoupí bulharský pianista, skladatel i producent Dimitar Bodurov. Jeho kvalitní základy v klasickém komponování, ale také v jazzové improvizaci, mu pomohly najít si vlastní styl, do kterého míchá i folklór a elektroniku. Bodurov vystupuje v Evropě, nejčastěji v Holandsku. Je držitelem ocenění Martial Solal Jazz Solo Piano Competition z roku 2010. Na kontě má již několik alb. Na tom posledním Seven Stamps uvádí i známého bulharského kavalistu Theodosii Spassova. Kromě hraní se věnuje i skladbám, a to převážně komorní hudby pro různé příležitosti. Také se podílí na organizaci mnoha dobročinných koncertů, ale také festivalů. Před dvěma lety dokonce založil vlastní nahrávací studio Dimitar Optomusic.
V sobotu 22. listopadu proběhne třetí koncert festivalu. Otevře ho rakouská pianistka Julia Siedl. Tato mladá vídeňská muzikantka je považována za jeden z nejznámějších objevů rakouské jazzové scény. I ona má klasické základy, ale jazz se jí zalíbil natolik, že se ho rozhodla studovat nejen na vídeňské konzervatoři, ale dále i v New Yorku u Marca Coplanda a dalších. Rytmická složka hudby, to je něco co mladou Rakušanku velmi zajímá. Naštěstí měla příležitost pracovat s výbornými muzikanty z Brazílie i Senegalu a mnohé z rytmiky jejich tradiční hudby odposlouchat a odrazit ve své vlastní tvobě. Za poslední tři roky stihla vydat dvě alba a nyní pracuje na třetím, tentokrát triovém.
Druhým účinkujcím bude izraelský klavírista Ari Erev. Ten se jazzu věnuje od svých 17 let, protože i přes klasické základy ho uchvátila hra jeho otce, amatérského pianisty, který ho k tomuto žánru přivedl. Ari se tedy dal na studium jazzu a improvizace a prošel jím pod vedením mnoha vynikajících izraelských muzikantů. Za obě svá doposud vydaná alba, About Time a A Handful of Changes, sklidil velmi pozitivní kritiku doma i v zahraničí, a to především za citlivý přístup ke hře, eleganci a úctu k historii jazzu - podle slov ředitele Tel-Avivského Jazzového Festivalu. Erevovu hru je možné běžně slýchat nejen na pódiích známých izraelských jazzových klubů, ale také na prknech jazzových festivalů doma i po Evropě. V současné době je také učitelem jazzové improvizace.
Závěrečný koncert festivalu proběhne poslední listopadovou sobotu, tedy 29. listopadu od půl osmé. Večer otevře dánský pianista Søren Bebe. Ten se narodil roku 1975 v dánském Odense. Hře na klavír se věnuje od osmi let. Mluví se o něm jako o jednom z předních klavíristů dánské jazzové scény a soudobé hudby. Má za sebou nespočet nahrávek jako doprovod a samozřejmě také jako lídr. Od roku 2007 vede Søren Bebe Trio, se kterým vydal již čtyři desky, jež sklidily velký úspěch nejen v Dánsku. Na té poslední, kterou nahráli v New Yorku, můžeme slyšet kontrabasistu Marca Johnsona. Trio absolvovalo řadu koncertů v rámci mnoha mezinárodních jazzových festivalů. Sám Bebe říká, že jsou pro něj nejdůležitější emoce, energie a hlavně komunikace - jak s kapelou, tak s publikem. Jeho hudba je postavena na základech amerického a evropského jazzu, je inspirována hrou slavných pianistů od Billa Evanse po Keitha Jarreta. Důležitá je ale i jednoduchost a lidovost, kterou Bebe do své hry přimíchává a získává tak příznivce i mezi nezasvěcenými posluchači.
Koncert uzavře polský klavírista Sławek Jaskułke. Je absolventem konzevatoře Felikse Nowowiejskiho v Gdańsku. Chvíli byl i studentem známé Katowické jazzové akademie, ale odešel do ciziny. Zlomem v jeho kariéře byl jam na jazz campu, kde si zahrál po boku Z. Namysłowskeho a zanedloho se stal členem jeho kapely. Dodnes má na kontě neuvěřitelných 30 alb, spolupráci se známými umělci a zkušenosti z vystupování na slavných světových pódiích včetně Carnegie Hall. Za sebou má hraní na North Sea Jazz Festivalu, Berlin Jazz Festu a mnoha dalších, včetně brněnského Jazz Fest Brno. Věnuje se také komponování hudby k filmu a divadlu.
To byl tedy výčet pianistů, na které se můžeme v listopadu těšit. Vstupenky na koncerty se pohybují v rozmezí od 160 do 200 korun. Všechny koncerty začínají v půl osmé večer v kostele sv. Vavřince v Hellichově ulici na Malé Straně v Praze. Tak tedy neváhejte a alespoň na jeden z večerů 19. mezinárodního festivalu jazzového piana vyražte, rozhodně to bude sát za to.